arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
ششمین روز حمله روسیه به اوکراین

شرکت مالک نورد استریم ۲ اعلام ورشکستگی کرد / زلنسکی: آماده مذاکره با پوتین هستیم / بهای نفت خام با ۹ درصد افزایش از ۱۰۶ دلار گذشت / پنتاگون: پیشروی روسیه به سمت کی‌یف متوقف شده است / روسیه برج تلویزیونی کی‌یف را هدف قرار داد / صف ۶۵ کیلومتری خودرو‌های نظامی روسیه در مسیر حرکت به سوی کی‌یف با حضور ۱۵ هزار سرباز

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. در روز پنجم جنگ، دور اول مذاکرات بین روسیه و اوکراین هم در بلاروس برگزار شد اما هنوز نتیجه خاصی نداده؛ قرار است این مذاکرات ادامه یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سه کشور عضو ناتو ۷۰ هواپیمای جنگی برای اوکراین می‌فرستند / حمله روسیه به یک پایگاه نظامی در «خارکیف»

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، در پنج روز اول این جنگ صد‌ها تن از مردم و نظامیان اوکراینی کشته شدند و صدها هزار نفر هم این کشور را ترک کرده اند.

همچنین در روز پنجم جنگ، دور اول مذاکرات بین روسیه و اوکراین هم در بلاروس برگزار شد اما هنوز نتیجه خاصی نداده؛ قرار است این مذاکرات ادامه یابد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

دور دوم مذاکرات روسیه و اوکراین فردا برگزار می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۳:۴۸

خبرگزاری تاس روسیه روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام روسیه گفت که چهارشنبه، دوم مارس۲۰۲۲( ۱۱ اسفند) تاریخی است که دو طرف پیش از این برای دور دوم مذاکرات در مورد آن توافق کرده بودند.

این خبرگزاری افزود که دور دوم مذاکرات در بلاروس نزدیک مرز بلاروس و لهستان برگزار خواهد شد.

منابع اوکراینی هنوز دور دوم مذاکرات را تایید نکرده است.

سی‌ان‌ان: واشنگتن از طریق تلفن ماهواره‌ای دائماً با زلنسکی در تماس است
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۳:۴۴

سی‌ان‌ان: واشنگتن از طریق تلفن ماهواره‌ای امنی که ماه گذشته در اختیار زلنسکی قرار داده بود، دائماً با رئیس جمهور اوکراین در تماس است.

شرکت مالک نورد استریم 2 اعلام ورشکستگی کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۳:۴۰

الجزیره به نقل از رسانه های سوئیسی: شرکت سوئیسی مالک نورد استریم 2 اعلام ورشکستگی کرد.

زلنسکی: آماده مذاکره با پوتین، هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۳:۲۲

ولادیمیر زلنسکی در گفتگو با شبکه آمریکایی سی ان ان: آماده مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هستیم.

روسیه کی یف را تحت بمباران موشک های کروز قرار داده است، ما خواستار آتش بس فوری و گفتگو پس از آن هستیم.

بمباران خارکیف توسط روسیه جنایت جنگی است که باید بررسی شود، زیرا اهداف غیرنظامی را بمباران کرده است.

سقوط اوکراین مقدمه ای برای حملات بیشتر روسیه به کشورهای اروپایی خواهد بود

همچنان امیدواریم کشورهای دوست اروپایی به درخواست ما برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی اوکراین پاسخ دهند.

بایدن به زلنسکی: زمان برای بستن حریم هوایی اوکراین هنوز فرا نرسیده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۳:۱۹

رئیس جمهور اوکراین در توئیتی نوشت: امروز با رئیس جمهور آمریکا درخصوص وضع تحریم های جدید علیه روسیه و حمایت از اوکراین در عرصه دفاعی گفت‌و‌گو کردم.

با بایدن در مورد نقش رهبری آمریکا در اعمال تحریم های ضدروسی و پشتیبانی تسلیحاتی از اوکراین گفت و گو کردم.

رئیس جمهور اوکراین همچنین اعلام کرد که بایدن به او گفته است که زمان برای بستن حریم هوایی اوکراین هنوز فرا نرسیده است.

کاخ سفید: اخراج 12 دیپلمات روسی به دلیل جاسوسی بود
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۳:۱۶

کاخ سفید: تصمیم برای اخراج 12 دیپلمات از نمایندگی روسیه در سازمان ملل به دلیل مشارکت آنها در فعالیت های جاسوسی بود.

بهای نفت خام با ۹ درصد افزایش از ۱۰۶ دلار گذشت
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۳:۰۲

بهای نفت خام امروز نیز در مدار صعود قرار گرفت.

بهای نفت برنت برای معاملات آتی در ساعت ۱۱:۴۳ سه شنبه به وقت شرق آمریکا با ۸.۸۰ دلار افزایش، به بشکه‌ای ۱۰۶ دلار و ۷۷ سنت رسید که چیزی در حدود ۹ درصد افزایش بهای این کالای استراتژیک است.

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت نفت افزایش یافته است. تحریم گسترده روسیه از سوی غرب به خاطر تهاجم به اوکراین نیز به این تنش افزوده‌است چرا که روسیه از صادرکنندگان عمده نفت جهان به شمار‌می‌رود.

اعضای آژانس انرژی بین‌المللی از جمله آمریکا روز سه شنبه اعلام کردند که برای مقابله با تبعات این کاهش عرضه در سطح جهانی، ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر خود را وارد بازار می‌کنند.

رویترز می‌نویسد اما این میزان باعث جلب رضایت بازار نفت نشده است.

سرگردانی پناهجویان اوکراینی در مرز بریتانیا؛ پاریس خواستار انعطاف لندن شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۲:۰۳

 فرانسه از بریتانیا خواست تا تسهیلات بیشتری به‌منظوراعطای ویزا به پناهجویان اوکراینی در نظر بگیرد. یکی از مقامات پاریس روز سه‌شنبه اول مارس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با توجه به تعداد قابل توجه شهروندان اوکراینی که در پی حمله نظامی روسیه از کشورشان گریخته‌اند خواستار توجه بریتانیا به احتمال «سرگردانی» این افراد در شمال فرانسه شد.

