arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱ اسفند ۱۳۷۷: مشاجره بین آیت الله یزدی و محمد خاتمی در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاى [محمدرضا] مخبر [دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی] آمد. گزارشى از وضع شوراى عالى انقلاب فرهنگى داد. عمدتاً همان دستورهاي قديمي را پيگيرى‍‌كرده و از جلسه اخيرگفت كه آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه] و بيشتر اعضا جمع‌بندى آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] در مورد مطبوعات را قبول نكرده‌اند و به مشاجره كشيده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ديشب و امروز و امشب، باران خوبى باريده و هنوز مى‌بارد. ساعت نُه صبح به دفترم رسيدم. در و ديوارهاى تهران، پوشيده از تبليغات نامزدهاى [انتخابات] شوراها است. در جلسه عمومى مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، سياست‌هاى كلى مورد بحث بود. به خاطر ناقص‌بودن مصوبه كميسيون، تمام وقت صرف كليات شد و تمام نشد.
بعد از جلسه، دكتر [حسن] حبيبى، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد و راجع به مسافرت به بنگلادش، جهت شركت در اجلاس دى هشت ، مشورت كرد و علت انصراف از سفر به آمريكاى لاتين را نبودن ریيس‌جمهور ونزوئلا گفت. آقاى [محمد محمدی] رى‌شهرى، [نماینده مجلس خبرگان] آمد و براى پيش‌نويس طرحى كه براى اصلاح آیين‌نامه [داخلی مجلس] خبرگان تهيه كرده، مشورت كرد.

آقاى [قربانعلی] دُرّى ‌نجف‌آبادى، [وزیر اطلاعات] آمد. نسبت به اظهارات آقاى محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام]، در مصاحبه چند روز پيش انتقاد داشت كه گفته بود، قتل‌ها و بسيارى از حوادث اخير در ايران، با نفوذ و تحريك عوامل اسرایيل و منافقين است و آقاى دُرّى، اظهارات او را تكذيب كرده و نامه‌اى در اين خصوص به رهبرى نوشته و نيز تكذيبیه‌اى به خبرگزارى داده است. گفتم، مي‌دانم كه اظهارات در حد شايعه است و اعتباري ندارد و تذكر هم داده‌ام و نيز رسانه‌هاى خارجى، سوءاستفاده زيادى‌كرده‌اند. آقاى دُرّى، از فائزه هم به خاطر مطلبى كه در مورد استعفاى او، در روزنامه امروز [زن] نوشته شده است،گله داشت.

عصر آقاى [محمدرضا] مخبر [دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی] آمد. گزارشى از وضع شوراى عالى انقلاب فرهنگى داد. عمدتاً همان دستورهاي قديمي را پيگيرى‍‌كرده و از جلسه اخيرگفت كه آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه] و بيشتر اعضا جمع‌بندى آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] در مورد مطبوعات را قبول نكرده‌اند و به مشاجره كشيده است.

خانم [معصومه] ابتكار، [رییس سازمان حفاظت محیط زیست] و مديران محيط زيست آمدند. گزارش‌كار دادند و من هم دربارة انتظارات از سازمان صحبت كردم. درخواست كردند كه همايش بين‌المللى‌شان را افتتاح كنم. آقاى [علی‌اکبر] شعبانى‌فر، ریيس‌كشتى‌سازى در خليج‌فارس و استاندار سابق ايلام آمد. پس از ارایه گزارشى از وضع شركت، درخواست كرد به [آقای غلامرضا شافعی]، وزير صنايع بگويم كه همكارى بيشتر كنند.

تا ساعت نُه شب، كارها را انجام دادم. شهادت آيت‌الله سیدمحمد صدر، امام‌جمعه عراق و دو فرزندش [مصطفی و مؤمل صدر]، توسط تروريست‌ها، مسأله مهمى است. به موجب گزارش‌ها، در بيشتر شهرهاى شيعه‌نشين عراق، تشنج و شورش برپاست. ابتدا رژيم صدام از ايشان حمايت مى‌كرد، ولى اخيراً به خاطر مواضع ملى و اسلامي‌اش، با او مخالف شد. [آقای آتال بیهاری واجپایی]، نخست‌وزير هند از راه زمين و با اتوبوس به پاكستان رفته و حزب جماعت اسلامى، اعلان مخالفت و راهپيمايى سرتاسرى كرده است.

نظرات بینندگان