arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
دریاسالار کوزنتسف، وزیر وقت نیروی دریایی شوروی، می‌نویسد:

استالین در ساعات اولیه‌ی حمله‌ی آلمان غیبش زد

من در آن شب در دفتر خود بودم که ناوگان دریای سیاه اطلاع داد هواپیما‌های آلمانی نزدیک می‌شوند. من به مسئولیت خود دستور دادم نیروی دریایی به سوی آن‌ها شلیک کند. هشت دقیقه بعد من خواستم با استالین تماس بگیرم، اما شنیدم که استالین در کرملین نیست و نمی‌دانند کجا رفته است. به افسر مسئول گفتم خبر‌های بسیار مهمی برای او دارم. وی گفت، نمی‌توانم به شما کمک کنم. سرانجام پس از ساعت‌ها استالین را یافتم...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۴۴ روزنامه‌ی اطلاعات به نقل از آسوشیتدپرس از مسکو بخشی از خاطرات دریاسالار کوزنتسف وزیر نیروی دریایی زمان جنگ شوروی را که روز قبل از آن یعنی چهارشنبه ۱۲ آبان در روسیه منتشر شده بود منتشر کرد.

کوزنتسف در بخشی از خاطراتش نوشته بود، در سال ۱۹۴۱ که حمله‌ی آلمان نازی به شوروی شروع شد، وزیران و سران نظامی مدتی در جست‌وجوی استالین بودند که فرمان دفاع را از او دریافت کنند، اما او را پیدا نمی‌کردند تا سرانجام او یعنی کوزنتسف مسئولیت را به عهده می‌گیرد، اعلام حالت جنگی و فرمان حمله‌ی متقابل به آلمانی‌ها را صادر می‌کند.

کوزنتسف نوشته بود که او نیز مانند بسیاری از افسران شوروی می‌دانست که جنگ در شرف وقوع است و این را بار‌ها به سران کرملین گفته بود، اما استالین که فرمانده‌ی کل بوده این اخطار‌ها را نادیده گرفته و اقدامی برای دفع فوری حمله‌ی آلمان‌ها به عمل نیاورده بود. او حتی از دادن آماده‌باش به قوای مسلح و دستعوراتی در صورتی که مورد حمله قرار گرفتند شلیک کنند امتناع کرده بود. کوزنتسف اذعان کرده بود که علت این روش ترس استالین از آن بود که مبادا هیتلر را تحریک کند.

او نوشت: من در آن شب در دفتر خود بودم که ناوگان دریای سیاه اطلاع داد هواپیما‌های آلمانی نزدیک می‌شوند. من به مسئولیت خود دستور دادم نیروی دریایی به سوی آن‌ها شلیک کند. هشت دقیقه بعد من خواستم با استالین تماس بگیرم، اما شنیدم که استالین در کرملین نیست و نمی‌دانند کجا رفته است. به افسر مسئول گفتم خبر‌های بسیار مهمی برای او دارم. وی گفت، نمی‌توانم به شما کمک کنم. سرانجام پس از ساعت‌ها استالین را یافتم و در این ملاقات بود که تصمیم گرفته شد مولوتف خبر حمله‌ی آلمان‌ها را ۹ ساعت بعد از وقوع به اطلاع مردم شوروی برساند.

کوزنسف با این حال در خاطراتش با وجود عدم پیش‌بینی‌های استالین و هرج و مرج سه چهار روز اول جنگ، استالین را رهبر بزرگ جنگی می‌داند و به شدت این اتهام را که استالین از مسائل نظامی بی‌اطلاع و در عمل نظام کم‌قابلیت بود رد می‌کند.
وی اتهام وارده به استالین را (توسط خروشچف) که استالین از روی یک کره‌ی جغرافیایی محصلین درباره‌ی مسائل جنگی دستور صادر می‌کرده رد کرده است.

 

نظرات بینندگان