پاریس از لندن خواسته تا با در نظر گرفتن مشکلات ناشی از فقدان اطلاعات کافی نسبت به صدور ویزای مرزی برای این افراد اقدام کند. تاکنون اخذ روادید تنها از طریق کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌ها امکان‌پذیر است که شامل طی کردن مراحل اداری زمان بر و بعضا طاقت‌فرسا است.

روز دوشنبه یک خانواده ۹ نفره که با اتومبیل از اوکراین خود را به شمال فرانسه رسانده‌ بودند از طریق کاله و بدون ویزا قصد رفتن به بریتانیا را داشتند که با ممانعت ماموران مرزی بریتانیا مواجه و به‌طور موقت در هتلی در خاک فرانسه اسکان داده شدند.


مقامات محلی کاله در هماهنگی با دولت مرکزی پاریس، مهمانسرایی را موقتا تعطیل شده بود به‌روی پناهجویان اوکراینی باز کرده‌اند.

زلنسکی در گفت‌وگوی تلفنی با بایدن: باید هر چه سریعتر جلوی «متجاوز» را بگیریم
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۱:۵۳

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه طی گفت‌وگویی تلفنی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود بر لزوم متوقف کردن فوری پیش‌روی نیروهای روسیه تاکید کرد.

وی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت که باید در اسرع وقت از پیشروی نیروهای «متجاوز» روسیه جلوگیری کرد.

این گفتگوی تلفنی در ششمین روز از تهاجم نظامی به خاک اوکراین انجام شد که طی آن نیروهای روسیه به تلاش برای ورود به کی‌یف و تحت کنترل قرار دادن پایتخت ادامه دادند و خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین نیز زیر حملات هوایی قرار داشت.

 اردوغان به اتحادیه اروپا: با ترکیه هم مانند اوکراین رفتار کنید
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۱:۳۶
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه از اتحادیه اروپا خواست که با کشورش پیش از آنکه درگیر یک جنگ شود مانند اوکراین رفتار کند.
 
رئیس جمهوری ترکیه که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای کوزوویی خود سخن می‌گفت خطاب با سران اروپا تاکید کرد: «همان حساسیتی را که در خصوص عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نشان می دهید نسبت به ترکیه هم داشته باشید.»
 
آقای اردوغان با اشاره به وضعیت اوکراین و درخواست مصرانه کی‌یف برای عضویت در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: دلودیمیر زلنسکی را در پارلمان اروپا تشویق می کنند؛ این خیلی خوب است. اما برای این مسئله ظاهرا یک فاجعه لازم بوده است... اما ترکیه منتظر فاجعه نخواهد بود.»
 
وی سپس با تاکید بر اینکه از تلاش‌ها برای الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا قدردانی می‌کند، خطاب به اعضای اتحادیه این سوال را مطرح کرد که «نمی‌دانم چه چیزی در باره پیوستن ترکیه شما را نگران می‌کند؟»
شروط پوتین برای توقف حمله نظامی به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۱:۰۴

رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با همتای ونزوئلایی: در صورتی که اوکراین استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و همچنین حاکمیت روسیه بر شبه‌جزیره کریمه را به رسمیت بشناسد،‌ روسیه عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف خواهد کرد.

پنج کشته در حمله به برج تلویزیون اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۱:۰۳
سرویس وضعیت‌های اضطراری اوکراین اعلام کرد که در حمله روز سه‌شنبه نیروهای ارتش روسیه به برج ساختمان تلویزیون در کی‌یف پنج نفر کشته شدند.
 
این حمله که منجر به قطع پخش برنامه‌ها از شبکه‌های تلویزیونی شده همچنین پنج مجروح به جا گذاشته است.
سازمان ملل درخواست ۱،۵ میلیارد یورو کمک به اوکراین را داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۰:۴۹

سازمان ملل متحد به دست‌کم ۱،۵ میلیارد یورو برای کمک با جنگ‌زدگان نیاز دارد. بر اساس ارزیابی دفتر کمک‌های اضطراری سازمان ملل (OCHA)، ۹۸۰ میلیون یورو از این مبلغ برای داخل اوکراین و ۴۹۲ میلیون یورو برای جنگ‌زدگان اوکراینی نیاز است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که بحران زمین‌های کشت غلات در اوکراین پیامدهایی سنگین برای انسان‌ها در سراسر جهان خواهد داشت. گوترش گفت: «برنامه جهانی غذا، نیمی از گندم خود را از اوکراین تأمین می‌کند. قطع ارسال غلات می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد و گرسنگی در سطح جهان را تشدید کند.» او یک بار دیگر روسیه را فراخواند به این مناقشه "بی‌معنا" خاتمه دهد.

اوکراین:  روسیه در حال آماده سازی برای توجیه ورود نیروهای بلاروس به درگیری است
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۰:۴۷

اوکراین:  روسیه در حال آماده سازی اقدامات تحریک آمیز عمدی برای توجیه ورود نیروهای بلاروس به درگیری است.

حدود 300 تانک ارتش بلاروس در نزدیکی مرز اوکراین و بلاروس موضع گرفته اند.

زلنسکی: روسیه بمباران را متوقف کند تا برای آتش‌بس مذاکره کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۰:۳۷

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه گفت روسیه باید بمباران شهرهای اوکراین را قبل از شروع دوباره مذاکرات برای آتش‌بس متوقف کند.

دو طرف روز دوشنبه در مرز بلاروس گفت‌و‌گو کردند اما پیشرفتی گزارش نشد. رویترز در گزارشی اختصاصی که روز سه شنبه منتشر کرد آورده است که زلنسکی در مصاحبه‌ای مشترک با این خبرگزاری و سی‌ان‌ان از اعضای ناتو خواست تا یک منطقه پرواز ممنوع برای توقف نیروی هوایی روسیه ایجاد کنند و گفت که این یک اقدام پیشگیرانه است و به معنای کشاندن ائتلاف ناتو به جنگ با روسیه نیست.

زلنسکی گفت: «ضرورت دارد دست‌کم بمباران مردم متوقف شود، فقط بمباران متوقف شود و سپس بر سر میز مذاکره بنشینند.» درست در حالی که او صحبت می کرد، گزارش‌ها از اصابت یک موشک روسی به یک برج تلویزیونی در پایتخت اوکراین، کی‌یف، منتشر شد.

