arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۰

سایه سنگین جنگ روسیه و اوکراین بر دوش غول‌های فناوری

تهاجم روسیه به اوکراین تبدیل به یک لحظه ژئوپلیتیکی تعیین کننده برای برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان شده است، زیرا پلتفرم‌های آن‌ها به میدان‌های نبرد اصلی برای یک جنگ اطلاعاتی موازی تبدیل شده است و داده‌ها و خدمات آن‌ها به حلقه‌های حیاتی درگیری تبدیل شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تهاجم روسیه به اوکراین تبدیل به یک لحظه ژئوپلیتیکی تعیین کننده برای برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان شده است، زیرا پلتفرم‌های آن‌ها به میدان‌های نبرد اصلی برای یک جنگ اطلاعاتی موازی تبدیل شده است و داده‌ها و خدمات آن‌ها به حلقه‌های حیاتی درگیری تبدیل شده اند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از نیویورک تایمز، طی چند روز گذشته، گوگل، متا، توییتر، تلگرام و سایر شرکت‌ها مجبور شده‌اند با نحوه استفاده از این قدرت دست و پنجه نرم کنند، زیرا در میان تقاضا‌های فزاینده مقامات اوکراینی، روسیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده گیر افتاده‌اند.

روز جمعه، رهبران اوکراین از اپل، متا و گوگل درخواست کردند تا خدمات خود را در داخل روسیه محدود کنند.  سپس گوگل و متا که مالک فیس بوک هستند،  رسانه‌های دولتی روسیه را از فروش تبلیغات در پلتفرم‌های خود منع کردند.  ساندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل نیز با مقامات ارشد اتحادیه اروپا درباره نحوه مقابله با اطلاعات نادرست روسیه صحبت کرد.

تلگرام، یک برنامه پیام رسان پرکاربرد در روسیه و اوکراین، نیز، تهدید کرد که کانال‌های مرتبط با جنگ را به دلیل اطلاعات نادرست، مسدود خواهد کرد. این هفته، توییتر اعلام کرد که تمام پست‌های حاوی پیوند به رسانه‌های دولتی روسیه را برچسب‌گذاری می‌کند و متا و یوتیوب گفتند که دسترسی به برخی از این رسانه‌ها را در سراسر اتحادیه اروپا محدود می‌کنند تا از تبلیغات جنگ جلوگیری کنند.

برای بسیاری از شرکت‌ها، از جمله فیس‌بوک، گوگل و توییتر، جنگ فرصتی برای احیای اعتبار آن‌ها پس از مواجهه با پرسش‌هایی در سال‌های اخیر درباره حریم خصوصی، تسلط بر بازار و نحوه انتشار محتوای سمی و تفرقه‌انگیز است.  

سایه سنگین جنگ روسیه و اوکراین بر دوش غول‌های فناوری

آن‌ها این فرصت را دارند که نشان دهند می‌توانند از فناوری خود، برای خوبی استفاده کنند، به گونه‌ای که از بهار عربی در سال ۲۰۱۱، زمانی که شبکه‌های اجتماعی، فعالان را به هم متصل کردند و به عنوان ابزاری برای دموکراسی مورد تشویق قرار گرفتند، دیده نشده است.

اما شرکت‌های فناوری با تصمیمات دشواری رو به رو هستند.  هر گونه اقدام اشتباه می‌تواند پرهزینه باشد و به تلاش‌ها در اروپا و ایالات متحده برای تنظیم تجارت آن‌ها کمک کند یا روسیه را به ممنوعیت کامل، سوق دهد.

به گفته کارمندان، مدیران داخل شرکت‌ها در مورد این که چه کاری باید انجام دهند، قضاوت می‌کنند.  اگر گوگل، متا، توییتر و دیگران برخی گام‌ها را بردارند و اقدامات دیگری را انجام ندهند، ممکن است، متهم شوند که کم کاری کرده‌اند.  اما محدود کردن خدمات و اطلاعات بیش از حد ممکن است روس‌های غیرنظامی را نیز، از مکالمات دیجیتالی که می‌تواند با تبلیغات دولتی مقابله کند، منصرف کند.

یائل آیزنستات، یکی از همکاران موسسه Berggruen، یک اندیشکده لس آنجلسی، گفت: "این شرکت‌ها خواهان تمام مزایای انحصار ارتباطات جهان هستند و مسئولیتی ندارند که در ژئوپلیتیک غرق شوند و مجبور به انتخاب یکی از طرفین شوند. "

 او گفت که از بسیاری جهات، شرکت‌های فناوری «در بحبوحه یک بحران بین‌المللی در یک وضعیت بدون برد هستند»، شاکه، کارشناس سیاست‌های فناوری و عضو سابق پارلمان اروپا، گفت که بسیاری از شرکت‌ها به شدت تغییر موضع داده اند.

 در حالی که گوگل و متا هفته گذشته رسانه‌های دولتی روسیه را از فروش تبلیغات در سایت‌های خود مسدود کردند، اما این شرکت ها، این رسانه‌ها را ممنوع نکردند، همانطور که بسیاری از سیاست گذاران غربی تاکید کرده بودند.

با افزایش تضادها، شرکت‌ها اقدامات بیشتری را انجام داده اند.  روز یکشنبه، بخش نقشه‌های گوگل به دلیل نگرانی از این که می‌تواند با نشان دادن محل تجمع افراد، خطرات ایمنی ایجاد کند، نمایش اطلاعات ترافیکی در داخل اوکراین را متوقف کرد.  فیس بوک اعلام کرد که یک کمپین نفوذ طرفدار کرملین و یک کمپین هک جداگانه را که کاربرانش در اوکراین را هدف قرار داده بود، حذف کرده است.

روز دوشنبه، توییتر شروع به برچسب زدن تمام توییت‌های حاوی پیوند‌هایی به رسانه‌های دولتی روسیه کرد تا کاربران از منابع اطلاعاتی مطلع شوند.  به گفته این شرکت، از زمان آغاز درگیری در اوکراین، کاربران روزانه حدود  ۴۵۰۰۰ بار لینک‌هایی را به رسانه‌های دولتی ارسال می‌کنند.

شاکه که اکنون مدیر سیاست بین‌الملل مرکز سیاست سایبری دانشگاه استنفورد است، گفت که این اقدامات کافی نیست.  او گفت که این شرکت‌ها باید رسانه‌های تبلیغاتی روسیه را مسدود کنند و سیاست‌های شفاف‌تری درباره اعتقادات خود به حقوق بشر و دموکراسی ایجاد کنند که می‌تواند فراتر از روسیه اعمال شود.

برخی دیگر هشدار دادند که اگر پلتفرم‌ها در روسیه مسدود شوند، عواقب منفی به دنبال خواهد داشت.  آندری سولداتوف، روزنامه‌نگار روسی و کارشناس سانسور گفت: "این مکان مهم‌ترین مکان برای بحث عمومی درباره آنچه در حال وقوع است، در نظر گرفته می‌شود.  اگر فیس بوک دسترسی شهروندان روسیه را مسدود کند، هیچ کس آن را به عنوان نشانه خوبی در نظر نخواهد گرفت. "

گوگل اعلام کرد که به نظارت بر وضعیت اوکراین ادامه می‌دهد و توییتر نیز اعلام کرد که نقش خود را در درگیری‌ها جدی گرفته است.  هر چند که فیس بوک از اظهار نظر خودداری کرد.

نظرات بینندگان