arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰

ششمین حضور؛ ایران با شلیک طارمی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه یافت

تیم ملی فوتبال ایران با گل «مهدی طارمی» برابر عراق به برتری یک بر صفر دست یافت تا مقتدرانه و برای ششمین بار جواز حضور در جام‌جهانی را از آن خود کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ششمین حضور؛ ایران با شلیک طارمی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه یافت

تیم ملی فوتبال ایران با گل «مهدی طارمی» برابر عراق به برتری یک بر صفر دست یافت تا مقتدرانه و برای ششمین بار جواز حضور در جام‌جهانی را از آن خود کند.

 

به گزارش «انتخاب»، این دیدار از عصر امروز پنجشنبه در هفته هفتم مرحله مقدماتی‌ جام‌جهانی و از گروه نخست آسیا و در حضور حدود ۱۰ هزار ورزشگاه آزادی برگزار و با برتری یک بر صفر ایران به اتمام رسید.

 

با این اوصاف تیم کشورمان ۱۹ امتیازی شد تا در فاصله سه هفته مانده به پایان دیدارهای مقدماتی، سریع‌ترین صعود تاریخش به بزرگترین رویداد فوتبال جهان را جشن بگیرد.

 

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی‌امیری رییس کمیته ملی المپیک و جمعی از مسوولان و پیشکسوتان با حضور در ورزشگاه آزادی این دیدار را تماشا کردند. بانوان علاقمند به فوتبال نیز در ورزشگاه حاضر بوده و در فضایی آرام این دیدار را نظاره کردند.

 

قضاوت این دیدار که در ورزشگاه آزادی تهران در حال برگزاری است را «کریستوفر جیمز» از استرالیا برعهده‌ داشت.

 

بازی در حالی آغاز شد که چند بازیکن از هر دو تیم به دلیل درگیری با ویروس کرونا، غایب هستند.

 

تیم ملی فوتبال ایران در صورت کسب برتری در این دیدار، صعود زودهنگامی به جام‌جهانی ۲۰۲۲ خواهد داشت.

 

بازی با حملات عراق شروع شد و این تیم در همان دقیقه نخست صاحب موقعیت شد که «امیر عابدزاده» حمله میهمان را خنثی کرد.

 

سپس بازیکنان ایران بر روند بازی تسلط بیشتر کردند تا عراق مجبور به عقب‌نشینی شود اما میهمان در ضد حملات بسیار خطرناک عمل می کرد.

 

در دقیقه نهم، عابدزاده با واکنشی عالی ضربه «احمد فرهان» را روی خط دروازه مهار کرد.

 

در دقیقه ۱۱ شوت سنگین «علیرضا جهانبخش» با دست دروازه‌بان و تیرک دروازه عراق برخورد کرد تا ایران به گل نرسد.

 

عراقی‌ها که برای حفظ شانس حضور در پلی‌آف باید در این دیدار به امتیاز برسند، بسیار با انگیزه و دونده نشان دادند.

 

در دقیقه ۲۴ «فهد طالب» دروازه‌بان عراق با ۲ واکنشی خوب، ضربات مهاجمان ایران را گرفت و ثانیه‌هایی پس از آن در مصاف تک به تک با «وحید امیری» نیز موفق نشان داد.

 

در دقیقه ۳۷ پاس عالی جهانبخش به «علی قلی‌زاده» رسید اما دروازه‌بان عراق بازهم با واکنشی زیبا اجازه نداد ایران به گل برسد.

 

در نهایت نیمه نخست این دیدار حساس با تساوی بدون گل همراه شد.

 

در دقیقه ۴۸ پاس جهانبخش با اشتباه مدافع عراق همراه شد و توپ به «مهدی طارمی» رسید و این مهاجم توانست گل نخست بازی را به ارمغان آورد.

 

طارمی در حالی در این دیدار گلزنی کرد که چند روز به دلیل بارش برف شدید در ترکیه گرفتار شده بود و ساعات پایانی شب گذشته وارد تهران شد.

 

در دقیقه ۵۷ کار تیمی بازیکنان ایران توپ را پشت محوطه به جهانبخش رساند اما ضربه کاپیتان ایران دقت لازم را نداشت.

 

یک دقیقه پس از آن «سامان قدوس» در موقعیتی عالی نتوانست گل دوم ایران را به ‌ثمر برساند.

 

در دقیقه ۶۸ ضربه سر «محمدحسین کنعانی‌زادگان» با اختلاف اندکی از روی دروازه عراق به بیرون رفت. در دقیقه ۷۱ قلی‌زاده گلزنی کرد اما پرچم کمک داور دوم به نشان آفساید بالا رفت.

 

در دقایق باقی مانده گلی به دست نیامد تا تیم ایران تحت هدایت «دارگان اسکوچیچ» با ادامه روند بی‌نظیر خود راهی جام‌جهانی شده و جشن صعود بگیرد.

 

با این اوصاف تیم کشورمان برای ششمین مرتبه موفق به حضور در جام‌جهانی شد.

 

تیم ملی فوتبال ایران پیش از این در جام‌جهانی ر دوره‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ حضور داشت.

 

دیدار بعدی تیم کشورمان در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه مقابل امارات و در ورزشگاه آزادی خواهد بود.

 

ترکیب ایران

 

امیر عابدزاده، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، امید نورافکن، صادق محرمی، سعید عزت‌اللهی(کمال کامیابی‌نیا)، وحید امیری، علی قلی‌زاده، سامان قدوس(میلاد سرلک)، علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی(کریم انصاری‌فرد)

 

ترکیب عراق

 

فهد طالب، احمد ابراهیم، میثم جبار، حسن رائد، فرانس پطرس، سعد عبدالامیر، محمد علی عبود، امیر العماری(حسن عبدالکریم)، احمد فرحان(محمد جاهز)، بشار رسن(علی ابراهیم) و ایمن حسین(علا عباس).

نظرات بینندگان