arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

چگونه فست فود‌ها شما را افسرده می‌کنند و به آرامی می‌کشند؟!

یکی از معضلات همیشگی جامعه امروزی، چاقی سلام افزایش وزن مهارنشدنی است، یکی از دلایل رایج چاقی افراد را می‌توان به غذا‌های فست فود و خوراکی‌های فرآوری شده نسبت داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از معضلات همیشگی جامعه امروزی، چاقی سلام افزایش وزن مهارنشدنی است، یکی از دلایل رایج چاقی افراد را می‌توان به غذا‌های فست فود و خوراکی‌های فرآوری شده نسبت داد.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از نیویورک پست، در طول سال‌ها، مطالعات بی‌شماری در خصوص چاقی منتشر شده است و دانشمندان روش‌های مختلفی را بررسی کرده اند که غذا‌های فوق‌العاده فرآوری‌شده، سرشار از قند و کربوهیدرات، سلامت ما را به مخاطره می‌اندازند.

ویژگی‌های اعتیادآور فست فودها،  باعث افزایش سطح اپیدمی چاقی و سایر بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی نامناسب در سطح جهان شده است، فست فودها، عملکرد سیستم ایمنی و هورمون‌ها را مختل‌ می‌کند و در نهایت اگر به طور منظم مصرف شود،  سال‌ها از عمر فرد می‌کاهد، در همین حال، غذا‌های ناسالم زندگی روزمره شما را مختل می‌کنند،  تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف کنندگان خوراکی‌های گیاهی در مقایسه با افرادی که خوراکی‌های مبتنی بر فرآورده‌های دامی را در رژیم غذایی خود گنجانده اند، ۷۳ درصد کمتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.  این ممکن است به این دلیل باشد که به نظر می‌رسد ویروس‌ها از افزایش قند خون ناشی از برخی کربوهیدرات‌ها تقویت می‌شوند.

چگونه فست فود‌ها شما را افسرده می‌کنند و به آرامی می‌کشند؟!

 دکتر نیکول سافیر، رادیولوژیست در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ نیویورک و نویسنده کتاب "آمریکایی دوباره سالم بسازید"، چاقی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و سایر بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی نامناسب، را  شرایطی می‌داند که ما را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌کنند و این، دقیقاً همان چیزی است که در کرونا می‌بینیم.  

طی سال‌ها، پزشکان انگشت خود را روی خطرات فست‌فود‌ها گذاشته اند و آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباطی بسیار واقعی و نگران‌کننده بین روند صعودی مصرف فست فود در سطح جهان و افزایش بیماری در سراسر جهان (نه فقط چاقی و بیماری قلبی، بلکه خودایمنی) دیده می‌شود.

 

غذا‌های فرآوری شده، باعث کوری می‌شوند

 

در یکی از مطالعات اخیر، یک نوجوان ۱۷ ساله که خستگی مفرط و مشکلات بینایی داشت، مورد مطالعه قرار گرفت که قربانی «اختلال مصرف غذای فست فودی» شد، این نوجوان فقط سوسیس، گوشت اغذیه فروشی، نان سفید و سیب زمینی سرخ شده را در همه اشکال مصرف می‌کرد.  علیرغم مداخله پزشکان، او در ۱۷ سالگی، همچنان از نظر مس و ویتامین‌های B۱۲ و D کمبود داشت و در نتیجه دچار آسیب عصب بینایی شده بود.  

چگونه فست فود‌ها شما را افسرده می‌کنند و به آرامی می‌کشند؟!

رژیم غذایی نامناسب، ضد غرایز جنسی است

به گفته دکتر  لیزا دیویس، متخصص تغذیه، شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌توانند باعث التهاب در سراسر بدن، از جمله سیستم عروقی شما شوند.  این امر باعث تورم مویرگ‌ها می‌شود که جریان خون لازم برای فعال کردن میل جنسی یا حتی دستیابی به نعوظ را کاهش می‌دهد.  یکی از راه‌هایی که غذا‌های ناسالم این کار را انجام می‌دهند این است که اکسید نیتریک بدن را که برای سالم نگه‌داشتن رگ‌های خونی نیاز دارد، نابود می‌کند.

 

شکر ذهن شما را به هم می‌زند

مطالعه‌ای روی حدود ۸۰۰۰ شرکت‌کننده بزرگسال نشان داد که مردانی که به‌طور منظم حدود ۶۷ گرم قند در روز مصرف می‌کنند، ۲۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند که ممکن است بخشی از یک پاسخ التهابی باشد.  در همین حال، مواد شیرین همچنین می‌توانند تنقلات را به دلیل سقوط گلوکز خون و افزایش آدرنالین ناشی از آن، مضطرب و تحریک پذیرتر کنند.

چگونه فست فود‌ها شما را افسرده می‌کنند و به آرامی می‌کشند؟!

حافظه، با چربی‌های بد از بین می‌رود

طبق یک مطالعه، غذا‌های بسته بندی شده با مواد نگهدارنده "می توانند نقص حافظه قابل توجه و ناگهانی" در سالمندان ایجاد کنند.  محققان دریافتند که این تنقلات بسیار مملو از مواد شیمیایی مانند چیپس و فست فود ممکن است مستقیماً بر مرکز حافظه مغز و همچنین آمیگدال تأثیر بگذارد که ترس و احتیاط را تنظیم می‌کند، در حالی که غذا‌های سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون؛ و آجیل، می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد.

 

غذا‌های ناسالم به هورمون‌ها اجازه نمی‌دهند کار خود را انجام دهند

مطالعه‌ای که اواخر سال گذشته منتشر شد، شواهد بیشتری را اضافه کرد که نشان می‌دهد فتالات‌ها، به اصطلاح «مواد شیمیایی در همه جا» به‌خصوص در غذا‌های فست‌فود فراوان هستند.  این گروه شیمیایی از «روان‌کننده‌ها» را می‌توان تقریباً در هر محصولی در قفسه‌های فروشگاه‌ها، از صابون‌ها گرفته تا مواد غذایی و پلاستیک‌ها یافت.  از این ماده برای انعطاف پذیری بیشتر مواد مختلف  مانند پلاستیک و به ظاهر بی ضرر در دوز‌های کم استفاده می‌شود.  اما مقدار زیاد این  مواد شیمیایی می‌تواند با فعالیت هورمونی در انسان و حیوانات تداخل ایجاد کند.  فتالات‌ها با مشکلات رشدی در کودکان مرتبط است و نشان داده شده است که خطر ابتلا به آسم، چاقی و مشکلات باروری را در آن‌ها افزایش می‌دهد.  

نظرات بینندگان