arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰

بلینکن: نگران اقدام احتمالی روسیه علیه اوکراین در این هفته هستیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا عمیقا نگران اقدام احتمالی روسیه علیه اوکراین در این هفته است. وی افزود که افزایش حضور نظامی مسکو نشان‌دهنده تشدید تنش‌ها است و نه تنش‌زدایی که قدرت‌های جهانی، روسیه را به انجام آن ترغیب می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا عمیقا نگران اقدام احتمالی روسیه علیه اوکراین در این هفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ گفت که افزایش حضور نظامی مسکو نشان‌دهنده تشدید تنش‌ها است و نه تنش‌زدایی که قدرت‌های جهانی، روسیه را به انجام آن ترغیب می‌کنند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون همزمان با افزایش تنش ها میان کشورش و روسیه بر سر اوکراین اذعان کرد واشنگتن اعتقاد ندارد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تصمیم نهایی برای حمله به اوکراین گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن افزود که ما نمی گوییم پوتین تصمیم به حمله گرفته است و به متحدان و شرکای خود نیز چنین چیزی نگفته ایم.

پنتاگون روز گذشته اعلام کرد که روسیه تعداد نیروهای اطراف اوکراین را در آخر هفته (یکشنبه) افزایش داده و تعداد کل نیروهای روسیه در امتداد مرز روسیه و اوکراین و در بلاروس اکنون به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

وزیر خارجه آمریکا با بیان این ادعا که مسکو به جای کاهش تنش، با ارسال تعداد بیشتری از نیروها مشغول تشدید تنش ها است، مدعی شد که همه چیزهایی که ما شاهد آن هستیم، مانند استقرار نیروهای روسی در اطراف اوکراین، ما را به تشدید تنش ها می‌رساند.

بلینکن با بیان این ادعا که آمریکا همه تلاش خود را برای متقاعد کردن روسیه به انتخاب مسیر دیپلماتیک انجام می دهد، همچنان مسکو را تهدید کرد در صورتی که حمله به اوکراین را انتخاب کند، واشنگتن آماده پاسخ به آن است.

وی گفت: ما درهماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود کاملا برای آن آماده هستیم.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتز صدر اعظم آلمان در کاخ کرملین، گفت که روسیه خواهان جنگ نیست و به همین دلیل ایده تضمین های امنیتی را مطرح کرده است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: آنچه که در منطقه دونباس (منطقه مناقشه در شرق اوکراین) می گذرد، نسل کشی است.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین بطور یکجانبه از کی یف اعلام استقلال کردند.

همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین، آمریکا نیروهای اطلاعاتی روسیه را به همکاری با رسانه های روسی زبان برای انتشار اطلاعات نادرست در مورد اوکراین متهم کرد.

در حالیکه آمریکا خود به بحران‌سازی و فضاسازی درباره اوکراین متهم است، مقامات آمریکایی آگاه ادعا می کنند که آژانس های اطلاعاتی روسیه با سردبیران پنج رسانه روسی زبان برای تقویت حمایت عمومی از تهاجم مجدد روسیه به اوکراین همکاری نزدیک داشته اند.

مسکو بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می شود.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

نظرات بینندگان