افغانستان و ماینمار به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای می‌دهند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۲۰:۱۰
دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل متحد می‌گویند که دو کشور افغانستان و میانمار نیز را باید از موافقان صدورقطعنامه سازمان ملل متحد در محکومیت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین دانست.
به گفته منابع یاد شده، افغانستان و میانمار که همچنان توسط دیپلمات‌های منتخب از سوی دولت‌های پیشین در سازمان ملل متحد نمایندگی می‌شوند روز چهارشنبه به قطعنامه محکومیت حمله نظامی روسیه رای خواهند داد.
 
طبق فهرست حامیان این قطعنامه که روز سه‌شبنه به دست خبرگزاری فرانسه رسید، دو کشور افغانستان و میانمار نیز برای دادن رای موافق به قطعنامه یاد شده ثبت نام کرده‌اند.
 
هدف از صدور این قطعنامه محکومیت تجاوز نظامی به خاک اوکراین و به انزوا کشاندن روسیه در صحنه بین المللی عنوان شده است.
زلنسکی: اوکراین به تضمین های امنیتی نیاز دارد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۹:۵۴

رئیس جمهور اوکراین: اگر شرکای ما تمایل ندارند ما به ناتو بپیوندیم، باید بدانند که اوکراین به تضمین های امنیتی نیاز دارد.

اگر اوکراین سقوط کند، نیروهای روسیه در مرز ناتو خواهند بود

ایجاد مناطق پرواز ممنوع یک اقدام پیشگیرانه است و هدف ما از این درخواست، کشاندن کشورهای عضو ناتو به جنگ نیست.

مقام ارشد پنتاگون:  نیروهای روسی در مجاورت کی یف پیشروی خود را متوقف کرده‌اند / نیروهای نظامی روسیه با مشکلاتی دچار کمبود پشتیبانی لجستیکی، سوخت و مواد غذایی شده اند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۹:۲۹

یک مقام ارشد پنتاگون:  نیروهای روسی در مجاورت کی یف پیشروی خود را متوقف کرده‌اند ولی ممکن است به منظور سازماندهی مجدد نیروها باشد.

 80 درصد از نیروهای رزمی روسیه وارد اوکراین شده اند

 نمی‌توانیم کنترل نیروهای روسی بر خرسون را تأیید کنیم

هیچ نشانه ای مبنی بر اعزام نیروهای بلاروس به اوکراین نداریم

روسیه تاکنون 400 موشک به سمت اهدافی در اوکراین شلیک کرده است

 نیروهای نظامی روسیه با مشکلاتی دچار کمبود پشتیبانی لجستیکی، سوخت و مواد غذایی شده اند

آمریکا پیشنهاد اخراج روسیه را از شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۹:۲۸

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با ششمین روز جنگ در اوکراین، پیشنهاد اخراج روسیه را از شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرد .

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن محکوم کردن روسیه به خاطر نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی روسیه در طول حمله به اوکراین، پیشنهاد اخراج مسکو را از شورای حقوق بشر سازمان ملل را مطرح کرد.

بلینکن ادامه داد آیا یک عضو سازمان ملل که سعی می کند سرزمین یک عضو دیگر سازمان ملل را تصرف کند درحالی که مرتکب نقض وحشتناک حقوق بشر می شود و رنج و سختی زیادی برای انسان ها به ارمغان می آورد، اجازه دارد در شورای حقوق بشر سازمان ملل بماند؟

وزیر خارجه آمریکا همچنین از کشورهایی چون چین انتقاد کرد که به صورت آشکار روسیه را مسوول این بحران معرفی نکرده اند.

ساختمان تلویزیون اوکراین در کی‌یف هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۹:۲۶
وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که ارتش روسیه در جریان حملات روز سه شنبه خود به کی‌یف، برج تلویزیونی در پایتخت را هدف قرار داد.
 
به ادعای وزارت کشور اوکراین این حمله  که در ششمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین انجام شد پخش برنامه‌های تلویزیونی را متوقف کرد.
 
هدف قرار گرفتن برج تلویزیونی در کی‌یف به گفته مقامات اوکراینی سبب خواهد تا شبکه‌های تلویزیونی برای مدتی در دسترس نباشند.
دست کم ۸ کشته نفر در حمله هوایی روسیه به خارکیف کشته شدند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۹:۰۸
مقامات دولت اوکراین اعلام کردند که در جریان حمله هوایی روز سه‌شنبه روسیه به یک منطقه مسکونی در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین دست کم هشت نفر کشته شدند.
 
این منابع با اعلام اینکه «نیروهای متجاوز روسیه هدایت این حمله را برعهده داشتند» یادآور شده است که شش نفر نیز در جریان این حمله زخمی شده‌اند.
 
سرویس اورژانس اوکراین با انتشار پستی در فیس بوک عکس‌هایی از امدادگران را در حال کمک‌رسانی به یک ساختمان آسیب دیده به اشتراک گذاشته و نوشته: «در پی حمله هوایی هشت نفر جان خود را از دست دادند، شش نفر مجروح شدند و ۳۸ نفر نیز از این حمله نجات یافتند». 
توقف نمایش فیلم‌های دیزنی در روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۹:۰۷

کمپانی والت دیزنی اعلام کرد اکران فیلم‌های خود را به سبب حمله به کشور اوکراین در روسیه متوقف کرد.

به گزارش ورایتی، سخنگوی دیزنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تهاجم بی‌دلیل به اوکراین و بحران انسانی غم‌انگیز، ما اکران فیلم‌های خوو در روسیه از جمله فیلم جدید «قرمز شدن» محصول پیکسار را متوقف می‌کنیم و تصمیمات تجاری آینده را بر اساس وضعیت در حال تحول خواهیم گرفت. در همین حال، با توجه به مقیاس بحران پناهجویان در حال ظهور، ما با شرکای سازمان های غیردولتی خود برای ارائه کمک های فوری و سایر کمک های بشردوستانه به پناهندگان کار می‌کنیم.

آکادمی فیلم اوکراین نیز از جشنواره‌های مهم جهانی خواسته از نمایش فیلم‌های روسی امتناع کنند و همچنین فدراسیون بین‌المللی تهیه کنندگان فیلم (فیاپف) نیز جشنواره فیلم مسکو را از فهرست جشنواره‌های درجه الف جهانی خارج کند.

