arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
نهمین روز حمله روسیه به اوکراین

بلینکن: مناقشه در اوکراین ممکن است به این زودی تمام نشود / وزیر خارجه اوکراین سربازان روسی را به تجاوز جنسی به زنان متهم کرد / ادعای روسیه: زلنسکی اوکراین را ترک کرده است / اوکراین: نیروهای روسی کی‌یف را محاصره کرده‌اند / تایمز: زلنسکی از سه طرح ترور جان سالم به در برده است / روسیه بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا را تصرف کرد / بوریس جانسون: اقدامات بی‌محابای پوتین امنیت همه اروپا را به مخاطره انداخته / وزیر خارجه اوکراین: چنانچه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا منفجر شود انفجاری با قدرت ۱۰ برابر چرنوبیل رخ می دهد

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. هشت روز پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، نیرو‌های روس کمی قبل از آغاز دومین دور مذاکرات درباره آتش‌بس، شهر خرسون در جنوب اوکراین را تصرف کردند. این در حالی است سازمان ملل گفت که درگیری‌های اخیر، باعث فرار یک میلیون اوکراینی به کشور‌های همسایه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش«انتخاب»؛ هشت روز پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، نیروهای روس کمی قبل از آغاز دومین دور مذاکرات درباره آتش‌بس، شهر خرسون در جنوب اوکراین را تصرف کردند. این در حالی است سازمان ملل گفت که درگیری‌های اخیر، باعث فرار یک میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه شده است.

از سوی دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از روسیه خواسته است توسل به زور در اوکراین را «فورا متوقف کند».

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

پوتین قانون مجازات پخش‌کنندگان «اطلاعات دروغ» درباره ارتش روسیه را امضاء کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۳:۴۸

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر مجازات پخش‌کنندگان «اطلاعات دروغ» درباره ارتش روسیه را امضاء کرد.

بنا به این قانون کسانی که با پخش «اطلاعات دروغ» درباره ارتش روسیه «پیامدهای جدی» برای ارتش رقم بزنند به حداکثر ۱۵ سال حبس محکوم خواهند شد. در قانون جدید برای کسانی که «خواستار وضع تحریم علیه روسیه» شوند نیز مجازات در نظر گرفته شده است.

لندن و پاریس: حمله به نیروگاه هسته‌ای اوکراین"هدفمند" بود
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۳:۳۵

بریتانیا و فرانسه حریق در مجتمع آموزشی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را عمدی فرض می‌کنند. باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت گفت: «این اولین مرتبه است که کشوری به یک نیروگاه هسته‌ای در حال کار و دارای سوخت حمله می‌کند.« نیکلاس د ریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز آتش‌گرفتن نیروگاه را حادثه‌ای عامدانه خواند

مکرون «پیشنهادات مشخصی» را برای تامین امنیت مراکز هسته‌ای در اوکراین ارائه خواهد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۳:۳۲
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه شامگاه جمعه از تهدید امنیت هسته‌ای در اوکراین به دنبال حمله روسیه ابراز نگرانی کرد.
 
بنا به اعلام کاخ الیزه رئیس‌جمهوری فرانسه تا ساعاتی دیگر «پیشنهادات مشخصی» را برای تامین امنیت مراکز هسته‌ای در اوکراین ارائه خواهد کرد.
توییتر در روسیه مسدود شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۳:۲۰

رسانه‌های روسیه از مسدود شدن توییتر در این کشور خبر دادند.

فیسبوک در روسیه فیلتر می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۲:۰۲
مقامات روسیه روز جمعه اعلام کردند که دسترسی به شبکه اجتماعی فیسبوک را در روسیه مسدود خواهند کرد.
 
ادعای مسکو: فقط زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف می‌گیریم
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۱:۴۶

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه: تنها زیرساخت‌های نظامی اوکراین با تسلیحات دقیق هدف قرار می‌گیرند.

دلیل حمله روسیه به اوکراین این است که کی‌یف برای هشت سال است که پایبندی به توافق‌های مینسک را نادیده می‌گیرد.

روسیه به دنبال تعلیق صدور گاز و دیگر منابع انرژی است
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۱:۲۵

وزارت کشور روسیه روز جمعه به شرکت‌های تولید‌کننده انرژی در این کشور توصیه کرد که صدور گاز و دیگر منابع انرژی را موقتا به حالت تعلیق درآورند.

روسیه یکی از مهمترین تولیدکنندگان انرژی در جهان محسوب می‌شود. کشورهای اروپایی و برزیل از جمله مهمترین واردکنندگان انرژی از روسیه هستند.

