arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۶ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۰

مرندی مشاور تیم مذاکره کننده: فقط چند مسئله مانده که نیاز به تصمیم‌گیری در واشنگتن دارد

مرندی در خصوص زمان اعلام پیشرفت و توافق احتمالی گفت: گفتن زمان سخت است، می‌تواند کاملا نزدیک باشد اما باز هم بستگی به این دارد که آیا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آماده برخی تصمیم‌گیری‌ها هستند و همچنین مسائل حل شده و فقط چند مسئله مانده که نیاز به تصمیم‌گیری در واشنگتن دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «محمد مرندی» تحلیلگر سیاسی حاضر در وین پایتخت اتریش در مصاحبه با شبکه دولتی «تی‌آرتی» ترکیه درباره مذاکرات وین گفت: آمریکا و تروئیکای اروپایی در صورتی که خطوط قرمز ایران را بپذیرند و از تلاش‌های بیهوده برای افزودن موضوعات غیر برجامی به مذاکرات خودداری کنند، فرصتی برای رسیدن به توافق دارند. ایران فقط یک توافق خوب را می‌پذیرد و ضرب‌الاجل‌ها بی‌معنی است. اگر ایالات متحده و تروئیکای اروپایی عجله دارند، باید از تعلل و اتلاف وقت خودداری کنند.

مرندی همچنین توضیح داد: تاریخ، اوباما را به خاطر تحریم‌های فشار حداکثری جنایتکارانه و ترامپ را به دلیل تشدید آنها و بایدن را به خاطر ادامه سیاست‌های ترامپ به خاطر خواهد آورد. اما همه آنها شکست خوردند و از آنجایی که رژیم‌های ناتو در رویارویی با روسیه و چین ضعف نشان می‌دهند، بهترین کار برای آنها این است که هزینه‌ها را کاهش دهند و توافق را بپذیرند.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

مرندی درباره فرصت پیش روی طرف غربی اظهار داشت اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصمیم درست را بگیرند، فرصت بسیار خوبی وجود دارد که برجام در چند روز آینده احیا شود. او سپس در پاسخ به سوالی درباره ضرب‌الاجل‌های ساختگی غرب مبنی بر این که در صورت عدم توافق در این دور از مذاکرات، توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران به پایان خواهد رسید، گفت: ایرانی‌ها هرگز ضرب الاجل‌های آمریکایی‌ها را جدی نمی‌گیرند، ما مجموعه‌ای از ضرب‌الاجل‌ها را داشته‌ایم، و ایران به کار خود مثل همیشه ادامه داده و آن‌ها را نادیده گرفته و هیچ اتفاقی هم نیفتاده است.

این کارشناس حاضر در وین افزود: چیزی که برای ایران اهمیت دارد، یک توافق خوب است نه هر توافقی و ایران برای رسیدن به توافق خوب عجله دارد، زیرا تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعمال کرده‌اند، زنان و کودکان را هدف گرفته، مثل همان کاری که آن‌ها در افغانستان، یمن، سوریه و ونزوئلا انجام می‌دهند. آنها مردم عادی را هدف قرار می‌دهند، بنابراین ایرانی‌ها می‌خواهند که تحریم‌ها هر چه زودتر برداشته شوند. اما ایران این اشتباه را نمی‌کند که تحت فشار وارد یک توافق بد شود؛ بنابراین اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها الزامات یک توافق خوب را پبذیرند، توافقی وجود خواهد داشت در غیر اینصورت لفاظی واشنگتن وضعیت امور را در وین یا در میز مذاکره تغییر نمی‌دهد.

او در ادامه در خصوص تحریم‌های آمریکا با تاکید بر این که باراک اوباما کسی بود که تحریم‌های ظالمانه را آغاز و ترامپ آن را بازگرداند و تاریخ اوباما را به عنوان کسی که جنایت علیه بشریت و علیه مردم عادی انجام داده، به خاطر خواهد آورد، گفت: وقتی ترامپ به قدرت رسید، او آن تحریم‌ها را به رغم توافق هسته‌ای بازگرداند، و آن‌ها را تشدید کرد. مشخص است که مردم جان خود را از دست دادند، خانواده‌ها رنج کشیدند و هدف همین بود و بایدن به همراه اروپایی‌ها همینطور که در حال صحبت هستیم، تحریم‌های فشار حداکثری را که زنان و کودکان را هدف قرار داده، ادامه می‌دهد.

مرندی اظهار داشت: اما آنها (تحریم‌ها) شکست خوردند و مقام‌های آمریکایی و سیاستمداران ارشد و سیاستمداران سابق همه اذعان کرده‌اند که تحریم‌های فشار حداکثری شکست خورده و ایرانی‌ها برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را به جلو برده‌اند. آن را توسعه داده‌اند. ایران روابط خود را با کشورهایی مثل چین، روسیه، جهان جنوب و کشورهای همسایه گسترش بیشتری داده‌ تا فشار را جبران کند و البته که آمریکا و کشورهای اروپایی در حال مواجه شدن با مشکلات فزاینده هستند و همانطور که دیدیم رئیس ناتو ضعف ناتو را در رویارویی با روسیه نشان داده، مسائل با چین و همچنین مشکلاتی که می‌بینیم در داخل آمریکا و اروپا در حال افزایش است، بنابراین آمریکا باهوش و واقع‌گرا خواهد بود اگر الزامات یک توافق خوب که برای همه طرف‌ها مفید باشد را بپذیرد.

او در خصوص زمان اعلام پیشرفت و توافق احتمالی گفت: گفتن زمان سخت است، می‌تواند کاملا نزدیک باشد اما باز هم بستگی به این دارد که آیا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آماده برخی تصمیم‌گیری‌ها هستند و همچنین مسائل حل شده و فقط چند مسئله مانده که نیاز به تصمیم‌گیری در واشنگتن دارد.

 

نظرات بینندگان