تحریم ورزشکاران روسیه و بلاروس از سوی فدراسیون‌های جهانی بدمینتون، قایقرانی و اسکی
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۸:۵۸

فدراسیون‌های جهانی بدمینتون، قایقرانی و اسکی نیز ورزشکاران روسیه و بلاروس را تحریم کردند.

نخست‌وزیر انگلیس: پوتین درباره مقاومت اوکراینی‌ها دچار اشتباه محاسباتی شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۸:۵۳

نخست‌وزیر انگلیس: پوتین درباره مقاومت اوکراینی‌ها دچار اشتباه محاسباتی شد و قدرت اتحاد غرب را دست کم گرفت.

تشدید تحریم‌های بریتانیا؛ مسدود شدن دارایی تمام بانک‌های روسی
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۸:۵۳

مقامات بریتانیا از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد. این کشور به اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا علیه بزرگترین بانک روسی "سبربانک" (Sberbank) می‌پیوندد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در سفر خود به ورشو گفت: «ما روند فشار اقتصادی را ادامه خواهیم داد.» دولت لندن روز دوشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) اعلام کرد تمام دارایی‌های بانک‌های روسی در بریتانیا را مسدود می‌کند.

گرانت شاپس، وزیر راه و ترابری بریتانیا گفت هم‌چنین تمامی بنادر بریتانیا به روی کشتی‌های با پرچم روسیه بسته می‌شوند. این ممنوعیت شامل کشتی‌هایی که در روسیه به ثبت رسیده‌اند و یا در مالکیت روس‌ها است نیز خواهند شد.

آدیداس همکاری با فدراسیون فوتبال روسیه را متوقف می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۸:۴۵

آدیداس، غول جهانی البسه و تجهیزات ورزشی روز سه شنبه اعلام کرد که همکاری خود با فدراسیون فوتبال روسیه را به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین متوقف می‌کند.

سخنگوی این شرکت آلمانی که ۲.۹ درصد از گردش مالی سال ۲۰۲۰ خود را مدیون فروش محصولات در روسیه، اوکراین و جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، در این خصوص می‌گوید: «آدیداس همکاری خود را با فدراسیون فوتبال روسیه با اثرگذاری فوری به حالت تعلیق در می آورد.»

جگوار لندرور تحویل خودرو به روسیه را متوقف کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۸:۲۴
جگوار لندرور روز سه‌شنبه با اشاره به افزایش‌های تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه و با به میان کشیدن موضوع مشکلات تجاری مرتبط با این تحریم‌ها اعلام کرد که تحویل خودرو به این کشور را به حال تعلیق درآورده است.
 
این شرکت خودروسازی بریتانیایی که سال  ۲۰۰۸ توسط گروه خودروسازی هندی تاتا موتورز خریداری شد در بیانیه‌ای مطبوعاتی که برای خبرگزاری‌های بین المللی ارسال کرده ضمن اشاره به «چالش های تجاری» ناشی از شرایط کنونی حاکم بر جهان اعلام کرد: «ما تحویل خودروها به بازار روسیه را در حال حاضر متنوقف کرده‌ایم.»
هشدار لندن به پوتین در خصوص ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۷:۵۰
دولت بریتانیا روز سه‌شنبه به ولادیمیر پوتین در خصوص نقش داشتن  و مسئولیت در آنچه «جنایات جنگی احتمالی در اوکراین» خوانده شده، هشدار داد.
 
دومینیک راب، معاون نخست‌وزیر بریتانیا در این خصوص به رسانه‌ها گفت: «هم برای پوتین و هم برای فرماندهان نظامی روسیه در مسکو و نیز در میدان‌های نبرد دراوکراین واضح و روشن است که در قبال هرگونه نقض قوانین جنگی باید پاسخگو باشند.»
 
همزمان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز در هشداری جداگانه اعلام کرد که کشورهای غربی آماده تشدید تحریم‌ها علیه روسیه هستند.
شرکت روسی گازپروم: اروپا تمام گاز تزریق شده در تابستان گذشته را برداشت کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۷:۴۹

شرکت روسی گازپروم با استناد به داده های انجمن زیرساخت گاز اروپا اعلام کرد که کشورهای این قاره به طور کامل حجم گاز طبیعی تزریق شده در تابستان گذشته را از مخازن زیرزمینی خود خارج کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تاس، شرکت روسی گازپروم با استناد به داده های انجمن زیرساخت گاز اروپا اعلام کرد که کشورهای این قاره به طور کامل حجم گاز طبیعی تزریق شده در تابستان گذشته را از مخازن زیرزمینی خود خارج کرده‌اند.

این شرکت روسی اعلام کرد گاز قابل استحصال در انبارهای زیرزمینی اروپا 21.5 درصد یا 7.9 میلیارد متر مکعب کمتر از سطح سال گذشته است.

به گفته گازپروم، در عین حال 100 درصد یا 47 میلیارد متر مکعب گاز تزریق شده در فصل تابستان گذشته از این ذخایر برداشت شده است.

بر اساس برآورد این شرکت، در حال حاضر سطح کلی مخازن زیرزمینی گاز اروپا 29.5 درصد پر است.

زلنسکی بار دیگر خواستار ایجاد منطقه «پرواز ممنوع» بر فراز اوکراین شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۷:۲۷

رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین و تسریع در روند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا شد.

رویترز: شرکت نورد استریم ۲ به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه اعلام ورشکستگی می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۷:۲۷

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از منابع خود گزارش داد که شرکت نورد استریم ۲، اپراتور پروژه خط لوله گاز روسیه به اروپا، در حال بررسی اعلام ورشکستگی به دلیل محدودیت‌های اعمال شده علیه این شرکت روسی است.

به گزارش تاس، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از منابع خود گزارش داد که شرکت نورد استریم 2، اپراتور پروژه خط لوله گاز روسیه به اروپا، در حال بررسی اعلام ورشکستگی به دلیل محدودیت‌های اعمال شده علیه این شرکت روسی است.

