arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

داروی ایورمکتین از ابتلا به کووید-۱۹ شدید پیشگیری نمی‌کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد درمان با داروی ضد انگل «ایورمکتین» قادر به جلوگیری از پیشرفت بیماری کووید-۱۹ از وضعیت خفیف تا متوسط ​​به وضعیت شدید این بیماری نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نتایج یک مطالعه جدید نشان داد درمان با داروی ضد انگل «ایورمکتین» قادر به جلوگیری از پیشرفت بیماری کووید-۱۹ از وضعیت خفیف تا متوسط ​​به وضعیت شدید این بیماری نیست.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، داده‌های این مطالعه نشان داد از ۲۴۱ بیمار که در این مطالعه با علایم خفیف تا متوسط کرونا با داروی ​​ایورمکتین تحت درمان قرار گرفتند، ۵۲ نفر یا ۲۲ درصد به کووید-۱۹ شدید مبتلا شدند.

در همین حال، محققان گفتند که بیماری کرونا در ۴۳ نفر از ۲۴۹ بیمار یا ۱۷ درصدی که درمان «استاندارد» از جمله کورتیکواستروئیدها را دریافت کرده بودند، به وضعیت شدید تبدیل شد.

دکتر «استیون چی لون لیم»، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: در اصل، یافته‌های مطالعه ما این تصور را که ایورمکتین یک «داروی معجزه‌آسا» در برابر کووید-۱۹ است، رد می کند. لیم که خود پزشک بیماری‌های عفونی در بیمارستان Raja Permaisuri Bainun در پراک، مالزی، گفت: افرادی که به کووید-۱۹ آلوده شده‌اند نباید به خوددرمانی با ایورمکتین متوسل شوند؛ چرا که این دارو خطر وخیم تر شدن بیماری و ابتلا به وضعیت شدید کرونا را کاهش نمی‌دهد.

لیم افزود: علاوه بر این، شرکت کنندگان در مطالعه که با داروی ایورمکتین درمان شدند، عوارض جانبی بیشتری را نسبت به سایر داروها گزارش کردند. این موضوع نگرانی ها را در مورد استفاده گسترده از این دارو افزایش می دهد.

ایورمکتین (Ivermectin) دارویی است که برای درمان برخی عفونت‌های انگلی استفاده می‌شود. این عفونت‌ها در انسان شامل آلودگی شپش سر، جرب، کوری رودخانه ای،  استرونژیلوئیدوز، عفونت کرم شلاقی، آسکاریازیس و فیلاریاز لنفاوی است.

 این دارو به سه صورت خوراکی، موضعی و تزریقی استفاده می‌شود. در حیوانات، از این دارو برای پیشگیری و درمان کنه‌زدگی، میازیس، انگل‌های خونی، کرم قلب سگ و گربه، «دیروفیلاریا ایمیتیس» (نوعی کرم لوله‌ای) و همچنین دیگر بیماری انگلی استفاده می‌شود.

ایورمکتین توسط سلبریتی ها و دیگران به عنوان یک درمان بالقوه برای کووید-۱۹ معرفی شده است، این در حالی است که شواهد علمی معتبر اندکی برای حمایت از این موضوع وجود دارد. در نتیجه، بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با وجود مخالفت متخصصان بهداشتی، متقاضی دریافت این دارو هستند.

لیم گفت: اگرچه ایورمکتین کاربرد بالقوه ای - برای درمان کوری رودخانه و ویروس نیل غربی - دارد، اما به نظر نمی رسد کووید-۱۹، یکی از آنها باشد.

 

 

نظرات بینندگان