پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بانک ملی ایران اعلام کرده است که بزودی اطلاع رسانی تراکنشهای با مبلغ کمتر از ۳۰ هزار تومان حسابهای بانک ملی ایران از طریق اپلکیشن «بله» و «نشان بانک» و «بام» انجام خواهد شد.
در نگاه اول شاید این طور تلقی شود که بانک ملی ایران یکی از خدمات خود را قطع کرده است؛ حال آنکه نگاهی دقیقتر به این اتفاق نشان میدهد نه تنها هیچ یک از خدمات این بانک قطع نمیشود، بلکه چنین اتفاقی مزایای فراوانی هم برای مشتریان دارد و هم برای اقتصاد کشور.
در این باره نکات زیر قابل توجه است:
اول اینکه سرویس اعلام تراکنشها از سوی بانک ملی ایران قطع نمیشود و صرفا تراکنشهای زیر ۳۰ هزار تومان به جای پیامک، در سه بستر دیگر به مشتریان اعلام میشود.
دوم اینکه با توجه به امکانات اپلکیشن «بله» و «نشان بانک» و «بام»، تغییر مذکور این مزیت را دارد که مشتریان میتوانند مدیریت هزینهها و درآمدهایشان را در دست بگیرند.
سوم اینکه بانک ملی ایران سالانه فقط ۶ هزار تومان از مشتریان خود هزینه پیامک دریافت میکند که از همه بانکهای کشور پایینتر است؛ یک بررسی ساده نشان میدهد عمده بانکهای کشور مبلغی بیش از دو برابرِ بانک ملی ایران، هزینه پیامک از مشتریان خود دریافت میکنند. بانک ملی ایران برای اینکه بتواند این مبلغ را افزایش ندهد، تصمیم گرفته است که بخشی از تراکنشها یعنی تراکنشهای زیر ۳۰ هزار تومان را از طریقی دیگر به اطلاع مشتریان خود برساند؛ بنابراین این تغییر، از جهتی، تلاش بانک ملی ایران برای عدم افزایش هزینههای مشتریان خود قلمداد میشود.
چهارم اینکه پلتفرم «بله» فقط یک بستر ساده برای عملیات بانکی نیست؛ بلکه مزایایی دارد که مشتریان میتونند از آن استفاده کنند؛ در واقع «بله» یک اپلیکیشن چند منظوره است که علاوه بر خدماتی، چون گفت و گوی متنی و عضویت در کانالها و گروههای اطلاع رسانی، خدمات بانکی نیز ارائه میدهد و قابلیت دریافت تمام تراکنشهای مالی به صورت لحظهای و از طریق بازو (بات) «اطلاع رسانی» این اپلیکیشن برای کاربران فراهم است.
پنجم اینکه مروری بر نوع خدمات سایر بانکها نشان میدهد بانک ملی ایران اولین بانکی نیست که تراکنشهای با مبلع پایین را پیامک نمیکند؛ بلکه بسیاری از بانکها از سال هاست که تراکنشهای مبلغ پایین را پیامک نمیکنند و این موضوع را بانک مرکزی نیز اعلام کرده است.
ششم اینکه این اقدام بانک ملی ایران، کمکی به اقتصاد کشور محسوب میشود، زیرا طبق آمار ماهانه ۱۱ میلیارد تومان هزینه پیامکهای تراکنشهای زیر ۳۰ هزار تومان است و بانک با این اقدام، عملا این هزینه را حذف کرده و این در حالی است که اصل اعلام این تراکنشها را حذف نکرده بلکه به جای پیامک، آنها را از سه بستر دیگر به اطلاع مشتریان میرساند.
هفتم اینکه در دنیای امروز به ویژه در چند سال اخیر، بسیاری از امور بانکی از طریق بسترهای اینترنتی انجام میشود وطبیعی است که همه بانکها نیز به همین سمت حرکت کنند. حتی در کشور خودمان نیز سال هاست مشتریان ترجیح میدهند برای اطلاع از ریز عملیاتهای اقتصادی خود از اپلیکیشنهای شرکتها استفاده کنند و بانک هم از این موضوع مستثنی نیست. در واقع اقدام بانک ملی ایران حرکت به سمت و سویی است که نظام بانکی دنیا نیز به همان سمت حرکت میکند.