به گفته این منابع، شرکت نورد استریم 2 در حال همکاری با یک مشاور مالی به منظور تسویه برخی از بدهی های خود می باشد و احتمالاً به طور رسمی ورشکستگی خود را در دادگاه سوئیس طی هفته جاری میلادی آغاز کند.

شرکت گازپروم، تنها سهامدار این شرکت مستقر در سوئیس، هنوز به درخواست خبرگزاری تاس برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

محرومیت تیم‌های ملی والیبال روسیه و بلاروس از رقابت‌های بین‌المللی والیبال
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۷:۲۱

فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرد که تیم‌های ملی والیبال روسیه و بلاروس در هیچ رویداد بین المللی نمی‌توانند شرکت کنند.

با توجه به حمله نظامی روسیه به اوکراین، فدراسیون جهانی والیبال در خصوص آخرین تصمیات خود نوشت: FIVB روسیه و بلاروس را واجد شرایط برای مسابقات بین المللی و قاره ای نمی داند. این تصمیم تا اطلاع ثانوی لازم الاجرا خواهد بود. پس از تصمیمات اولیه اتخاذ شده توسط FIVB برای حذف میزبانی‌های رسمی از روسیه، هیات رئیسه FIVB تایید کرده که تمام تیم‌های ملی روسیه و بلاروس، باشگاه ها، مسئولان و ورزشکاران والیبال ساحلی و ... واجد شرایط شرکت در تمام مسابقات بین المللی و قاره ای نیستند.

FIVB به شدت نگران جنگ جاری در اوکراین و تأثیر وحشتناک آن بر زندگی بسیاری از افراد است و در همبستگی کامل با جامعه والیبال و مردم اوکراین، صمیمانه امیدوار است که بتوان یک راه حل مسالمت آمیز فوری پیدا کرد.

 پیش از این فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرده بود که روسیه دیگر میزبان رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ نخواهد بود. همچنین فدراسیون جهانی والیبال امروز (سه‌شنبه) به طور رسمی اعلام کرد که میزبانی رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان از روسیه گرفته شد.

هشدار روسیه به ساکنان کی‌یف: ساکنان نزدیک به ساختمان‌های سازمان اطلاعات این مناطق را تخلیه کنند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۷:۱۰

الجزیره نوشته وزارت دفاع روسیه به ساکنان کی‌یف در خصوص قصد خود برای حمله با سلاح‌های بسیار دقیق به تأسیسات فناوری امنیتی این شهر هشدار داد.

همچنین خبرگزاری فرانسه نوشت: روسیه از ساکنان مناطقی در کی‌یف که نزدیک به ساختمان‌های مربوط به سازمان اطلاعات اوکراین زندگی می‌کنند خواست، این مناطق را تخلیه کنند.

‍ فسخ قرارداد مربی اوکراینی دینامومسکو روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۵۹

مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال اوکراین قراردادش با باشگاه دینامومسکو روسیه را فسخ کرد.

مذاکرات روسیه – اوکراین شاید فردا برگزار شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۵۹

یک منبع سیاسی نزدیک به برگزارکنندگان نشست روسیه و اوکراین به اسپوتنیک گفت که مذاکرات میان دو طرف در مرز بلاروس – لهستان احتمالا دوم مارس (فردا چهارشنبه) برگزار شود.

کرملین: برای «ارزیابی» نتیجه مذاکرات انجام شده در مرز بلاروس «زود» است
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۵۸

کرملین روز سه شنبه اعلام کرد که هنوز برای «ارزیابی» نتیجه مذاکرات انجام شده در مرز بلاروس «زود» است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان مذاکرات روز گذشته میان هیأت‌های اوکراینی و روسی در مرز بلاروس قرار گرفته است اما برای «ارزیابی» این مذاکرات و اعلام نتیجه «زود» است.

لهستان آمادگی پذیرش تا یک میلیون پناهنده از اوکراین را دارد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۵۸

ورشو اعلام کرد آمادگی پذیرش تا یک میلیون پناهنده از اوکراین را که به دلیل حمله روسیه فراری شده‌اند، دارد. وزیر خارجه لهستان روز سه‌شنبه اول مارس اعلام کرد تا کنون حدود ۴۰۰ هزار نفر از اوکراین به لهستان آمده‌اند .

روسیه: مواضع ما تغییر نخواهد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۵۸

سخنگوی کرملین به خبرگزاری اینترفاکس گفت روسیه به تحریم‌های غرب توجهی نمی‌کند و از مواضعش عقب‌نشینی نخواهد کرد. دمیتری پسکوف گفت: «شاید فکر کنید که آنها با تحریم‌هایشان می‌توانند ما را مجبور کنند مواضعمان را تغییر دهیم. بدیهی است که در این باره بحثی وجود نخواهد داشت و هیچ کس موضع ثابت خود را تغییر نخواهد داد.»

روسیه: مواضع ما تغییر نخواهد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۵۸

سخنگوی کرملین به خبرگزاری اینترفاکس گفت روسیه به تحریم‌های غرب توجهی نمی‌کند و از مواضعش عقب‌نشینی نخواهد کرد. دمیتری پسکوف گفت: «شاید فکر کنید که آنها با تحریم‌هایشان می‌توانند ما را مجبور کنند مواضعمان را تغییر دهیم. بدیهی است که در این باره بحثی وجود نخواهد داشت و هیچ کس موضع ثابت خود را تغییر نخواهد داد.»

صدراعظم آلمان: مطمئنا تحریم‌های جدیدی اعمال خواهیم کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۵۷

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه هشدار داد: «ما قطعاً تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال خواهیم کرد.»
آقای شولتس همچنین با اشاره به تداوم تهاجم نظامی و حملات روسیه به خاک همسایه غربی تاکید کرد که اوکراین برای بقا مقاومت می‌کند و می‌جنگد.

صدر اعظم آلمان که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر لوکزامبورگ در برلین سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد که «خونریزی باید متوقف شود».

این هشدار در حالی ایراد می‌شود که خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین روز سه‌شنبه تحت بمباران شدید ارتش روسیه قرار گرفت. 

تصاویر ماهواره‌ای؛ صف ۶۵ کیلومتری خودروهای نظامی روسیه در مسیر حرکت به سوی کی‌یف / ۱۵ هزار سرباز در این کاروان حضور دارند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۵۶

تصاویر ماهواره‌ای از اوکراین ستون‌ طولانی تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش روسیه را در مسیر حرکت به سوی کی‌یف، پایتخت اوکراین نشان می‌دهد.