سفیر روسیه در سازمان ملل ادعای حمله به مرکز هسته‌ای اوکراین را «دروغ» خواند
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۱:۱۰
واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز جمعه در جلسه شورای امنیت این سازمان ادعای دولت اوکراین مبنی بر حمله شبانه سربازان روسی به یک مرکز هسته‌ای اوکراین را «دروغ» خواند.
 
بلینکن: فشارها بر روسیه باید ادامه یابد تا جنگ متوقف شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۱:۰۹

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن و اتحادیه اروپا باید با حفظ فشارها بر روسیه مانع از ادامه جنگ در اوکراین شوند.

وزیر خارجه ایالات متحده اظهار داشت: «متاسفانه مناقشه در اوکراین ممکن است به این زودی تمام نشود. امری که دلخراش و وحشتناک است. ما باید فشارها را تا وقتی که روسیه جنگ را متوقف نکرده است حفظ کنیم.»

آنتونی بلینکن این سخنان را پس از دیدار با همتایانش در ناتو و شماری از مقام‌های اروپایی بیان کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل: حملات روسیه به مراکز هسته‌ای تهدید بزرگ برای اروپا و جهان است
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۱:۰۸
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل روز جمعه در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که حملات روسیه به مراکز هسته‌ای اوکراین «تهدیدی بزرگ برای اروپا و جهان» است. 
 
وی حملات روسیه به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را «غیرمسئولانه و خطرناک» دانست.
گروه ۷: روسیه حملاتش در نزدیکی مراکز هسته‌ای را متوقف کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
کشورهای عضو گروه هفت روز جمعه در بیانیه‌ای از روسیه خواستند تا حملاتش در نزدیکی مراکز هسته‌ای اوکراین را متوقف کند. 
 
گروه هفت همچنین خواستار ایجاد «مسیرهای بشردوستانه» در اوکراین شد. آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن همچنین بر عزم خود برای مقابله با «کارزار خبرهای جعلی» از طرف روسیه تاکید کردند. 
 
کشورهای عضو گروه هفت همچنین تهدید کردند که تحریم‌های جدید و «شدیدی» را علیه مسکو وضع خواهند کرد.
مدیر کل آژانس اتمی: آسیبی به نیروگا‌ه‌‌های هسته‌ای اوکراین نرسیده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۰:۴۶

رافائل گروسی: علی‌رغم کشیده‌شدن درگیری‌ها در اوکراین به نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور، تاکنون آسیبی به این نیروگاه‌ها وارد نشده است.

درحال حاضر نیروهای نظامی کنترل نیروگاه‌های هسته‌‌ای اوکراین (مشخصاً چرنوبیل و زاپوریژیا) را در دست گرفته‌اند که این وضعیت غیرعادی است.

پنتاگون: نیروهای روسیه همچنان در ۲۵ کیلومتری کی یف قرار دارند
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۲۰:۲۹

 یک مقام ارشد وزرات دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که نیروهای روسیه هنوز در ۲۵ کیلومتری (بیش از ۱۵ مایل) خارج از مرکز شهر کی یف از سمت شمال هستند.

این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده است، روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: نیروهای روسیه همچنین در ۱۰ کیلومتری (حدود ۶ مایل) خارج از مراکز شهر چرنیهف و خارکف در شمال حضور دارند.

وی افزود: به دلیل نحوه گسترش شهرهای خارکف و چرنیهف، ۱۰ کیلومتر خارج از مرکز شهر " معادل قرار داشتن در حومه شهر است".

رسانه های آمریکایی گزارش دادند آمریکا شاهد موفقیت بیشتر نیروهای روسیه در جنوب اوکراین است.

این مقام آمریکایی گفت که واشنگتن گزارش های تصرف شهرخرسون توسط نیروهای روسی را رد نمی کند، اما هیچ راهی برای تأیید مستقل این ادعاها ندارد.

این مقام پنتاگون ادامه داد که آمریکا همچنین شاهد درگیری بین اوکراینی ها و روس ها در نزدیکی شهر میکولایف در جنوب اوکراین است. میکولایف در شمال غربی شهرخرسون واقع شده است.

بر اساس مشاهدات آمریکا، روس‌ها هنوز شهر جنوبی ماریوپول را تصرف نکرده‌اند، اما درگیری‌ها در این شهر ادامه دارد.

پوتین: آماده مذاکره با کی‌یف به شرط اجرای تمامی خواسته‌های روسیه هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۹:۴۳

پوتین در گفتگو با صدراعظم آلمان: روسیه آماده گفت‌وگو با اوکراین است، مشروط بر اینکه کیف تمام شروط مسکو را برآورده کند.

