arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۹ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
سی‌ و یکمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

بایدن خواهان برکناری ولادیمیر پوتین از قدرت شد / تایمز لندن: سیستم پیشرفته جنگ الکترونیکی روسیه به دست ارتش اوکراین افتاد / بایدن با وزرای اوکراینی در لهستان دیدار کرد / درخواست زلنسکی از قطر برای افزایش تولید گاز / کی‌یف از تلفات سنگین ارتش روسیه در دونباس خبر داد

در حالی یک ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد که نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن این مناقشه نظامی در اروپا با نتیجه‌بخش نبودن تلاش‌های دیپلماتیک بیش از پیش افزایش یافته است. دیروز شهرداری بندر محاصره شده ماریوپل روز جمعه از احتمال کشته شدن دست کم ۳۰۰ غیرنظامی در جریان بمباران ساختان تئاتر این شهر خبر داد. همچنین سازمان ملل متحد اعلام کرد یک گور دسته‌جمعی با ۲۰۰ جسد را در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین شناسایی کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی یک ماه از جنگ اوکراین می گذرد که نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن این مناقشه نظامی در اروپا با نتیجه‌بخش نبودن تلاش‌های دیپلماتیک بیش از پیش افزایش یافته است.

به گزارش «انتخاب»؛ دیروز شهرداری بندر محاصره شده ماریوپل روز جمعه از احتمال کشته شدن دست کم ۳۰۰ غیرنظامی در جریان بمباران ساختان تئاتر این شهر خبر داد.

همچنین سازمان ملل متحد اعلام کرد با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای، یک گور دسته‌جمعی با 200 جسد را در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین شناسایی کرده است.

در تحولی دیگر اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر سر تشکیل یک «کار گروه ویژه» برای تلاش در جهت کاستن از وابستگی اروپا به گاز روسیه به توافق رسیدند و آلمان روز جمعه همسو با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرد کرد وابستگی خود را به روسیه در زمینه انرژی و بویژه نفت تا پایان سال جاری میلادی به شدت کاهش خواهد داد.

بایدن خواهان برکناری ولادیمیر پوتین از قدرت شد
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۲۲:۴۸

جو بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند و نباید رهبر این کشور باشد. او در ادامه اظهاراتش گفت: «به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.» 

این نخستین باری است که رئيس جمهوری آمریکا خواهان تغییر رژیم در روسیه شده است. مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته بودند که برکناری پوتین از قدرت هدف آنها نبوده است. 

آنتونی بلینکن در اوایل ماه جاری تاکید کرده بود که هدف واشنگتن تغییر رژیم نیست و این مردم روسیه هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی آنها را رهبری کند. با این حال اظهارات آقای بایدن کاملا خلاف گفته‌های پیشین مقام‌های آمریکایی است. 

سیستم پیشرفته جنگ الکترونیکی روسیه به دست ارتش اوکراین افتاد
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۲۱:۲۱

نیروهای اوکراینی بخشی از یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های جنگ الکترونیک روسیه را که می‌تواند اسرار نظامی این کشور را فاش کند، به غنیمت گرفته‌اند.

به گزارش تایمز لندن ماژول فرماندهی موسوم به کراسوخا (Krasukha- ۴) در حومه کی‌یف به دست نیروهای اوکراین افتاده است. این سیستم هرچند کمی آسیب دیده اما گفته می‌شود همچنان سالم است. تصاویری از این سیستم پیشرفته همچنین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تحلیلگران بر این باورند که این ماژول احتمالا به هنگام تلاش عجولانه نیروهای روس برای عقب نشینی به دست نیروهای اوکراینی افتاده است. این سیتسم برای مسدود کردن ماهواره‌های مدار پایین، پهپادها و موشک‌ها طراحی شده اما در عین حال گفته می‌شود که این ماژول حتی می‌تواند هواپیماهای ناتو را نیز ردیابی کند.


تصاویر منتشر شده از این سیستم در در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کراسوخا یک سیستم دو قسمتی متشکل از یک ماژول فرماندهی و یک سیستم جنگ الکترونیک دارد که به طور جداگانه روی دو کامیون نصب شده است. تلگراف گزارش داده که احتمال می‌رود که یک سامانه از این سیستم علیه پهپادهای ترکیه‌ای در سوریه مورد استفاده قرار گرفته و توانسته با ایجاد اختلال در سیگنال‌های پهپادها سقوط آنها را رقم بزند.