در ششمین روز جنگ، حملات روسیه به شدت بالا گرفته و شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین هدف مرگبارترین موشک‌باران ارتش روسیه بود.

روس‌ها که بر خلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها هنوز موفق به گرفتن هیچ شهر بزرگی در اوکراین نشده‌اند، در حال فرستادن ستون طویل تانک‌‌ها و تجهیزات نظامی به سوی کی‌یف هستند.

تصاویر ماهواره‌ای مکسار نشان می‌دهد که این ستون طولانی در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شهر کی‌یف شکل گرفته است.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت مکسار که روز دوشنبه گرفته شده، طول ستون زرهی روسیه برای ورود به کی‌یف به بیش از ۶۵ کیلومتر می‌رسد و تمام طول جاده از فرودگاه آنتونوف در نزدیکی پایتخت تا شهر ایوانکیف در شمال را در برمی‌گیرد.

نشریه بریتانیایی تایمز می‌نویسد که تحلیلگران معتقدند در کاروان نظامی روسیه که راهی کی‌یف است و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گزارش شده طول آن بیش از ۶۰ کیلومتر است، ۱۵هزار سرباز حضور دارند.

مقامات دفاعی آمریکا می‌گویند که روسیه تاکنون حدود ۷۵ درصد از ۱۹۰هزار نیرویی را که پیشتر در امتداد مرزهای اوکراین مستقر کرده بود، به این کشور منتقل کرده است.

فرانتس استفان گادی، یک محقق موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، می‌گوید که به نظر می‌آید «تنها بخشی» از آنها درگیر رزم ‌شده‌اند و نیروهای روس برای حمله به پایتخت اوکراین جمع شده‌اند.

بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا

فرودگاه آنتونوف در هوستومل در چند روز گذشته صحنه نبردهای سنگین بوده و کنترل آن چند بار دست به دست شده است.

تصاویر ماهواره‌ای تازه فرودگاه هوستومل خرابی‌های ناشی از گلوله‌باران چند روز اخیر را نشان می‌دهد.

در این تصاویر آشیانه تخریب‌شده هواپیمای آنتونوف ۲۲۵، بزرگ‌ترین هواپیمای جهان، هم دیده می‌شود که پیشتر خبر نابود شدن آن منتشر شده بود.

در یکی از تصاویر دم هواپیمای مریا (رویا) دیده می‌شود که از سمت سالم آشیانه هواپیما بیرون زده است.

در تصویری که ۹ روز پیش گرفته شده هواپیمای مریا خارج از آشانه و در پارکینگ هواپیماها دیده می‌شود.

تخریب پل

عکس‌های ماهواره‌ای شرکت پلنت (Planet) هم پلی را روی رودخانه دنسا نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی ورودی آن را برای سد کردن پیشروی کاروان نظامی روسیه تخریب کرده‌اند.

دو عکسی که به فاصله دو روز از پل دنسا در حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال شرق کی‌یف گرفته شده، میزان تخریب جاده منتهی به پل را نشان می‌دهد.

بورل: حملات روسیه به خارکی‌یف نقض قوانین جنگی است
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۵۶

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا حمله روسیه به مرکز دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکی‌یف را به شدت محکوم کرد. جوزپ بورل در توییترش نوشته: «بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی در خارکیف توسط روسیه نقض قوانین جنگی است.»

مذاکره روسیه و اوکراین، احتمالاً فردا
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۳۸

یکی از افراد نزدیک به سازمان‌دهندگان نشست روسیه و اوکراین به اسپوتنیک گفت احتمالاً نشست بعدی فردا (چهارشنبه) برگزار می‌شود.

۱۳۶ کشته غیرنظامی و چهار هزار زخمی در جنگ پنج‌روزه اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۳۷

سازمان ملل اعلام کرد از روز پنج‌شنبه ۲۴ فوریه که روسیه به اوکراین حمله کرد تا کنون ۱۳۶ غیرنظامی کشته شده‌اند که ۱۳ نفر آنها کودک بوده‌اند. ۴۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند .

مشت زدن شهروند اوکراینی به سرباز مسلح روس
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۳۶
 
 
رئیس پارلمان اروپا: آماده دریافت درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۳۶

«روبرتا متسولا» در جلسه اضطراری پارلمان اروپا: ما آماده دریافت درخواست الحاق اوکراین از اتحادیه اروپا هستیم و برای تحقق این امر تلاش خواهیم کرد.

من به‌دنبال اعمال ممنوعیت برای عوامل کرملین و جنگ سالاران روسیه در سراسر اروپا هستم.

تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه وضع کردیم و تسلیحات لازم را در اختیار اوکراین قرار دادیم.

شل دیگر در روسیه سرمایه‌گذاری نمی‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۳۰

کمپانی فرانسوی شل روز سه‌شنبه اول مارس اعلام کرد برای پروژه‌های جدید در روسیه سرمایه‌گذاری نخواهد کرد، اما از پروژه‌های فعلی خارج نشده است.

بایکوت سخنرانی لاوروف در کنفرانس خلع سلاح ژنو
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۳۰

در آغاز پخش سخنرانیِ از پیش ضبط شدۀ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خلع سلاح ژنو، شماری از دیپلمات‌ها که عمدتا نمایندگان کشورهای غربی بودند، در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، سالن محل برگزاری نشست را ترک کردند.

تنها نمایندگان چند کشور از جمله یمن، الجزایر، ونزوئلا، سوریه و تونس در اتاق باقی ماندند.

جانسون: غرب آماده است تحریم‌ها علیه روسیه را «تا زمانی که لازم باشد» تشدید کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۲۹

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه گفت که کشورهای غربی آماده هستند در تلافی حمله به اوکراین، تحریم‌ها علیه روسیه را تا زمانی که لازم باشد تشدید کنند».

سازمان ملل: ۶۶۰ هزار اوکراینی پناهنده شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۲۸

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که تا کنون بیش از ۶۶۰ نفر از ساکنان اوکراین، در پی تهاجم روسیه خانه‌های خود را رها کرده و وارد یکی از کشورهای همسایه شده‌اند. این نهاد هشدار داد که شمار پناهندگان «به طور تصاعدی» رو به افزایش است.