وزیر خارجه اوکراین سربازان روسی را به تجاوز جنسی به زنان متهم کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۹:۱۰

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز جمعه سربازان روس را به «تجاوز جنسی به زنان در شهرهای اشغال‌شده اوکراین» متهم کرد.

وزیر خارجه اوکراین همچنین خواستار ایجاد یک دیوان کیفری ویژه برای رسیدگی به «جنایت» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شد.

افزایش تقاضا برای ید در داروخانه‌های اروپا در پی تهدید هسته‌ای پوتین
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۸:۲۸

در پی تهدید هسته‌ای پوتین در میانه جنگ علیه اوکراین، به نظر می‌رسد مردم در کشورهای اروپایی از بیم پیامد‌های هسته‌ای به تهیه قرص ید روی آورده‌اند.

داروخانه ها در دستکم سه کشور اتحادیه اروپا می‌گویند که از زمان آغاز درگیری‌ها در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در هفته گذشته و پس از اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور آماده باش نیروهای بازدارنده هسته ای را صادر کرد، شاهد افزایش تقاضا بوده‌اند.

چاووش اوغلو: آسمان ترکیه به روی هواپیماهای روسیه باز است
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۸:۱۳

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) گفت که حریم هوایی کشورش به روی هواپیماهای روسیه باز است.

به گزارش  منابع رسانه ای، چاووش اوغلو اعلام کرد که باز بودن آسمان ترکیه به روی هواپیماهای روسیه از نظر راهبردی و بشر دوستانه بسیار مهم است.

در مقابل روسیه روز دوشنبه اعلام کرد مسکو در پاسخ به ممنوعیت های اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی بر پروازهای هواپیماهای روسی، عملیات پروازی هواپیماهای ۳۶ کشور را محدود کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در پایان نشست اضطراری وزیران امور خارجه عضو پیمان ناتو در نشست مطبوعاتی اظهار کرد که کشورش در حال گفت و گو با روس ها برای اطمینان از رفت و آمد امن کشتی ها در دریای سیاه است.

وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد که آنکارا قصد دارد به عنوان بخشی از تلاش ها برای حل بحران اوکراین دیداری بین وزیران امور خارجه روسیه و اوکراین ترتیب دهد.

به گفته چاووش اوغلو، «ترکیه از معدود کشورهایی است که قادر به ترتیب دادن گفت‌ وگو بین دو طرف درگیر بحران است.»

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد که «سرگئی لاوروف» روز گذشته آمادگی خود را برای دیدار با همتای اوکراینی اعلام کرد، اما نمی‌دانم وزیر خارجه اوکراین در چنین شرایطی می‌تواند حضور یابد یا خیر.

مایکروسافت هم فروش محصولاتش در روسیه را به حالت تعلیق درآورد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۸:۰۷

الجزیره: پس از اپل، مایکروسافت نیز فروش محصولاتش در روسیه را به حالت تعلیق درآورد.

ادعای رئیس دومای روسیه: زلنسکی اوکراین را ترک کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۷:۳۵

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه روز جمعه مدعی شد، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از کشورش گریخته و وارد لهستان شده است.

اوکراین: ما به هیچ وجه مصالحه‌ای نمی کنیم که باعث تحقیر اوکراینی ها شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۷:۲۱

مشاور رئیس جمهور اوکراین: ما به هیچ وجه مصالحه‌ای نمی کنیم که باعث تحقیر اوکراینی ها در مبارزه آنها برای حفظ وحدت کشورشان شود.

روسیه: حمله به نیروگاه هسته ای زاپروژیا کار خرابکاران اوکراینی بود نه ما
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۶:۵۰

وزارت دفاع روسیه حمله به نیروگاه زاپروژیای اوکراین را کار خرابکاران اوکراینی دانسته و آن را "یک تحریک هولناک" خوانده است.

به گزارش پایگاه الجزیره، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که این تاسیسات هسته به طور عادی کار می کند و مدعی شد که این منطقه از روز دوشنبه تحت کنترل روسیه بوده است.

کوناشنکوف گفت: اما، شب گذشته در منطقه مجاور نیروگاه، تلاشی از سوی رژیم ملی‌گرای کی یف برای انجام یک تحریک هولناک انجام شد.

وی افزود: در روز ۴ مارس در حدود ساعت ۲ بامداد در حین گشت زنی در قلمروی محافظت شده در مجاورت نیروگاه، یک گشت سیار گارد ملی مورد حمله یک گروه خرابکاران اوکراینی قرار گرفت.

او گفت: به جهت تحریک به بروز آتشی متقابل به سمت ساختمان، از پنجره‌های چند طبقه از ساختمان مجتمع آموزشی واقع در خارج از نیروگاه، به سمت نیروهای گارد ملی روسیه شلیک شد.

