arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۰

رعایت بهداشت باعث چاقی می‌شود؟

شاید باورنکردنی و بی ربط به نظر برسد که رعایت بهداشت، می‌تواند شما را چاق کند، اما نتایج یک مطالعه جدید این موضوع را تأیید می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاید باورنکردنی و بی ربط به نظر برسد که رعایت بهداشت، می‌تواند شما را چاق کند، اما نتایج یک مطالعه جدید این موضوع را تأیید می‌کند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از نیویورک پست، هدف از رعایت بهداشت، جلوگیری از ورود میکروب‌ها به بدن است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ممکن است رعایت بهداشت، باعث حفظ چربی در بدن نیز شود.

محققان دانشگاه علم و صنعت نروژ ۱۱ ماده شیمیایی را در محصولات پلاستیکی رایج مانند بطری‌های شامپو شناسایی کرده‌اند که مطالعات نشان داده‌اند ممکن است با اختلال در فرآیند متابولیک به افزایش وزن کمک کنند.

تقریباً هر نوع ظروف پلاستیکی ممکن است حاوی چنین موادی باشد که در این مطالعه به عنوان مواد شیمیایی مختل کننده متابولیسم (MDCs) نامیده می‌شود.  دانشمندان آن‌ها را در حدود یک سوم محصولاتی که آنالیز کردند، از جمله بطری‌های ژل، شامپو، نرم کننده، آستر‌های سطل زباله، کیسه‌های فریزر، اسفنج‌های آشپزخانه و بطری‌های آب، شناسایی کردند.   این یافته‌ها روز چهارشنبه در مجله Environmental Science & Technology منتشر شد.

صد‌ها ترکیب شیمیایی منحصربه‌فرد می‌تواند برای ساخت این کالا‌ها استفاده شود که بسیاری از آن‌ها به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند.  با این حال، محققان توانستند ۱۱ مورد از ۳۴ "محصول روزمره" را که در مطالعات دیگر با افزایش وزن مرتبط است، استخراج کنند.

مارتین واگنر، دانشیار و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: "آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که محصولات پلاستیکی معمولی حاوی ترکیبی از مواد هستند که می‌توانند عاملی مرتبط و دست‌کم‌گرفته برای اضافه وزن و چاقی باشند. "

رعایت بهداشت باعث چاقی می‌شود؟

مطالعه آن‌ها به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که مواد شیمیایی مورد مطالعه قرار نگرفته که برای ساخت بسته بندی‌های پلاستیکی انواع مختلف استفاده می‌شوند، شسته شده و در نتیجه توسط مصرف کنندگان جذب می‌شوند.  در برخی از آزمایش‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با هورمون‌ها در بدن تداخل دارند،  باعث سقط جنین‌ می‌شوند و با برخی بیماری‌ها از جمله نقص مادرزادی و سرطان مرتبط هستند.

در حال حاضر، آن‌ها با رشد سلول‌های چربی نیز مرتبط هستند. محققان به یک اختلاف در یافته‌های خود اشاره کردند: تنها برخی از مواد شیمیایی که شناسایی کردند بر متابولیسم تأثیر می‌گذارند، در حالی که به نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها رشد سلول‌های چربی را تقویت می‌کنند، که نشان می‌دهد ممکن است مواد شیمیایی ناشناس دیگری در محصولات وجود داشته باشد که همان اثر را دارند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که مواد شیمیایی کنترل‌نشده در محصولات معمولی خانگی ممکن است یک عامل پنهان در افزایش نرخ چاقی در سطح جهان باشد. نویسندگان نوشتند: «مطالعه ما نشان می‌دهد که پلاستیک‌های مورد استفاده روزانه حاوی مخلوط‌های قوی از MDC هستند و بنابراین می‌توانند یک عامل محیطی مرتبط و در عین حال دست کم گرفته‌شده در ایجاد چاقی باشند».

نظرات بینندگان