arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میلگرد ها به دلیل موارد استفاده زیادی که دارند بسیار مهم میباشند به همین خاطر قیمت میلگرد و اطلاع از قیمت آن برای فعالین در زمینه ساخت و ساز بسیار حائز اهمیت میباشد. قیمت میلگرد در این سال ها دست خوش تغییرات بسیار زیادی بوده است. دلایل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد را میتوان به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم بندی نمود.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد

دلایل اصلی

  • علت نوسان قیمت میلگرد چیست؟

اگر که شما اطلاعات و درک درستی از دلایل نوسان قیمت یک کالا داشته باشید بهتر میتوانید نوسان قیمت آن را تشخیص دهید و یا زمان مناسب تری برای خرید کالای مورد نظر خود داشته باشید به همین خاطر اگر که شما قصد خرید میلگرد را دارید و یا شما فردی فعال در زمینه ساخت و ساز هستید پیشنهاد میکنیم تا خواندن این مطلب را از دست ندهید.

  • میزان تقاضا در بازار

میزان تقاضا در بازار از آن دسته از دلایلی است که میتواند موجب کاهش و یا افزایش قیمت هر کالایی شود به عبارتی دلیلی عمومی برای تمامی کاهش ها و افزایش قیمت ها میباشد. حال میزان تقاضا یعنی چه؟ میزان تقاضا به مقدار درخواست محصول مورد نظر در بازه زمانی خاصی میباشد به عنوان مثال در ماه مهر تقاضا میلگرد در بازار 100 تن بوده است ولی در ماه آبان میزان تقاضا 150 تن شده است به این ترتیب افزایش قیمت میلگرد در آبان ماه امری طبیعی به حساب می آید. البته دلایل زیادی بر روی افزایش و یا کاهش قیمت میلگرد تاثیر دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  • هزینه تولید و عرضه میلگرد به بازار

از آنجایی که یک کارخانه باید از محصول تولیدی خود سود بکند به همین خاطر یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت میلگرد را میتوان هزینه تولید برشمرد. کارخانه ها برای تولید محصول مورد نظر نیازمند نیروی کار، مواد اولیه، حمل و نقل و ... هستند که تمامی این دلایل میتواند بر قیمت نهایی محصول مورد نظرشان تاثیر بگذارد.

  • نوسان قیمت ارز

ارز یکی دیگر از دلایل مهم نوسان قیمت میلگرد میباشد. با افزایش قیمت ارز قیمت کالا های وارداتی نیز افزایش می یابد. به این طبع تولیدکنندگان برای تامین نیزا خود به مشکل میخورند به همین خاطر بر روی محصولاتشان افزایش قیمت میدهند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که در بعضی از شرایط نوسان قیمت ارز میتواند به صورت غیر مستقیم بر روی کالاها تاثیر بگذارد به عنوان مثال اکثر موادی که برای تولید میلگرد استفاده میشود تولیید داخل است ولی ممکن است دستگاهی که برای خالص سازی سنگ معدن از آن استفاده شود خارجی باشد و دچار مشکلی شود به همین خاطر کارخانه تامیین کننده مواد اولیه مجبور است تا دستگاهی جدید را وارد کنند به علت نوسان قیمت ارز قیمت مواد اولیه را بالا میبرد به همین شکل تا آخر این چرخه افزایش قیمت تکرار میشود.

  • افزایش قیمت حامل های سوخت

از آنجایی که میلگرد ها را با وزن بالا خرید و فروش میکنند به همین خاطر نیازمند حمل و نقل با وسائل سنگین همچون انواع کامیون ها هستند به همین خاطر برای انتقال این مقاطع فولادی نیازمند سوخت هستیم حال اگر که قیمت سوخت افزایش یابد قیمت حمل و نقل این مقاطع نیز افزایش میابد و در نهایت قیمت پایانی میگرد نیز افزایش می یابد. البته این دلیل بر روی قیمت میلگرد کارخانه تاثیر نمیگذارد و فقط بر روی قیمت میلگرد تحویلی دست مشتری تاثیر خواهد گذاشت.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد

دلایل فرعی

دلایل فرعی افزایش قیمت میلگرد دلایل کم اهمیت تری به نسبت دلایل اصلی هستند و دلایل نسبی هستند. به عنوان مثال به وجود آمدن بلایای طبیعی همچون سیل زلزله و ... به وجود آمدن مشکلی در کارخانه تولید کننده همچون آتش سوزی یا هر مشکل دیگری به وجود آمدن یک پاندمی همچون بیماری کرونا و از این قبیل از دلایل.

سخن پایانی

در طول سالیان اخیر قیمت آهن آلات به خصوص محصولاتی همچون میلگرد، پروفیل، تیرآهن، ناودانی و ... بسیار تغییر کرده است. همچنین بسیاری از افراد برای تهیه مقاطع مورد نظرشان به دنبال فروشگاه های معتبر هستند در سال های اخیر تعداد فروشندگان مقاطع فولادی رشد چشمگیری داشته و تعداد آنها بسیار زیاد شده است. در این زمینه شرکت فولاد فیدار یکی از فروشندگان معتبر در زمینه فروش انواع آهن آلات میباشد که تمامی فروش های خود را با ارائه فاکتور رسمی انجام میدهد.

 

نظرات بینندگان