کوناشنکوف تصریح کرد که نیروی گشتی روس برای سرکوب حمله به آتش پاسخ داد و "گروه خرابکار" مجتمع آموزشی را رها کرد و در حین خروج آن را به آتش کشید.

سفیر اوکراین در سازمان ملل خطاب به پوتین: همه دنیا علیه تو هستند
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۶:۱۱

پس از رأی‌گیری تاریخی روز جمعه علیه روسیه در شورای حقوق بشر، یوهنیا فیلیپنکو، سفیر اوکراین در سازمان ملل در ژنو خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: «همه دنیا علیه تو هستند.»

خانم فیلیپنکو پس از این رأی‌گیری که حتی متحدان نزدیک روسیه مانند ونزوئلا و کوبا هم به آن رأی ممتنع دادند، در حالی که دیپلمات‌های کشورهای مختلف در اطراف او حلقه زنده بودند، به خبرنگاران گفت: «پیام به پوتین واضح بود؛ شما در سطح بین‌المللی منزوی هستید و تمام جهان علیه شما هستند.»

دومای روسیه قانون جرم‌انگاری پخش «اخبار دروغ» درباره ارتش را تصویب کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۵:۵۳
نمایندگان مجلس روسیه روز جمعه در بحبوحه تهاجم نیروهای مسکو به اوکراین متنی را تصویب کردند که به موجب آن برای افرادی که دست به پخش «اخبار دروغ» درباره ارتش این کشور بزنند، مجازات‌های سنگین زندان و جریمه‌های نقدی در نظر گرفته است.
 
بر پایه این لایحه اصلاحی که در دوما تصویب شد، در صورتی که «اخبار دروغ» منجر به «پیامدهای جدی» برای نیروهای مسلح شود، مجازات‌های مختلف زندان تا ۱۵ سال برای عامل آن پیش‌بینی شده است. اصلاحیه‌ای که روز جمعه به تصویب رسید، همچنین برای افرادی که تشویق به تحریم روسیه می‌کنند، مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.
پوتین: هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود نداریم؛ اوضاع را متشنج نکنید
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۴:۵۶

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (جمعه) تاکید کرد که مسکو هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود ندارد.

پوتین طی مراسم برافراشتن پرچم روسیه در کشتی «مارشال روکوسوفسکی» گفت: «ما بارها نشان داده‌ایم و آماده نمایش مجدد هستیم، اگر کسی نخواهد در چارچوب یک همکاری با ما راه بیاید و در این راه به خودش و ما آسیب برساند، ما در هر صورت به وظایف خود عمل خواهیم کرد».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی توضیح داد: «باید برخی از پروژه‌ها را اندکی به سمت راست حرکت دهیم تا صلاحیت‌های بیشتری را به همان روشی که برای تعدادی از پروژه‌های دیگر انجام دادیم، به دست آوریم».

رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه وظایف پیش روی این کشور انجام خواهد شد، افزود: «در نهایت ما از این امر منتفع خواهیم شد، زیرا همانطور که گفتم صلاحیت‌های بیشتری را به دست خواهیم آورد».

پوتین با تاکید بر اینکه روسیه هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود ندارد، گفت مسکو تنها به اقدامات منفی سایر کشورها پاسخ می دهد.

به نوشته ریانووستی، وی ادامه داد: «تمام اقدامات ما، اگر رخ دهد، همیشه منحصراً در پاسخ به برخی اقدامات غیردوستانه علیه فدراسیون روسیه انجام می‌شود. من فکر می‌کنم که همه باید به این فکر کنند که چگونه روابط را عادی کنند، به طور عادی همکاری کنند و روابط را به طور عادی توسعه دهند».

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که بلاروس به حضور در بالتیک و تأسیسات بندری این کشور علاقه‌مند است و گفت که وی امروز این موضوع را با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در میان گذاشته است.

بر اساس این گزارش، پوتین اضافه کرد: «امروز ما فقط با رئیس جمهور بلاروس در این مورد صحبت کردیم. دوستان بلاروسی ما علاقمند به حضور در بالتیک هستند و علاقمند به توسعه تاسیسات بندری خود هستند. شما می‌دانید که من نیز از این موضوع حمایت می‌کنم».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کشورهای همسایه روسیه هشدار داد که اوضاع را متشنج و تنش‌ها را تشدید نکنند.

به نوشته ریانووستی، رئیس‌جمهور روسیه گفت کشورهای همسایه اوضاع را تشدید نکنند و محدودیت ایجاد نکنند زیرا روسیه به تعهدات خود عمل کرده و خواهد کرد.

