arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۱

تفاوت طب سنتی و جدید از دید احمدی نژاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس جمهور بر حفظ و احياي طب سنتي ايراني تاكيد و از آمادگي دولت جهت مساعدت رساندن در اين زمينه خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، محمود احمدي‌نژاد در نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي گياهان دارويي و فرآوردهاي طبيعي و طب سنتي ايران گفت: بهترين زندگي در سايه‌ي سلامت است و بدن ما كه از طبيعت ساخته شده است، همواره در معرض آسيب است، اما در همين طبيعت چاره‌ي همه‌ي مريضي‌ها وجود دارد. وي افزود: امروز ما با دو روش براي برخورد با بيماري‌ها روبرو هستيم. يك روش همين روشي است كه متداول است و پيشرفت‌هاي خوبي هم كرده است و دانشمندان ما هم در اين حوزه بسيار درخشيدند، اما به موازات آن بيماري‌ها هم نسبت به سابق پيچيده‌تر شده‌اند.

رئيس جمهور خاطر نشان كرد: ‌هم اكنون درمقام نقد اين روش نيستم و معتقدم كه اين روش بايد به كار خود ادامه دهد و كيفيت خود را هم بالا ببرد، اما بايد بدانيم كه روش درمان بيماري و كسب سلامت تنها اين روش نيست، كما اين‌كه به اين روش ايراداهاي فراواني را وارد مي‌كنند. به باور من خداوند راه‌هاي ديگري هم براي درمان بيماري در مقابل ما قرار داده است.طبيعت ظرفيت‌هاي فراواني براي درمان بيماري‌ها دارد و ما بايد اين ظرفيت‌ها را بشناسيم. طب سنتي ايران بر همين اساس شكل گرفته است. احمدي نژاد خاطر نشان كرد: ‌البته طي 200 سال اخير آسيب‌هاي فراواني به ما وارد شده است. و ما سرمايه‌هاي زيادي را از دست داديم. از جمله طب سنتي خود را و اين بزرگترين سرمايه‌ي ما به حاشيه رانده شد و يا بهتر بگوييم آن را به حاشيه راندند، ما بايد به داشته‌هاي خود در طب سنتي برگرديم و اين سرمايه‌ي عظيم را احياء كنيم، سرمايه‌اي كه بعد از اسلام توسط ائمه شاهد جهش و رشد بيشتر بود. احمدي‌نژاد ادامه داد: در روش پزشكي جديد براي تشخيص بيماري هزينه‌هاي فراواني مي‌شود و بدون آزمايش و اسكن تشخيص‌ها ناممكن است و يا حتي دقيق نيست. در طب سنتي ما روش‌هاي دقيقتري وجود دارد كه با يك سلسله سوالات و روش‌هاي ساده مي‌توان بيماري را تشخيص داد و علت اين مساله در آن است كه در طب سنتي با علت‌هاي بيماري مقابله مي‌شود، در حالي كه در طب جديد اين عوارض بيماري است كه با آن مقابله مي‌شود.

رئيس جمهور تاكيد كرد: ما دستگاه‌ها و روش‌هاي جديد پزشكي را نفي نمي‌كنيم و معتقديم كه آنها مي‌توانند روش‌هاي قبلي را تكميل كنند، اما طب ايراني روش‌هاي درماني خاص خود را دارد و ما بايد آن را احياء كنيم؛ چراكه با محيط بيرون و بدن انسان سازگرتر است.

رئيس جمهور با اشاره به اين كه در اين نمايشگاه 800 داروي گياهي مشخص شده است گفت: در فرهنگ ايراني طبابت امر مقدسي است و صنعت و تجارت نيز هر چند كه مي‌توان با استفاده از آن تجارت كرد، كارهايي كه در زمينه توليد و تهيه داروهاي گياهي شده است، كافي نيست هر چند كه كارهاي خوبي شده است، اما ما بايد به جايي برسيم كه مردم براي بهداشت و درمان و سلامت خود دو گزينه داشته باشند و هر كدام خواستند استفاده كنند، اين حق مردم است. همچنان كه در برخي كشورها دو سيستم وجود دارد ان دو سيستم مي‌تواند مكمل هم باشند. البته طب سنتي نيز بايد داراي نظامنامه و نظام پزشكي خود باشد و اميدوارم امسال بتوانيم اين كارها را انجام دهيم.

رئيس جمهور با ابراز نگراني نسبت به از دست رفتن ميراث معنوي طب سنتي و بزرگان اين عرصه گفت: وقتي يك ميراث مادي دچار آسيب مي‌شود و مثلا مي‌شكند، خيلي ناراحت مي‌شويم. گويي كه استخوان خودمان شكسته است، بايد همين نگراني را نسبت به ميراث معنوي خود داشته باشيم. و از آن پاسداري كنيم. من در تهران جايي را مي‌شناختم كه تعدادي طبيب سنتي در آن مشغول درمان مردم بودند كه متاسفانه آن منطقه براي ساخت يك پاساژ به عنوان ايستگاه مترو تخريب شد. اگر نسل چنين طبيباني از بين برود، ديگر نمي‌توانيم اين طب را احياء كنيم. به همين دليل بر حفظ اين نسل و احياي اين نوع طب تاكيد دارم. رئيس جمهور كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه سالانه بيش از 3 ميليارد دلار صرف واردات دارو و تجهيزات مي‌شود، تصريح كرد: اگر بتوانيم معادل همين مقدار گياهان دا رويي صادر كنيم، موفقيت خوبي كسب كرديم. با استفاده از همين رشته مي‌توان بيش از 200 هزار شغل ايجاد كرد.دولت حاضر است در اين زمينه كمك كند.

وي در ادامه با انتقاد از بروكراسي‌هاي هاي موجود كه مي‌تواند روند كارها را با اخلال مواجه سازد، اظهارداشت: مي‌توان اين بروكراسي را دور زد، ما بايد به طب خود برگرديم و با استفاده از آن سلامت و بهداشت مردم را بالا ببريم، در نگاه ايرانيان طب حرفه‌اي مقدس بوده است و نگاه به آن انساني بوده است. و ما بايد اين طب را تقويت كنيم. تمدن ايران كه صدها سال تنها تمدن دنيا بوده است، و بعد از صدها سال ديگران آمدند، بايد در همه‌ي زمينه‌ها اول باشد. من معتقدم كه طب ايراني مي‌تواند بسياري از بيماري‌هاي صعب‌العلاج را درمان كند و اين طب نه تنها در ايران، بلكه در جهان در سال‌هاي آينده جايگاه خود را پيدا خواهد كرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
بهزاد س
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
0
4
بعد از آباد كردن اقتصاد و سياست خارجي و داخلي، الان نوبت پزشكي شده!
نظرات بینندگان