arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

نکاتی مهم در انتخاب عطر و طعم قهوه دلخواه شما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نکاتی مهم در انتخاب عطر و طعم قهوه دلخواه شما

انتخاب دانه‌های قهوه با همه گزینه‌هایی که وجود دارد، کاری چالش‌برانگیز است، چرا که طیف گسترده‌ای از دانه‌های لذیذ قهوه در بازار وجود دارد. برای همین ما سعی کرده‌ایم در این نوشته این نکات مهم را بررسی کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.

دانه‌های قهوه بو داده

تسلط بر برشته کردن قهوه خود کاری طاقت‌فرساست و گاهی ممکن است تا سال‌های سال طول بکشد تا به خوبی آن را یاد بگیرید. در واقع دانه‌های قهوه همیشه چیزی برای یاد دادن به شما دارند و شما را غافلگیر می‌کنند. مدت زمان برشته شدن دانه‌های قهوه، سبک استفاده از روستر قهوه، دمای برشته کردن و نوع دانه قهوه‌ای که با آن شروع می‌کنید، همگی بر طعم قهوه تأثیر می‌گذارند. بنابراین اگر دستگاه این کار را ندارید و یا در اینکار ناشی هستید، بهتر است از افراد با تجربه بخواهید تا به شما در اینکار کمک کنند.  

انواع بو داده قهوه و مشخصات طعم آنها

1.دانه‌های قهوه روست فرانسوی

دانه‌های قهوه‌ای پررنگ که به روش فرانسوی بو داده می‌شوند، کمی دودی شده و به یک روکش مخملی مجهز می‌شوند. هر چه دانه‌های قهوه، به مدت طولانی‌تر و تیره‌تر برشته شوند، روغن‌های خوش طعم آنها به سطح نزدیک‌تر می‌شود که در دمای تقریبی 475 درجه (بسته به دستگاه برشته‌کننده) تفت داده می‌شود. اما این نکته را هم یادآور شویم که علیرغم طعم قوی، دانه‌های قهوه روست فرانسوی در واقع غلظت کافئین کمتری دارند، زیرا دماهای بالا چگالی دانه قهوه را تغییر می‌دهد.

2.دانه‌های قهوه بو داده تیره شده

این دانه‌ها، رنگ قهوه‌ای تیره دارند و در هنگام برشته شدن، روغن‌های قابل مشاهده‌ای آزاد می‌شود و در حین فرایند برشته شدن، بزرگ‌تر می‌شوند. به طور معمول، این دانه‌های تیره، سنگین و پررنگ، اگر به درستی برشته شوند، سطح صافی دارند و اصلا سوخته یا تلخ نخواهند بود. این مدل برای تهیه شکلات‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.دانه‌های قهوه برشته شده متوسط

نکاتی مهم در انتخاب عطر و طعم قهوه دلخواه شما

دانه‌های متوسط قهوه با طعمی غنی و اسیدیته متوسط متعادل هستند. در حدود 420 درجه برشته می‌شوند و به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند، در سطح آنها روغن دیده نمی‌شود و طعمی آجیلی با ته رنگ کاراملی دارند. معمولا برای قهوه‌هایی که می‌خواهند با شیر مخلوط شوند، از این نوع استفاده می‌شود. همچنین برای تهیه قهوه در دستگاه های اسپرسوساز از این مدل قهوه استفاده می‌شود. انواع مدل اسپرسوسازها مانند اسپرسوسازهای باکیفیت برند مباشی امکان تهیه قهوه‌های خوش طعم با این مدل از دانه‌های قهوه را دارد. فقط کافی است مدل آن را با توجه به قیمتی که دارند و نیاز خود تهیه کنید.

4.دانه‌های قهوه برشته شده سبک

رست‌های قهوه سبک، کوچک‌تر، خشک‌تر و دارای غلظت بالایی از کافئین هستند. زمان برشته شدن کوتاه‌تر و دمای برشته پایین‌تر باعث طعم ملایم‌تر قهوه می‌شود. دانه‌های قهوه سبک طعمی صاف دارند، تلخی ندارند و می‌توانند در نان تست و دارچینی استفاده شوند.