پوتین تصریح کرد: «من همچنین به آنها (کشورهای همسایه) توصیه می‌کنم که اوضاع را تشدید نکنند، هیچ محدودیتی اعمال نکنند. ما به تمام تعهدات خود عمل می‌کنیم و به انجام آن ادامه خواهیم داد».

افت بازارهای بورس جهان پس از حمله روسیه به نیروگاه اتمی اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۴:۵۱
خبر ورود تانک‌های روسی به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین در روز جمعه شوک بزرگی به سرمایه‌گذاران بورس در جهان وارد کرد.
 
آخرین میزان سقوط بازار سهام فرانکفورت ۳.۳۸ درصد و میلان ۳.۷۰ درصد اعلام شد.
 
به جز بورس‌های اروپایی، بازارهای سهام در شهرهای مهم جهان و به ویژه در آسیا نیز به دلیل همین حمله روسیه دستخوش تحولات منفی شد.
 
در آسیا بورس‌ها در روز جمعه پس از افت بیش از ۳ درصدی در مدت کوتاهی بعد از اعلام حمله روسیه، تنها اندکی بهبود یافتند و ارزش بورس توکیو ۲.۲۳ درصد، هنگ کنگ ۲.۵۴ درصد و شانگهای ۰.۹۶ درصد شد.
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: آماده سفر به چرنوبیل هستم
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۴:۱۵
رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آماده است به اوکراین سفر کند تا درباره یافتن راه‌حلی برای تضمین امنیت سایت‌های هسته‌ای در معرض خطر جنگ مذاکره کند.
 
گروسی در یک نشست مطبوعاتی اضطراری که پس از حمله روسیه به نیروگاه زاپوریژیای اوکراین در مقر این نهاد بین‌المللی در وین برگزار شد، گفت: «من به فدراسیون روسیه و اوکراین اعلام کرده‌ام که می‌توانم در اسرع وقت به چرنوبیل سفر کنم».
ارتش اوکراین: نیروهای روسی کی‌یف را محاصره کرده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۳:۳۵

 واحدهای روسی به پیشروی‌ خود برای تصرف پایتخت اوکراین ادامه می‌دهند. به گزارش خبرگزاری آلمان، ارتش اوکراین صبح جمعه ۴ مارس گزارش داد: «تلاش‌های اصلی اشغال‌گران بر محاصره کی‌یف متمرکز شده است.»

 هنوز از جزئیات درگیری‌های درون شهر گزارشی منتشر نشده است. مقام‌های اوکراین می‌گویند، نیروهای روسی از فرودگاه مهم استراتژیک هوستومل در شمال غربی کی‌یف عقب‌نشینی کرده‌اند. بندر ماریوپل در جنوب اوکراین در محاصره کامل نظامیان روسی قرار دارد. این اطلاعات به طور مستقل قابل بررسی و تایید نیست.

درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین / روسیه: جنایتکارانه است؛ واشنگتن توضیح دهد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۳:۰۸

سفارت روسیه در آمریکا درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین را "جنایتکارانه" توصیف کرد و خواستار توضیح رسمی در این مورد شد.

به گزارش اسپوتنیک، سفارت روسیه در حساب فیس‌بوک خود اعلام کرد: ما خواستار توضیح رسمی و محکومیت شدید اظهارات "جنایتکارانه" لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی هستیم.

خبرگزاری فرانسه پیش از این گزارش داد که لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی عصر پنجشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی از افراد مقیم در روسیه خواست تا رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را ترور کنند.

آلمان تلسکوپ خود را روی ماهواره روسیه خاموش کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۳:۰۴

آلمان با خاموش کردن تلسکوپ رصد سیاه‌چاله خود که روی یک ماهواره روسی قرار دارد، تمامی همکاری‌های علمی و فضایی خود با روسیه را به دلیل حمله به اوکراین متوقف کرد، اما همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

به گزارش اسپیس، تلسکوپ فضایی ساخت آلمان که بزرگترین نقشه از سیاه‌چاله‌های جهان را می‌سازد، پس از توقف همکاری‌های علمی آلمان با روسیه در اعتراض به تهاجم این کشور به اوکراین، خاموش شد.

این تلسکوپ شکارچی سیاه‌چاله‌ها به نام "ایروزیتا"(eROSITA) در سال 2019 از پایگاه پرتاب فضایی "بایکونور" در قزاقستان بر روی ماهواره ساخت روسیه موسوم به "اسپکتروم رونتگن گاما"(Spectrum-Roentgen-Gamma) به فضا پرتاب شد. این ماموریت به طور مشترک توسط مرکز هوافضای آلمان(DLR) و آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) انجام شد.

