arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۷ بهمن ۱۳۷۷: آقامحمدى نوشته‌اى از جفرى‌کمپ آمریکایى در مورد روابط تهران و واشنگتن آورد / اظهارات ولیعهد سعودی به عبدالله نوری جای نگرانی دارد

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقای [علی] آقامحمدى، [رییس‌کمیته عراق و معاون سیاسی سازمان صداوسیما] آمد. نوشته‌اى از جفرى‌كمپ آمريكايى، [معاونت اسبق رییس‌جمهور در امور امنیت‌ملی]، در مورد روابط ايران و آمريكا آورد و مشكلات قانونى دادن گذرنامه به عراقى‌هاى موجود در ايران را گفت و درباره مصاحبه‌ام صحبت شد. مصاحبه‌اى راديو تلويزيونى درباره دوران مبارزه و پيروزى و مسایل مهم انقلاب [با برنامه راه طی‌شده در افق فردا] داشتم؛ حدود دو ساعت طول كشيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

مجمع تشخيص مصلحت جلسه داشت. تعيين حدود مالكيت بخش‌هاى دولتى و تعاونى و خصوصى، در دستور بود. پيشنهاد كميسيون در جهت توسعه بخش‌هاى غيردولتى و محدودكردن تصدى دولت بودكه بحث‌هاى جدى درگرفت و تمامى وقت جلسه را به خود اختصاص داد؛ سرانجام براى تجديدنظر، به كميسيون ارجاع شد.

دكتر [علی‌اکبر] ولايتى، [مشاور رهبری در امور بین‌المللی] آمد و مسأله گنجاندن چند نامزد از ليست [جامعه] روحانيت [مبارز]، در ليست [حزب] كارگزاران و بالعكس را پيگيرى كرد. عصر آقای [علی] آقامحمدى، [رییس‌کمیته عراق و معاون سیاسی سازمان صداوسیما] آمد. نوشته‌اى از جفرى‌كمپ آمريكايى، [معاونت اسبق رییس‌جمهور در امور امنیت‌ملی]، در مورد روابط ايران و آمريكا آورد و مشكلات قانونى دادن گذرنامه به عراقى‌هاى موجود در ايران را گفت و دربارة مصاحبه‌ام صحبت شد. مصاحبه‌اى راديو تلويزيونى دربارة دوران مبارزه و پيروزى و مسایل مهم انقلاب [با برنامه راه طی‌شده در افق فردا] داشتم؛ حدود دو ساعت طول كشيد.

بعد از نماز مغرب، دكتر [حسن] حبيبى، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. عازم سفر به كوبا، ونزوئلا، كلمبيا و سنگال است. در مورد مسایل مورد مذاكره مشورت كرد و به خصوص از نحوه و نتايج حكميت در مورد صلاحيت‌ها [ی نامزدهای انتخابات شوراها] در كميسيون به رياست خودش، گزارش داد. موفق شدند مشكل را حل كنند، ولى جناح راست احساس غُبن مى‌كند و چپ‌ها احساس پيروزى. دربارة مشكلات اقتصادى و سياسى و نيز احزاب نیز صحبت شد.

دكتر حبيبى معتقد است، اگر وضع اقتصاد و سازندگى و اشتغال در دولت آقاى [سیدمحمد] خاتمى، به همين نحو ادامه يابد، بايد براى دوره آينده فكرى‌كرد. دربارة اظهارات اميرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی] در مورد انفجار الخُبر هم مذاكره‌كرديم؛ جاى نگرانى دارد و هم احتمال اينكه فشارها از سوى آمريكا باشد، براى واداركردن ايران به مذاكره با آمريكا.

امروز دولت اُردن، به خاطر عجز ملك‌حسين از اداره كشور به خاطر مرگ مغزى، فرزندش عبدالله را كه وليعهد است، به عنوان نايب‌السلطنه تعيين‌كرد و عملاً مسئوليت‌كشور به عهده او در آمد.

نظرات بینندگان