5.دانه‌های قهوه بو داده نشده

تا به حال به خرید دانه قهوه سبز فکر کرده‌اید؟ بسیاری از مردم سعی می‌کنند دانه‌های قهوه خود را در خانه برشته کنند. این نوع قهوه‌ها می‌تواند به رنگ سبز باشد، البته به شرط آنکه بتوانید این مدل را از وارد کننده‌های اصلی آن تهیه کنید. در واقع آسیاب کردن این مدل از قهوه، تجربه جالب و لذت بخشی خواهد بود. در واقع این دانه‌های سبز را می‌توانید برای انواع قهوه عربیکا و ربوستا، قهوه ترک و فوری پیدا کنید.

6.دانه‌های قهوه سفید

قهوه سفید جدیدترین مدل در صنعت قهوه است. این مدل، سفت‌تر از دیگر مدل‌ها هستند و برای آسیاب‌شان به دستگاه‌های قوی‌تری نیاز است. یادتان باشد برای استفاده این مدل، از آسیاب‌های خانگی استفاده نکنید. چون ممکن است بشکند. عطر و طعم و خامه‌ای که دارد با انواع معمولی تفاوت دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر، درباره ویژگی های قهوه سفید در این مقاله یاد بگیرید.

7.دانه‌های قهوه ارگانیک تایید شده

این نوع قهوه‌ها طبق دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه وزارت کشاورزی کشت می‌شوند و در تهیه آن کمترین میزان سموم و یا کودهای مضر استفاده شده است. همچنین بازرسی‌های زیادی روی رشد گیاهان قهوه انجام می‌شود. این روش کمک بسیار خوبی برای حمایت از تنوع زیستی و حفظ اکوسیستم‌های طبیعی است.

8.قهوه دمی سرد

قهوه سرد از خیساندن تفاله‌های قهوه برای مدت بسیار طولانی (معمولاً 18 تا 20 ساعت) به دست می‌آید. قبل از اینکه فرآیند تهیه قهوه سرد به یک جریان مهم تبدیل شود، به آن «تادی» می‌گفتند. این دم نوش سرد عمدتاً برای نوشیدنی‌های قهوه سرد استفاده می‌شود تا بتوانید طعم غنی قهوه را بدون طعم تلخ و اغراق آمیز نوع دم شده داغ در هنگام سرد شدن حفظ کنید. قهوه سرد تا به حال راه درازی را پیموده است و برخی افراد نیز از آن به عنوان دم نوش سرد قهوه یاد می‌کنند. همچنین تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که این مدل از قهوه‌ها، 75% اسیدیته کمتری از مدل‌های معمولی داغ دارند.

ترکیبات دانه‌های قهوه

نکاتی مهم در انتخاب عطر و طعم قهوه دلخواه شما

1.عربیکا و روبوستا

در این مدل، که بسیار پرطرفدار است، هر چه میزان قهوه عربیکا بیشتر باشد، میزان تلخی نوشیدنی شما بیشتر خواهد شود و هرچه در این نسبت، به میزان روبوستا اضافه شود، میزان ترشی قهوه شما بالا خواهد رفت. بنابراین بسته به نوع طعمی که دوست دارید، می‌توانید نسبت‌های 50 به 50  و یا 70 به 30 را تهیه کنید. البته این دو نسبت می‌تواند بسته به طعمی که شما دارید و میزان تبحرتان در ترکیب این دو مدل، تغییر کند.

2.قهوه فوری

این نوع قهوه برای زمان‌هایی مناسب است که دستگاه‌های قهوه ساز را در کنار خود ندارید، چرا که فقط کافی است به مقداری آب جوش و یک لیوان دسترسی داشته باشید. اگر هنوز قهوه نوش ماهری نیستید، این مدل از نوشیدنی‌ها می‌تواند به شما کمک کند که تا چه اندازه به نوشیدنی‌های دارای قهوه علاقمند هستید. شاید با چندبار نوشیدن این نوع قهوه، متوجه شوید علاقه زیادی برای مصرف همیشگی قهوه ندارید و یا برعکس.

3.ترکیب قهوه و شیر

اگر طرفدار لاته هستید، می‌توانید شیر را به قهوه خود اضافه کنید. در این حالت، باید شیر بخار داده شود تا کف غلیظی ایجاد شود و سپس روی قهوه دم شده، این شیر ریخته می‌شود. اگر شیر به درستی کف کرده باشد، میزانی از تلخی قهوه را خواهد گرفت.

 

 

نظرات بینندگان