تفاهمنامه نوسازی 500 نفتکش سوخت جاده ای بین بانک ملت، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت های دنیای ماموت و رخش خودرو دیزل با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به امضا رسید.
به گزارش انتخاب به نقل از روابط عمومی بانک ملت، در قالب این تفاهمنامه که به امضای رضا دولت آبادی مدیرعامل این بانک، کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، محمد مومنی مدیرعامل شرکت دنیای ماموت و روزبه فرهادی زنوز مدیرعامل شرکت رخش خودرو دیزل رسید، بانک ملت اعتباری معادل 1759 میلیارد تومان برای خرید 500 نفتکش از دو خودروساز داخلی به شرکت های حمل و نقل فرآورده های نفتی تسهیلات اعطا خواهد کرد.
رضا دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت در مراسم امضا و تبادل این تفاهمنامه، اجرایی شدن این طرح را در آستانه میلاد باسعادت حضرت امام علی (ع) و روز پدر به فال نیک گرفت و اظهار داشت: نظام تامین مالی در ایران، بانک محور است و هیچ طرحی در کشور وجود ندارد که تامین مالی بخش عمده ای از آن از سوی نظام بانکی انجام نشده باشد که البته این امر از رسالت ها و وظایف اصلی نظام بانکی است.
وی با بیان این نکته که از سال های گذشته و با توجه به اعمال تحریم و عدم تامین مالی خارجی، تمام فشار تامین مالی بر منابع ریالی بانک ها تحمیل شده است که خوشبختانه نظام بانکی تمام تلاش خود را در این زمینه به خرج داده است و امروز نیز شاهد امضای تفاهمنامه برای اجرای یک طرح بزرگ هستیم.
مدیرعامل بانک ملت افزود: این بانک به عنوان بانک انرژی، در سال های گذشته کارهای بسیار بزرگی را در این حوزه انجام داده و ابرپروژه هایی را تامین مالی کرده که هرکدام به تنهایی افتخاری برای اقتصاد کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه تامین مالی نوسازی نفتکش های سوخت جاده ای، از اجرای فاز نخست این تفاهمنامه با مشارکت بانک ملت در تامین مالی خرید 500 نفتکش از خودروسازان داخلی خبر داد و افزود: این بانک برای هر خودرو مبلغ 35 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود 18 درصد که حداقل نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است با مشارکت سه ماهه و مدت بازپرداخت 71 ماهه اعطا خواهد کرد.
دولت آبادی ورود بانک ملت به این تفاهمنامه به عنوان نخستین بانک را افتخاری بزرگ خواند و گفت: کاهش آلایندگی با جایگزینی خودروهای فرسوده، استفاده رانندگان زحمتکش از ناوگان باکیفیت و حمایت از تولید داخلی، از مهم ترین مزیت های اجرای این تفاهمنامه است.
جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هم با تاکید بر لزوم داشتن سیستم حمل و نقل کارا و ایمن و دارای استانداردهای زیست محیطی و صرفه اقتصادی، از مشارکت بانک ملت در امضای این تفاهمنامه و تامین مالی نوسازی 500 نفتکش سوخت جاده ای قدردانی و اظهار امیدواری کرد که باقیمانده ظرفیت تفاهمنامه تا چهار هزار دستگاه نفتکش با مشارکت سایر بانک ها تامین مالی شود و همه مردم از منافع و آثار اجتماعی این امر منتفع شوند.
کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران هم از مشارکت بانک ملت در تامین مالی نوسازی 500 نفتکش سوخت جاده ای و حضور در تفاهمنامه به عنوان نخستین بانک قدردانی کرد و گفت: با اجرای کامل این طرح، چهار هزار دستگاه تریلی به ناوگان سوخت رسانی کشور افزوده خواهد شد.
محمد مومنی، مدیرعامل شرکت دنیای ماموت هم کمک شبکه بانکی را در زمینه نوسازی ناوگان سوخت رسانی و به ویژه بانک ملت که همیشه سردمدار ورود به طرح های بزرگ بوده است بسیار ارزشمند دانست و گفت: بانک ها می توانند منابع خود را در جایی هزینه کنند که منافع خود را آسان تر تامین کنند ولی بانک ملت در این شرایط وارد صحنه شد و با همراهی سایر ارکان باعث شد که این اتفاق مبارک، به سرعت رقم زده شود.
محمدرضا زنوزی مطلق، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری دریک هم با قدردانی از رضا دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت بابت مشارکت در این تفاهمنامه، تاکید کرد: بی تردید نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل سوخت در کشور بدون حمایت وزارت نفت و مشارکت بانک ها امکان پذیر نخواهد بود.