arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰

نفت ۹۰ دلاری شد

قیمت نفت به دنبال کاهش دمای هوا در اکثر مناطق جهان و ادامه بحران گاز در اروپا، گران شد و نرخ نفت برنت به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید. اگرچه قیمت نفت روندی صعودی دارد اما کشورهای عضو اوپک‌پلاس همچنان بر ادامه توافق کاهش تولید حداقل تا میانه سال ۲۰۲۲ میلادی تاکید می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: قیمت نفت به دنبال کاهش دمای هوا در اکثر مناطق جهان و ادامه بحران گاز در اروپا، گران شد و نرخ نفت برنت به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

همه گیری کرونا در جهان ادامه دارد و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته به بالاترین رقم از ابتدای شیوع این بیماری رسیده است. با این حال قیمت نفت بی‌توجه به این اتفاق، رکورد جدیدی را در بازارهای جهانی به ثبت رساند.

به نظر می‌رسد اقتصاد جهان دیگر توان تعطیلی و قرنطینه‌های گسترده را ندارد از همین رو، افزایش مبتلایان به کرونا هم نتوانسته بر تقاضای نفت تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر، سرمای هوا در نیم‌کره شمالی زمین، باعث تقویت قیمت نفت بوده و تقاضا را افزایش داده است.

در کنار آن بحران گاز در اروپا نیز ادامه‌دار بوده است. هفته گذشته، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز اروپا و اوکراین به پایین‌ترین سطح خود تاکنون رسیده است.

حجم گاز این مخازن از ۲۲ ژانویه کاهش یافته و به ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است. این رقم ۴۴.۶ درصد (۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب) کمتر از پارسال و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمتر از زمان آغاز تزریق گاز در آوریل ۲۰۲۱ است.

حجم ذخیره‌سازی در مخازن زیرزمینی گاز اوکراین به کمتر از ۱۲ میلیارد مترمکعب رسیده است.

این عوامل رشد قیمت نفت در معاملات هفته گذشته را به دنبال داشت تا در نهایت، طلای سیاه در خرید و فروش های روز جمعه سد قیمتی ۹۰ دلار را بشکند و رکورد جدیدی به ثبت برساند.

بر این اساس، قیمت نفت برنت در معاملات روز جمعه با رشدی هفت دهم درصدی به ۹۰ دلار و سه سنت در هر بشکه رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز ۲ دهم درصد گران شد و ۸۶ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

اگرچه قیمت نفت روندی صعودی دارد اما کشورهای عضو اوپک‌پلاس همچنان بر ادامه توافق کاهش تولید حداقل تا میانه سال ۲۰۲۲ میلادی تاکید می‌کنند.

نظرات بینندگان