سخنگوی موسسه "ماکس پلانک" آلمان درامور فیزیک فرازمینی که "eROSITA" را ساخته و آن را مدیریت می‌کند، اعلام کرد که این تلسکوپ در هنگام برقراری تماس با زمین در روز شنبه 26 فوریه در حالت ایمن قرار گرفته است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان در روز جمعه (25 فوریه) اعلام کرد که تمامی همکاری‌های قدیمی موجود در زمینه علمی و تحقیقاتی با روسیه فوراً متوقف خواهد شد.

مرکز هوافضای آلمان نیز روز گذشته بیانیه خود را صادر کرد و تأیید کرد که تمام همکاری‌ها با روسیه را متوقف می‌کند.

در بیانیه مرکز هوافضای آلمان آمده است: با توجه به تجاوز روسیه به اوکراین، هیئت اجرایی مرکز هوافضای آلمان تصمیم گرفت همکاری در پروژه‌های در حال اجرا و برنامه‌ریزی شده در آینده را متوقف کند و از این پس هیچ پروژه و برنامه جدیدی با موسسات تحقیقاتی روسیه انجام نخواهد شد.

آلمان پیش از این در سال 2013 با روسیه در مأموریتی به نام "Bion M" همکاری کرده بود و 45 موش و چندین گونه مارمولک، ماهی و حلزون را به یک سفر فضایی یک ماهه فرستاده بود.

تایمز: زلنسکی از سه طرح ترور جان سالم به در برده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۲:۵۸

هفته نامه تایمز لندن اعلام کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین تا کنون حداقل سه بار از تلاش برای ترور جان سالم به در برده است.

این گزارش افزود: دو گروه مختلف برای کشتن رئیس جمهور اوکراین مامور شده بودند؛ یکی گروه «واگنر» تحت حمایت کاخ کرملین و گروم دیگر نیروهای ویژه چچنی. هر دو گروه توسط سرویس امنیت ضدجنگ اوکراین خنثی شده‌اند.

تایمز همچنین مدعی شده است که این عناصر در طول اقدامات خود متحمل تلفات شده و گفته می‌شود که از پیش بینی تلاشهایشان در این مسیر توسط اوکراینی‌ها نگران شده‌اند. یک منبع نزدیک به این گروه گفته، وهم آور است که تیم امنیتی زلنسکی چگونه از این موضوع مطلع شده است.

مقامات امنیتی اوکراین روز شنبه اعلام کردند که یک سوء قصد به جان ولودیمیر زلنسکی را در حومه کی‌یف ناکام گذاشتند و کادری از عوامل چچنی را پیش از این از بین برده‌اند.

پیش از این «اولکسی دانیلوف» رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در مصاحبه‌ای گفته بود، روز سه‌شنبه نیروهای اوکراینی دو جوخه مرگ چچنی را منهدم کرده‌اند.

دانیلوف مدعی شد منابعی در سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) قصد این دو تیم کماندوی چچنی برای کشتن رئیس جمهور اوکراین را برملا کرده‌اند.

زلنسکی چند روز پیش در پیامی تلویزیونی مدعی شد باور دارد که نیروهای روسی او را به‌عنوان «هدف شماره یک» تعیین کرده‌اند.

پیشنهاد میانجیگری بن سلمان بین روسیه و اوکراین در تماس با رهبران دو کشور
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۹:۵۴

ولیعهد عربستان در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور اوکراین بر حمایت از تلاش‌ها جهت کاهش شدت بحران در اوکراین تاکید کرد.

به گزارش الحدث، بعد از اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد میانجیگری برای حل بحران اوکراین را داد، خبرگزاری عربستان اعلام کرد که محمد بن سلمان تماس تلفنی دیگری را از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دریافت کرده است.

محمد بن سلمان در این گفتگوی تلفنی با زلنسکی بر حمایت از تلاش‌ها برای کاهش شدت بحران در اوکراین تاکید کرد و مجدداً آمادگی عربستان را برای میانجیگری درباره بحران اعلام کرد.

محمد بن سلمان گفت: در راستای حمایت بشردوستانه ویزاهای گردشگران و افراد مقیم اوکراینی در عربستان تمدید می‌شود.

پیش از این ولیعهد عربستان با پوتین تماس تلفنی را برقرار و بر آمادگی این کشور برای میانجیگری میان طرف‌های بحران تاکید کرد. وی در تماس با پوتین بر حفظ توازن بازارهای نفت و ثبات آن تاکید کرد.

ارتش روسیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را تصرف کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۹:۴۹
اوکراین اعلام کرد ارتش روسیه روز جمعه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین را اشغال کرده است.
 
