arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

آیا هوش مصنوعی می‌تواند بشریت را از بین ببرد؟

بسیاری از افراد از این می‌ترسند که هوش مصنوعی پایان نوع بشر باشد، اما این موصوع درست است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از افراد از این می‌ترسند که هوش مصنوعی پایان نوع بشر باشد، اما این موصوع درست است؟


به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از ساینس امریکن، در حال حاضر، اکثر مردم در سراسر جهان از نوعی دستگاه بهره‌بردار هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که در زندگی روزمره آن‌ها ادغام شده است، کاربران از سیری برای بررسی آب و هوا استفاده می‌کنند یا از الکسا می‌خواهند که چراغ‌های هوشمندشان را خاموش کند،   این‌ها همه اشکالی از هوش مصنوعی هستند که بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند.

با این حال، علی‌رغم استفاده گسترده (و نسبتاً بی‌ضرر) از این فناوری تقریباً در تمام جنبه‌های زندگی ما، به نظر می‌رسد برخی از مردم هنوز معتقدند که ماشین‌ها و ربات ها، می‌توانند روزی بشریت را از بین ببرند.

این ایده آل آخرالزمانی در طول سال‌ها از طریق متون و فیلم‌های مختلف تداوم یافته است، حتی چهره‌های اصلی در زمینه علم مانند استیون هاوکینگ و ایلان ماسک نیز در مورد تهدید فناوری علیه بشریت صحبت کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۰، ماسک به نیویورک تایمز گفت که هوش مصنوعی بسیار باهوش‌تر از انسان‌ها خواهد شد و تا سال ۲۰۲۵ از نسل بشر پیشی خواهد گرفت و اضافه کرد که همه چیز "ناپایدار یا عجیب و غریب" خواهد شد، علیرغم پیش‌بینی ماسک، اکثر کارشناسان در این زمینه می‌گویند که بشریت در مورد هوش مصنوعی چیزی برای نگرانی ندارد.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند بشریت را از بین ببرد؟

ترس از تسلط بر هوش مصنوعی از این ایده ایجاد شده است که ماشین‌ها به نحوی هوشیار می‌شوند و خالقان خود را خواهند کشت، برای رسیدن به این هدف، هوش مصنوعی نه تنها نیاز به داشتن هوشی شبیه انسان دارد، بلکه باید بتواند آینده را پیش‌بینی کند.

متیو  اوبراین، مهندس رباتیک از مؤسسه فناوری جورجیا می‌گوید:"ما به سادگی نمی‌دانیم که چگونه باید یک هوش قابل انطباق عمومی ایجاد کنیم، و مشخص نیست که برای رسیدن به آن نقطه چه میزان پیشرفت بیشتری لازم است. واقعیت این است که ربات‌ها به طور کلی به نحوی که برنامه‌ریزی شده‌اند کار می‌کنند و ما با توسعه ASI (هوش مصنوعی فوق‌العاده) مورد نیاز برای حتی امکان‌پذیر شدن این «تسلط» فاصله داریم. "

در حال حاضر، بیشتر فناوری‌های هوش مصنوعی که توسط ماشین‌ها یا ربات‌ها استفاده می‌شود، «محدود» یا «ضعیف» در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که تنها می‌تواند دانش خود را برای یک یا چند کار به کار گیرد، جورج مونتانز، دانشمند حوزه داده در مایکروسافت، در مورد همین موضوع نوشت: "یادگیری ماشینی و سیستم‌های هوش مصنوعی تا رفع مشکل سخت آگاهی و توانایی ایجاد اهداف خود بر خلاف برنامه‌ریزی‌شان فاصله زیادی دارند. "

نظرات بینندگان