arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۸۹
گزارش "انتخاب" از درگیری ها در مصر

فرار 34 عضو اخوان المسلمین از زندان مصر/ آخرین اخبار درگیری ها در مصر

مردم در استان اسیوط مصر نیز با نیروهای امنیتی نزدیک مقر حزب حاکم این کشور درگیر شدند. این شبکه به جزئیات بیشتری درباره این خبر اشاره نکرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با پایان یافتن زمان حکومت نظامی در قاهره، مردم این شهر بار دیگر به خیابان ها آمدند.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، تظاهرات و ناآرامی برای ششمین روز در قاهره ادامه یافته است. صبح امروز هزاران تن از ساکنان معترض قاهره در مرکز این شهر تجمع کردند.

تظاهرکنندگان با نیروهای ارتشی که برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده می کرد، درگیر شدند.

ناآرامی که از روز سه شنبه در مصر آغاز شده است تا کنون صد کشته و دوهزار زخمی برجای گذاشته است. معترضان مصری همچنان خواستار کناره گیری حسنی مبارک رییس جمهور مصر هستند. مردی مصری می گوید نظام کنونی مصر حدود سی سال است که حاکمیت این کشور را برعهده دارد.

مردم از شرایط کنونی و بی عدالتی های موجود در مصر رنج می برند.

وی گفت ما خواهان کناره گیری حسنی مبارک و نظام وی و جایگزینی نظامی جدید هستیم. روز گذشته حسنی مبارک رییس اطلاعات خود را به عنوان معاون رییس جمهور و احمد شفیق را نخست وزیر جدید خود اعلام کرد.

کشته و زخمی ها

در حمله به ساختمان اداره امنیت شهر اسماعیلیه مصر، دهها نفر کشته و زخمی شدند.

ر درگیریها در اطراف این ساختمان که آتش زده شد، هشت نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند.

یک منبع امنیتی از وجود دهها جنازه در جاده ای در نزدیکی زندان ابوزعبل در قاهره خبر داد.

مردم در استان اسیوط مصر نیز با نیروهای امنیتی نزدیک مقر حزب حاکم این کشور درگیر شدند. این شبکه به جزئیات بیشتری درباره این خبر اشاره نکرد.

سی و چهار عضو جنبش اخوان المسلمین مصر از زندانی در این کشور فرار کردند.

این گزارش  از سوی دیگر از تجمع هزاران نفر در برابر مسجد ابراهیم (ع) شهر اسکندریه برای تشییع جسد سه نفر از قربانیان تظاهرات روز گذشته خبر داد.

پیش از این، زندانیان سیاسی کنترل زندان البوزعبل مصر را در دست گرفتند. نیروهای پلیس مصر هم اکنون این زندان را محاصره کرده اند.

از سوی دیگر بورس مصر اعلام کرد فردا تعطیل خواهد بود.

همچنین گروههای ملی مصر با صدور بیانیه ای از محمد البرادعی دبیرکل جبهه مردمی مصر خواستند دولت نجات ملی موقت تشکیل دهد و به البرادعی اجازه تصمیم گیری در مورد مسایل داخلی و خارجی مصر را دادند.

از سوی دیگر، ماجد الشربینی به جای احمد العز به عنوان دبیرکل جدید حزب حاکم مصر معرفی شد.

همچنین منابع مالی در مصر اعلام کردند فردا هم بورس و بانکها در این کشور تعطیل خواهد بود.

دولت مصر پخش شبکه تلویزیونی الجزیره را از ماهواره نایل ست را متوقف کرد.

 الجزیره پیش از این از پارازیت بر پخش این شبکه از ماهواره نایل ست در پی تشدید اعتراضات مردمی در مصر خبر داده بود.

حبیب العادلی وزیر کشور دولت برکنار شده مصر در پی یورش مردم به ساختمان وزارت کشور در قاهره مجبور به فرار از این ساختمان شد.

تیراندازی شدید در اطراف این ساختمان ادامه دارد.

وجود دهها جنازه در جاده ها نزديک به زندان ابوزعبل در قاهره

ک منبع امنیتی روز یکشنبه اعلام کرد دهها جنازه در جاده های نزدیک به زندان ابوزعبل در قاهره وجود دارد. شب گذشته زندانیان این زندان شورش کردند و هنگام فرار زندانیان تیراندازی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره ، این منبع بدون اشاره به علت مرگ این قربانیان تنها افزود در داخل و خارج زندان تیراندازی شد. زندان ابوزعبل در یک منطقه صحرایی در جاده ای که قاهره والاسکندریه را به یکدیگر متصل می کند در صد کیلومتری قاهره پایتخت مصر قرار دارد.

منابع امنیتی اعلام کردند هشت زندانی در شورش شب گذشته در زندان ابوزعبل که یکی از زندان های بزرگ در شرق قاهره است کشته و دهها زندانی فرار کردند.

بانک هاي مصر فردا هم تعطيل خواهد بود

معاون رئیس بانک مرکزی مصر روز یکشنبه اعلام کرد بانک های این کشور فردا برای دومین روز متوالی تعطیل خواهد بود. به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره ، هشام رامز گفت به سبب اوضاع امنیتی در مصر بانک ها فردا تعطیل خواهد بود.

حسني مبارك با مقامات امنيتي اين رژيم تشكيل جلسه داد

 حسنی مبارک رئیس جمهور مصر دقایقی پیش با مقامات امنیتی این رژیم تشکیل جلسه داد. خبرنگار واحد مرکزی خبر در قاهره اعلام کرد: حسنی مبارک دراین جلسه که وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک ارتش، وزیر کشور و عمرسلیمان معاون اول وی حضور داشتند از اوضاع جاری این کشور مطلع شد.

حسنی مبارک قرار است دستورهای جدیدی به نیروهای امنیتی و ارتش این کشور صادر کند که به موجب آن فشار بر تظاهر کنندگان مصری افزایش خواهد یافت.

صدها وکيل مصري به هزاران تجمع کنندگان در ميدان التحرير قاهره پيوستند

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد، صدها وکیل مصری به هزاران تجمع کننده در میدان التحریر قاهره پیوستند.

ارتش مصر مسئولیت تامین امنیت میدان التحریر را برعهده گرفته است
نظرات بینندگان