این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست شب گذشته هدف حمله نیروهای روسی قرار گرفت و بخشی از آن دچار آتش‌سوزی شد. این حمله تلفات جانی نداشته و به گفته مقامات اوکراین سبب نشت یا تشعشع رادیواکتیو هم نشده است.
 
زاپوروژیا واقع در حاشیه رود دنیپر و در فاصله حدود ۵۵۰ کیلومتری جنوب شرقی کیف قرار دارد. ظرفیت تولید برق این نیروگاه نزدیک به ۶ هزار مگاوات است که برای تأمین برق حدود چهار میلیون خانه کافی است.
واشنگتن: همواره برای گفتگو با روسیه آماده‌ایم / در صورت توقف جنگ تحریم‌ها را لغو می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۵۸

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی از آمادگی دائم کشورش برای گفتگو با روسیه خبر داد.

به گزارش نووستی، نولاند در مصاحبه با رادیو «اکوی مسکو» در یوتیوپ گفت: همانطور که می‌دانید، بایدن بارها با ولادیمیرپوتین، رئیس‌جمهور روسیه صحبت کرده است، در حالی که ما شاهد افزایش توان نظامی روسیه بوده‌ایم.

او ادامه داد: "ما خواستار حضور بر سر میز مذاکره در سطوح مختلف هستیم و پیش از این نیز خواستار آن بودیم، اما روسیه موضع جدی در قبال این پیشنهادها اتخاذ نکرد. ما آماده‌ایم که در هر زمانی و با همه صحبت کنیم."

وی افزود: "اگر رئیس جمهور روسیه آماده خروج نیروهای روسی از اوکراین است و اگر آماده گفتگو جدی باشد، ما آماده گفتگو با او هستیم. این جنگ باید پایان یابد."

نولاند با اشاره به اینکه ایالات متحده سطح هوشیاری نیروهای هسته‌ای را برای تشدید نکردن اوضاع و دستیابی به تنش‌زدایی بالا نبرد، به تعویق افتادن آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا را یادآور شد وهشدار داد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در هر شرایطی غیرقابل قبول است.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه به تحریم‌های وضع شده علیه مسکو اشاره و اعلام کرد در صورتی که روسیه از عملیات نظامی خود در اوکراین دست بردارد، تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه لغو خواهد شد.

نولاند گفت: اگر روسیه به این جنگ پایان دهد و به بازسازی اوکراین، برقراری صلح و به رسمیت شناختن حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور کمک کند، تحریم ها پایان خواهد یافت.

بوریس جانسون خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۵۳

خبرگزاری فرانسه: نخست وزیر بریتانیا خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین شد.

بوریس جانسون خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۵۳

خبرگزاری فرانسه: نخست وزیر بریتانیا خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین شد.

بایدن از تحریم بیش از ۵۰ تاجر روسی خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۴۸

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای بیش از ۵۰ تاجر روسی ممنوعیت سفر اعمال کرده است.

به گزارش صدی البلد، بایدن گفت که کشورش می‌خواهد بیشترین تاثیر ممکن را در تاریخ بر رئیس جمهور روسیه و حلقه اطرافش بگذارد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها شامل برخی تجار برجسته روسی از جمله بوریس روتنبرگ و اعضای خانواده‌اش، علاوه بر آرکادی روتنبرگ و اعضای خانواده‌اش، ایگور شووالوف، رئیس "فنش بانک" روسیه، همسر، پسر، دختر و پنج شرکت وی می‌شود. همچنین دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور پوتین، سرگئی چمزوف، تاجر روسی، همسر، پسر و دخترش و نیکولای توکارف، رئیس شرکت روسی ترانس نفت می‌شود.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاری رویترز گزارش دادند که مقام‌های آمریکایی درصدد گسترش لیست تحریم‌ها علیه الیگارش‌های روس هستند تا فشار به روسیه را بابت حمله به اوکراین افزایش دهند.

آمریکا می گوید تیم واکنش حوادث هسته ای را فعال می کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۳۸

جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا گفته است که او درباره آتش سوزی در نیروگاه اتمی زاپوریژیا با وزیر انرژی اوکراین صحبت کرده و تصمیم گرفته تیم واکنش حوادث هسته ای آمریکا را فعال کند.

او که بر تسلیحات هسته ای آمریکا نظارت دارد در توییتی نوشت: "عملیات ارتش روسیه در نزدیکی نیروگاه بی خردی است و باید متوقف شود."

"راکتورهای نیروگاه تحت حفاظت ساختارهای مهارکننده قدرتمندی قرار دارد و راکتورها به صورت ایمن خاموش می شود."