زخمی شدن ۶ نفر در حمله روسیه به خار‌کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۱۲
 
 
به اسارت گرفتن نظامیان روسیه در خارکی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۰۶
 
 
اوکراین الزام ویزا برای داوطلبان خارجی دفاع از این کشور را لغو کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۶:۰۴

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با امضای فرمانی به اجرایی شدن فوری یک "نظام موقت لغو روادید" برای خارجی‌هایی که خواستار کمک به دفاع این کشور باشند مجوز داد. این سیاست شامل اتباع روسیه که از آنها تحت عنوان "شهروندان کشور متجاوز" یاد شده، نمی‌شود.

موافقت ۸ کشور با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا / نخست‌وزیر لهستان رایزنی‌ها را آغاز کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۵:۰۸

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان در پیامی توییتری گفت: عصر امروز در بروکسل، نخست‌وزیر با اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت و موضوع اصلی، حمایت سیستمایک از اوکراین در مورد پیوستن به اتحادیه اروپاست. به‌دنبال درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا، سران استونی، بلغارستان، جمهوری چک، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و اسلوونی حمایت خود را از این درخواست اعلام کردند.

سیدحسن نصرالله: در ماجرای اوکراین عبرت‌های زیادی است
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۵:۰۷

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان:
آنچه میان اوکراین و روسیه در جریان است صرف نظر از نبرد جاری، بسیار خطرناک است.

آنچه رخ می‌دهد در آن عبرت و درس‌های زیادی است که در منطقه ما باید مورد توجه قرار گیرد.

معیارهای دوگانه در قبال تعامل با کشورهای دنیا وجود دارد.

لاوروف: کی‌یف بازی خطرناک برای دستیابی به سلاح اتمی را آغاز کرده
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۵۴

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنان درباره حمله روسیه به اوکراین توضیح داد.

مهمترین اظهارات او به شرح زیر است:

غرب باید از ایجاد تاسیسات نظامی در خاک کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق خودداری کند.

برای ما غیرقابل قبول است که سلاح های هسته‌ای آمریکا در اروپا وجود داشته باشد و زمان آن فرا رسیده است که آنها را به خانه بازگردانیم. آماده همکاری با آمریکا در زمینه ثبات راهبردی هستیم

برای روسیه استقرار سلاح های هسته‌ای آمریکا در اروپا غیرقابل قبول است. وقت آن رسیده که این تسلیحات به خانه بازگردانده شوند.

روسیه از آمریکا و متحدانش می‌خواهد به توقف استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌ برد در اروپا بپیوندند.

اوضاع اوکراین نتیجه همدستی کشورهای غربی با رژیم جنایتکاری است که پس از سال ۲۰۱۴ شکل گرفت.

اتحادیه اروپا به جای گفت‌وگو با روسیه، راه تحریم‌های نامشروع را انتخاب کرد.

مقامات کی‌یف بازی‌های خطرناک آغاز برنامه دستیابی به سلاح‌های اتمی خود را آغاز کردند.

اوکراین دارای فناوری شوروی برای ساخت سلاح‌های اتمی و ابزار استفاده از آن است.

کره جنوبی از تحریم چند بانک روسی خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۴

کره جنوبی اعلام کرد به همکاری با سه بانک بزرگ روسیه پایان می‌دهد و از محرومیت روسیه از «سوئیفت» حمایت می‌کند.

یوتیوب از مسدود کردن کانال‌های روسی «راشا تودی» و «اسپوتنیک» در سراسر اروپا خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۳

شبکه یوتیوب اعلام کرد که کانال‌های متعلق به دو رسانۀ دولتی راشا تودی یا بطور خلاصه «آر تی» و اسپوتنیک، از بامداد سه‌شنبه اول مارس و به دلیل انتشار اخبار غیرواقعی از جنگ اوکراین، در سراسر اروپا غیرقابل دسترس خواهند بود .

شرکت کشتیرانی «مرسک» همکاری با بنادر روسیه را متوقف می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۳

شرکت کشتیرانی دانمارکی «مرسک» روز سه‌شنبه اعلام کرد که پذیرش سفارش‌های جدید از مبدأ و به مقصد بنادر روسیه را به استثنای کالاهای ضروری همچون مواد غذایی، کالاهای پزشکی و محموله‌های بشردوستانه، به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه متوقف می‌کند. 

لاوروف: غرب باید از استقرار تاسیسات نظامی در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق خودداری کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۳

وزیر خارجه روسیه:
از نظر روسیه، میزبانی برخی کشورهای اروپایی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا غیر قابل قبول است. این تسلیحات باید به آمریکا بازگردانده شوند.

کانادا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۲

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، با هدف مجازات مسکو به دلیل آغاز حمله نظامی به اوکراین، ممنوعیت واردات نفت روسیه را اعلام کرد. این ممنوعیت بخشی از دور جدیدی از مجازات‌هایی است که کانادا روز دوشنبه برای دفاع از اوکراین و تحت فشار قرار دادن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به منظور پایان دادن به درگیری‌ها اعلام کرد.

انگلیس بزرگترین بانک روسیه را تحریم می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۲

انگلیس اعلام کرد «اسبربانک» روسیه، یکی از بزرگترین بانک‌های اروپا را تحریم می‌کند.

انگلیس: ‍ نیروهای روس طی ۲۴ ساعت گذشته پیشروی چندانی به سمت کی‌یف نداشته‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۲

سرویس اطلاعات نظامی بریتانیا اعلام کرد که نیروهای روسیه در ۲۴ ساعت گذشته پیشروی چندانی به سمت کی‌یف نداشته اند.

فدراسیون جهانی تکواندو کمربند مشکی اعطایی به ولادیمیر پوتین را پس گرفت
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۲

فدراسیون جهانی تکواندو اعلام کرد که در پی حمله روسیه به اوکراین، کمربند مشکی افتخاری تکواندو که به ولادیمیر پوتین داده شده بود، پس گرفته می‌شود.

