arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱ فروردین ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: در لحظه تحويل سال، بعضى از بچه‌ها جمع بودند؛ فاطى و سارا و على و سعيد، فائزه و مونا و حسن، محسن وكاظم [مرعشی]. عكس خانوادگى هم گرفتند. بچه‌ها رفتند و من و عفت، پس از استماع بخشى از پيامى كه رهبرى داشتند، خوابيديم. پيام‌هاى رهبرى و ریيس‌جمهور ، كوتاه بود و خالى از گزارش‌هاي معمول كه من در سال‌هاى گذشته، از حوادث مهم سال قبل و انتظارهاى مثبت سال بعد مى‌دادم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱ فروردین ۱۳۷۷خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در لحظه تحويل سال، بعضى از بچه‌ها جمع بودند؛ فاطى و سارا و على و سعيد، فائزه و مونا و حسن، محسن وكاظم [مرعشی]. عكس خانوادگى هم گرفتند. بچه‌ها رفتند و من و عفت، پس از استماع بخشى از پيامى كه رهبرى داشتند، خوابيديم. پيام‌هاى رهبرى و ریيس‌جمهور ، كوتاه بود و خالى از گزارش‌هاي معمول كه من در سال‌هاى گذشته، از حوادث مهم سال قبل و انتظارهاى مثبت سال بعد مى‌دادم.

بعد از نماز، ورزش، صبحانه، مطالعه و استماع اخبار و ديدن گزارش‌ها در صفحه كامپيوتر، چمدان سفر را بستم و با همان مجموعه فوق الذكر، عازم كيش شديم. عيدى پاسداران را دادم: به هر يك دوهزار تومان؛ [همان] مبلغى كه هنگام تحويل سال به اعضاى خانواده دادم.

ساعت ده صبح به سوى كيش پروازكرديم. جمعى ديگر از بستگان، محافظان و دفتري‌ها هم بودند. نزديك ظهر. با استقبال ریيس سازمان منطقه آزاد كيش، آقاى [محمدرضا] يزدان‌پناه، وارد كيش شديم. در مسير فرودگاه تا محل اقامت،گزارشى از وضع جزيره داد. بارندگى امسال خوب است: تاكنون حدود 200 ميلى‌متر باریده و جزيره سبز است. وضع ساخت‌ و ساز بد نيست؛ گرچه ركود داخل كشور، در اينجا هم تأثير گذاشته است.

سمينار جهانگردى را كه چند روز پيش برگزار كرده‌اند، مقدارى از فشار تُندروها را كم كرده است. انتقال گمرك به كيش، مشكلاتى برايشان آورده، ولى اگر امكانات را فراوان كنند، در آينده وضع بهتر مي‌شود. انجام گمرك در فرودگاه تهران، باعث سرگردانى مسافران مى‌شد و فشار بر وضع فرودگاه داشت و موجب مخالفت با پروازهاى بيشترِ مورد تقاضا بود.

تا شب، چند بار در ساحل دريا قدم زدم. هوا مطبوع و دريا آرام و شرايط دلپذير است. عصر در دريا شنا كردم. با اينكه باد مي‌وزيد، هوا زياد سرد نبود. شب اخوى احمد و اعضاى خانواده‌اش‌آمدند. قبل از ما به كيش آمده‌اند و در جاى ديگر، نزديك محلة عرب‌ها، منزلي گرفته‌اند. اخيراً سفرى به عراق داشته، وضع عراق را بهتر از آنچه در گزارش‌ها مى‌آيد، مى‌گويد و به‌خصوص از اتوبان خوبى كه از مرز سوريه تا بغداد كشيده‌اند و وضع فرآورده‌هاى لبني و سبزيجات و دام. چون میهمان دولت بوده، مشكلات مردم را كمتر لمس‌كرده است. ساعاتى هم صرف مطالعه زمين‌‌شناسى و تاريخ و گزارش‌ها شد.

نظرات بینندگان