بوریس جانسون در تماس تلفنی با زلنسکی: اقدامات بی‌محابای پوتین امنیت همه اروپا را به مخاطره انداخته
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۳۴

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا می‌‌گوید که اقدامات بی‌محابای پوتین اینک مستقیما امنیت همه اروپا را به مخاطره انداخته است.

جانسون در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با تاکید بر لزوم قطع حملات به نیروگاه اتمی زاپروژیا، به او وعده داد که بریتانیا همه توانش را برای جلوگیری از وخامت وضع موجود، به کار می‌گیرد.

جانسون خاطرنشان کرد که تا ساعاتی دیگر تقاضای تشکیل جلسه‌ای اضطراری در شورای امنیت برای بررسی وضع موجود می‌نماید.

در این گفت‌وگو هر دو رهبر تاکید کردند که حصول به یک آتش‌بس ضروری است.

اوکراین: ایمنی در نیروگاه زاپروژیا برقرار شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۲۳

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های اوکراین نوشت که ایمنی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پس از وقوع آتش‌سوزی در آن برقرار شده است.

زلنسکی: پیامدهای ذوب هسته ای در زاپوریژیا خیلی بدتر از چرنوبیل خواهد بود / روسیه به ترور هسته‌ای متوسل شده
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۱۸

در خلال حمله روسیه به بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا رئیس جمهور اوکراین جهان را به "اقدام فوری" ترغیب کرده است.

ولودیمیر زلنسکی در پیامی ویدئویی در توییتر گفت: "هم اکنون بزرگترین نیروگاه اتمی در اروپا آتش گرفته".

او روسیه را متهم کرد با تانک های مجهز به دوربین های حرارتی عمدتا به این نیروگاه با شش راکتور شلیک می کند.

او با یادآوری "فاجعه جهانی" در سال ۱۹۸۶ در چرنوبیل، هشدار داد که پیامدهای ذوب هسته ای در زاپوریژیا خیلی بدتر خواهد بود.

زلنسکی در این پیام ویدیویی گفت: «روسیه تنها کشوری است که واحدهای یک نیروگاه هسته‌ای را به آتش می‌کشد. این اولین بار در تاریخ ما و در تاریخ بشریت است که چنین چیزی رخ می‌دهد. این دولت تروریست اکنون به ترور هسته‌ای متوسل شده.»

او گفت: "اروپایی ها بیدار شوید. به سیاستمداران خود بگویید که نیروهای روسیه در حال شلیک به سوی نیروگاهی هسته ای در اوکراین هستند."

زلنسکی گفت که او با رهبران آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، آلمان، لهستان به علاوه آژانس بین المللی انرژی اتمی در تماس بوده اما از شهروندان عادی هم خواست نگرانی خود را با سیاستمداران مطرح کنند.

"پروپاگاندای روسیه قبلا به ما هشدار داده که جهان را با خاکستر اتمی خواهد پوشاند. حالا این فقط یک هشدار نیست، واقعیت است."

وزیر خارجه اوکراین: چنانچه نیروگاه هسته‌ای شهر زاپروژیا منفجر شود انفجاری با قدرت ۱۰ برابر چرنوبیل رخ خواهد داد
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۰۹

وزیر خارجه اوکراین ابتدا مدعی شد که بر اثر حمله نیروهای روسیه‌ای یک آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای شهر زاپروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است ایجاد شده است. او هشدار داد چنانچه این نیروگاه منفجر شود انفجاری با قدرت ۱۰ برابر چرنوبیل رخ خواهد داد.

وزارت خارجه اوکراین از نیروهای روسیه خواست درگیری در این منطقه را متوقف کنند تا آتش‌نشان‌‌ها آتش را خاموش کنند.  وزارت انرژی اوکراین مدعی است یکی از واحدهای مولد برق در این نیروگاه هسته‌ای در جریان حمله روسیه هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام اوکراین که اشاره‌ای به نام او نشده ادعا کرده سطح تشعشعات در این نیروگاه هسته‌ای افزایش یافته است؛ اما سخنگوی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفته که سطح تابش زمینه در این نیروگاه عادی است. اندکی بعدتر گزارش شد اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که هیچ تغییری در سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گزارش نشده است.

یک سخنگوی زاپروژیا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد که یکی از ۶ رآکتور این نیروگاه مورد اصابت قرار گرفته است. او گفت رآکتوری که هدف قرار گرفته فعال نبوده اما سوخت هسته‌ای در آن وجود داشته است.

آتش‌سوزی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۰۸

بامداد جمعه سیزدهم اسفندماه در نهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب شرق اوکراین در پی ادامه حمله‌های توپخانه‌ای و گلوله‌باران نیروهای روسیه به آتش کشیده شد.

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا به‌شمار می‌رود.

 

 

نظرات بینندگان