arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

وزارت نیرو: عذر طرف افغان برای تحویل ندادن آب هیرمند به ایران پذیرفته نیست

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو با تاکید بر پذیرفته نبودن عذر طرف افغان برای عدم تحویل آب هیرمند به ایران گفت: پیگیری حقابه ایران از راه‌های دیپلماتیک در همه سطوح در حال انجام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو با تاکید بر پذیرفته نبودن عذر طرف افغان برای عدم تحویل آب هیرمند به ایران گفت: پیگیری حقابه ایران از راه‌های دیپلماتیک در همه سطوح در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، "جبار وطن فدا" افزود: موضوع رها سازی آب هیرمند از محل سد کمال‌خان در فاصله ۷۰-۸۰ کیلومتری مرز ایران مدتی است از سوی وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و معاون ویژه رییس جمهوری پیگیری می‌شود.

وی مسئله حقابه ایران از رودخانه هیرمند را دارای قدمتی ۱۰۰ ساله دانست و ادامه داد: هیرمند از مکانی در نزدیکی شهر کابل سرچشمه می‌گیرد و وارد سدی به نام کجکی می‌شود و در واقع فاصله ۷۰۰ کیلومتری رودخانه از مرز ایران، محل اندازه گیری حقابه ایران است.

وطن فدا گفت: بر اساس معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱، حقابه ایران در سال‌های آبی نرمال تعیین شده و تشخیص سال آبی نرمال نیز ایستگاهی در بالادست سد کجکی و ماهانه معادل ۸۲۰ میلیارد مترمکعب آب است. وی در این رابطه به بهره‌برداری بند تنظیمی کمال‌خان در فروردین سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ماه گذشته جریان سیلابی به سمت بند کمال‌خان روان و به سمت بند زره در جنوب این بند منحرف شده است، به عبارت دیگر بند باز شده و آب به مسیر انحرافی هدایت شده است.

به گفته مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو، طرف افغان اقدام هایی را روی این رودخانه انجام داده که به زیان ایران است و ایران نیز طبق بند ۵ معاهده به این اقدام ها اعتراض کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر ۷۰ کیلومتری رودخانه هیرمند به سمت ایران بندهای متعددی وجود دارد که اراضی کشاورزی افغانستان را تامین می‌کند، از سوی دیگر مسیر رودخانه با رسوب هاو شن‌ها انباشته شده و عذر طرف افغان این است که رودخانه نیاز به لایروبی دارد.

وطن فدا ادامه داد: پیگیری‌های متعددی در سطوح مختلف انجام شده است، وزیر نیرو چندین جلسه حضوری و گفت و گوهای تلفنی متعدد با وزیر آب و انرژی افغانستان داشته‌اند و طرف مقابل پذیرفته است که معاهده را اجرا کند.

وی افزود: جلسه کمیساران هیرمند نیز در شهر زرنج برگزار شد و طرف افغان همچنان ادعا می‌کند مشکلی برای تخلیه آب به سمت ایران ندارد، اما عذرهایی که می‌آورند برای ما پذیرفته نیست. وطن فدا در خصوص وضعیت کنونی رها سازی آب هیرمند گفت: نهری به نام لشکری در میانه راه هیرمند به سمت ایران وجود دارد و بر اساس اطلاعات، آب از این نهر به سمت ایران عبور کرده و شاید ۲۰ کیلومتر نیز پیش روی کرده است، اما میزان آب رها شده کفایت نمی‌کند. به دلیل وضعیت نامناسب بستر رودخانه اگر مثلا ۵۰ مترمکعب بر ثانیه آب رها سازی شود، شاید ۲۰ الی ۲۵ مترمکعب بر ثانیه به ایران برسد.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در پاسخ به این که با تفاسیر موجود آب چه زمانی به ایران می‌رسد، گفت: طبق معاهده باید جریان پیوسته آب را داشته باشیم، اما محدودیت‌هایی که طرف مقابل ایجاد کرده، اجرای معاهده را سخت کرده است و طبیعتا انتظار می‌رود ایران از همه ابزارهایی که در تعامل دیپلماتیک با افغانستان دارد استفاده کند. وطن فدا از آخرین گفت و گوی تلفنی وزیر نیرو با وزیر انرژی و آب افغانستان در روز گذشته خبر داد و گفت: آنها می‌گویند رها سازی آب انجام شده است، اما مطالبه وزیر نیرو این است که میزان رهاسازی کفایت نمی‌کند.

وی در پاسخ به ابهاماتی که اخیر درباره موانع رسیدن آب هیرمند به ایران مطرح شده است، نیز افزود: رودخانه هیرمند وقتی به مرز ایران می‌رسد، وارد مخازن چاه نیمه شده و عملا هیچ خاکریزی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

وطن فدا بر این اساس، مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را بحث‌های انحرافی خواند و گفت: رودخانه‌هایی که از شمال وارد تالاب هامون می‌شوند ربطی به هیرمند ندارند، اما در این رابطه نیز از جهت حقابه زیست محیطی هامون، مطالباتی را مطرح کرده‌ایم که در حال پیگیری است.

 

نظرات بینندگان