arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰

واکنش سرد روسیه به پاسخ کتبی آمریکا و ناتو در قبال بحران اوکراین

پاسخ کتبی ایالات متحده و ناتو به درخواست روسیه در زمینه دریافت تضمین امنیتی استقبال کرملین را در پی نداشت. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرده روسیه در حال بررسی پاسخ‌های کتبی یاد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش سرد روسیه به پاسخ کتبی آمریکا و ناتو در قبال بحران اوکراین

دویچه وله: پاسخ کتبی ایالات متحده و ناتو به درخواست روسیه در زمینه دریافت تضمین امنیتی استقبال کرملین را در پی نداشت. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرده روسیه در حال بررسی پاسخ‌های کتبی یاد شده است.

پاسخ کتبی آمریکا و همچنین پاسخ کتبی ناتو به درخواست روسیه در ارتباط با تضمین امنیتی نتوانسته است مقدمات رضایت و خشنودی مقامات کرملین را فراهم سازد.

روز پنجشنبه ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن) روسیه در نخستین گام به پاسخ کتبی ناتو واکنش نشان داد. این در حالی است که مسکو اعلام کرده است که برای اعلام موضع نسبت به پاسخ کتبی دولت آمریکا، به فرصت بیشتری نیاز دارد.

روسیه دو درخواست به آدرس ایالات متحده و همچنین ناتو ارسال کرده است: چشم‌پوشی از گسترش ناتو در شرق اروپا و دوم عقب نشینی همه نیروهای نظامی که پس از سال ۱۹۹۷ در کشورهای شرق اروپا مستقر شده‌اند.

نتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در ارتباط با پاسخ کتبی واشنگتن به درخواست روسیه گفته بود که آمریکا از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین دفاع کرده و این که اوکراین چه پیمانی را برای تضمین امنیتی خود برگزیند، حق آن کشور می‌داند.

پارلمان اوکراین در سال ۲۰۱۴ تصمیم به عضویت در پیمان ناتو گرفته؛ مصوبه‌ای که به علت مخالفت روسیه تا کنون اجرایی نشده است.

 

واکنش روسیه

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «شما دیروز توضیحات وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین دبیرکل ناتو را شنیدید. مواضعی که آشکارا و صریح بیان مخالفت آن‌ها با درخواست‌‌هایی بود که روسیه بیان کرده بود.»

پسکوف افزود که این اظهارات و پاسخ‌های کتبی مجال چندانی برای خوش‌بینی باقی نمی‌گذارند اما به‌رغم آن، روسیه برای واکنش نشان دادن به این پاسخ‌ها در لحظه حاضر عجله ندارد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که پاسخ واشنگتن بررسی دقیق خواهد شد.

لاوروف گفت که در پاسخ واشنگتن زمینه‌هایی برای ادامه گفت‌وگو و مذاکره بر سر بحران اوکراین وجود دارد، اما جواب روشنی به موضوعات اساسی مورد نظر روسیه داده نشده است.

روسیه نگران تهدید امنیتی ناشی از گسترش ناتو در شرق اروپا و از جمله عضویت اوکراین در این پیمان است. اخیرا سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه احتمال استقرار نیروی نظامی در کوبا و ونزوئلا را منتفی ندانسته بود.

 بحران اوکراین پس از استقرار بیش از یکصد هزار سرباز روسیه در مرزهای آن کشور پدید آمده است.

روسیه از منظر نظامی در موقعیتی است که می‌تواند از مرزهای شمالی، شرقی و جنوبی اوکراین اقدام به مداخله نظامی کند.

آمریکا بارها روسیه را متهم به آماده کردن خود برای حمله به اوکراین کرده است. این در حالی است که روسیه این اتهام را رد می‌کند.

نظرات بینندگان