بلاروس: برنامه‌ای برای مشارکت در حمله روسیه به اوکراین نداریم
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۱

لوکاشنکو رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد بلاروس آمادگی دارد به‌خاطر صلح در منطقه، هر زمان و با هرکسی وارد گفت‌وگو شود و هر آنچه که در قدرت دارد برای کمک به توقف درگیری‌ها در اوکراین به کار گیرد.

زلنسکی: روسیه نباید عضو شورای امنیت باشد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۱

رئیس جمهور اوکراین:
روسیه را شکست خواهیم داد و به مقاومت خود در تمام شهرهای اوکراین ادامه خواهیم داد و به زودی دوباره به صلح خواهیم رسید.

روسیه نباید عضو شورای امنیت سازمان ملل باشد.

کی‌یف مهمترین هدف دشمن است که می‌خواهد هویت ما را از بین ببرد.

اوکراین: از سه کشور عضو ناتو جنگنده دریافت می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۰

ارتش اوکراین اعلام کرده لهستان، بلغارستان و اسلوواکی در صدد هستند ۷۰ جنگنده «میگ-۲۹» و «سوخو-۲۵» به این کشور عرضه کنند که این جنگنده‌ها احتمالاً در فرودگاه‌های نظامی لهستان مستقر خواهد شد.

فرانسه: جنگ اقتصادی اروپا علیه روسیه در راه است
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۰

وزیر دارایی فرانسه: اتحادیه اروپا یک جنگ اقتصادی و مالی همه‌جانبه را علیه روسیه به راه خواهند انداخت.

سفیر اوکراین در آمریکا: روسیه از «بمب خلاء» استفاده کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۰

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا، پس از ملاقات با نمایندگان کنگره آمریکا به خبرنگاران گفت که روسیه در حمله به کشورش از یک سلاح گرمافشاری معروف به "بمب خلاء" استفاده کرده است. مارکارووا پس از دیدار با این قانونگذاران گفت: "آنها امروز از بمب خلاء استفاده کردند. ویرانی که روسیه می‌خواهد به اوکراین وارد کند، بزرگ است."

چین: امیدواریم روسیه و اوکراین فرایند مذاکرات را حفظ کنند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۱:۳۹

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین: چین امیدوار است روسیه و اوکراین فرایند مذاکرات را حفظ کنند.

زلنسکی: سیگنال‌هایی را از مسکو دریافت کرده‌ایم
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۰:۵۳

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی درباره مذاکرات بین هیئت‌های اوکراین و روسیه که روز دوشنبه در بلاروس برگزار شد،گفت: "تاکنون نتیجه‌ای که ما می‌خواستیم به دست نیامده است".

وی افزود: "روسیه مواضع خود را اعلام کرده است و ما در مورد نکاتی از طرف خود برای پایان دادن به جنگ صحبت کرده‌ایم. ما برخی سیگنال‌ها را دریافت کرده‌ایم."

وی افزود: پس از بازگشت هیئت به کی‌یف، ما آنچه را که شنیده‌ایم تجزیه و تحلیل و راه انتقال به دور دوم مذاکرات را مشخص خواهیم کرد.

زلنسکی مجدداً از کشورهای غربی خواست تا با اعمال "تحریم‌های شدید" فشار بر روسیه را افزایش دهند.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه: کل شب نخوابیدیم / اوکراینی مسائل لجستیکی پیچیده‌ای دارند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۰:۵۲

ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیات مذاکره‌کننده روسی اعلام کرد، مذاکرات میان روسیه و اوکراین در گومل بلاروس باید راس ساعت ۱۲ به وقت مسکو آغاز شود.

ولادیمیر مدینسکی گفت: اطلاعاتی به دست ما رسیده دال بر اینکه هیات مذاکره‌کننده اوکراینی تا یک ساعت دیگر می‌رسند، بنابراین راس ساعت ۱۲ به وقت مسکو مذاکرات را آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: ما کل شب نخوابیدیم و منتظر ورود هیات اوکراینی بودیم. متاسفانه آن‌ها مسائل لجستیکی پیچیده‌ای دارند و زمان ورودشان طی شب چندین بار به تعویق افتاد.

بایدن: نگران جنگ هسته‌ای نباشید
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۰:۵۱

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه گفت که نیازی به نگرانی در مورد جنگ هسته‌ای نیست. بایدن در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها باید نگران جنگ هسته‌ای باشند، گفت: «خیر».

توافق مسکو-کی‌یف برای مذاکره مجدد
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۰:۵۰

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته هیأت‌های روس و اوکراینی توافق کردند که مجدداً در مرز بلاروس با یکدیگر ملاقات کنند.

ورشو: ۳۵۰ هزار اوکراینی وارد لهستان شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۰:۵۰

رویترز به نقل از معاون وزیر کشور لهستان: از روز پنجشنبه و آغاز حمله روسیه، حدود ۳۵۰ هزار نفر از اوکراین وارد قلمرو لهستان شده‌اند.

بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین به کشور
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۰:۰۳

پرواز فوق العاده IR3512 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از مبدا لهستان حامل ایرانیان مقیم اوکراین ساعت ۷:۰۹ امروز سه شنبه دهم اسفند در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست.

 
 
مذاکرات روسیه-اوکراین راس ساعت 12 به وقت مسکو آغاز می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۰۹:۵۲

رئیس هیات مذاکره‌کننده روسی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، مذاکرات میان روسیه و اوکراین در گومل بلاروس باید راس ساعت 12 به وقت مسکو آغاز شود.

سه کشور عضو ناتو ۷۰ هواپیمای جنگی برای اوکراین می‌فرستند
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۰۹:۲۸

سرویس مطبوعاتی نیروی دریایی اوکراین اعلام کرد، بلغارستان، لهستان و اسلواکی ۷۰ هواپیمای جنگی برای اوکراین اعزام می‌کنند که می‌توانند در فرودگاه‌های لهستان مستقر شوند.

حمله روسیه به یک پایگاه نظامی در «خارکیف»
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۰۹:۲۸

مقام‌های محلی اوکراین گزارش کرده‌اند نیروهای روسیه یک پایگاه نظامی در نزدیکی خارکیف در شرق اوکراین را هدف قرار داده‌اند و دست‌کم ۷۰ نظامی اوکراینی را کشته‌اند.

 

 

نظرات بینندگان