هواپیماهای بدون سرنشین «بیرقدار» ساخت ترکیه از جمله پهپادهایی هستند که توسط نیروهای اوکراینی برای نابودی تانک‌ها، زره‌ها و کاروان‌های کامیونی روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تلگراف گزارش داده که واحد توقیف شده توسط آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای غربی مورد بررسی قرار خواهد کرد. بررسی این واحد می‌تواند اسرار زیادی از نحوه عملکرد آن را آشکار کند و در نهایت می‌تواند به اوکراین و متحدان غربی این کشور برای بی‌اثر کردن آن کمک نماید.

اوکراین از کشته شدن یک فرمانده ارشد ارتش روسیه خبر داد
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۲۰:۲۴

وزارت دفاع اوکراین روز شنبه ادعا کرد که ژنرال یاکوف رزانتسف از فرماندهان ارشد ارتش روسیه در جریان درگیری‌های جاری در اطراف شهر اشغال شده خرسون کشته شده است.

یک مسئول اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که علاوه بر   ژنرال رزانتسف که فرماندهی سپاه ترکیبی یک گردان ویژه ارتش روسیه را برعهده داشت صدها سرباز این نیروی ترکیبی پیش‌تر در جریان درگیری‌ها کشته شده بودند.

این خبر که مقامات اوکراینی منبع آن هستند در رسانه‌های خبری روسیه بازتاب نداشته

بایدن: ولادیمیر پوتین یک «قصاب» است
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۹:۴۸

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیدار با پناهجویان اوکراینی در ورشو در پاسخ به سوالی در باره همتای روس خود، وی را «قصاب» خواند.

در جریان این دیدار که به صورت مستقیم از شبکه‌های خبری لهستان پخش می‌شد خبرنگاری از آقای بایدن پرسید با توجه به آنچه بر سر این پناهجویان آمده در باره ولادیمیر پوتین چه نظری دارد؟ وی نیز گفت «او یک قصاب است.»

شهردار کی‌یف از اعمال مقررات منع رفت و آمد جدید صرف نظر کرد
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۸:۱۱

شهردار کی‌یف سرانجام از اعمال مقررات منع رفت و آمد ۳۵ ساعته که قرار بود از عصر شنبه تا روز دوشنبه در پایتخت اوکراین به اجرا درآید، صرف نظر کرد.

ویتالی کلیچکو پس از انصراف از اجرای این تصمیم که گفته می‌شد از سوی شورای نظامی اتخاذ شده اعلام کرد که مقررات منع آمد و شد در عوض همچون همه شب‌های گذشته از ساعت ۸ تا هفت صبح روز بعد اجرا می‌شود و شهروندان می‌توانند در طول روز یکشنبه آزادانه در کی‌یف تردد کنند.

زلنسکی با درخواست از قطر برای افزایش تولید گاز: باید به روسیه فهماند که انرژی یک سلاح نیست
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۶:۳۲

ولودیمیر زلنسکی روز شنبه از قطر خواست برای مقابله با روسیه تولید گاز طبیعی خود را برای جبران کمبود‌های احتمالی افزایش دهد.

رئیس جمهوری اوکراین این درخواست را برای مقابله با تهدیدهای روسیه در زمینه استفاده از انرژی به عنوان نوعی سلاح و نیز فشار بر کشورهای غربی مطرح کرده است.

آقای زلنسکی در پیامی ویدیویی به نشست مجمع دوحه در پایتخت قطر تاکید کرد: از شما می‌خواهم تولید انرژی را افزایش دهید تا همه در روسیه بفهمند که هیچ‌کس نمی‌تواند از انرژی به عنوان سلاحی برای باج‌گیری از جهان استفاده کند.

جو بایدن با دو وزیر اوکراینی در لهستان دیدار کرد
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۶:۳۱

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در جریان سفر به لهستان در نشستی با حضور دو وزیر اوکراینی شرکت کرد.

در این نشست وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده به همراه همتایان اوکراینی‌ آنها نیز حضور داشته‌اند و آقای بایدن با دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز که در شست حضور داشت گفتگویی غیررسمی انجام داد.

این نخستین ملاقات رئیس جمهوری آمریکا با مقامات ارشد اوکراینی پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور محسوب می‌شود.

وزیر دفاع اوکراین با انتشار توییتی اعلام کرد که به همراه وزیر خارجه این کشور برای نخستین بار در یک فرمت ۲+۲ با همتایان آمریکایی خود و در حضور جو بایدن در ورشو دیدار و گفتگو کرده است.

اولکسی رزنیکف همچنین در این پیام یادآور شده که به همراه دمیترو کوله‌با در سخنرانی عصر روز شنبه جو بایدن در خصوص تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حضور خواهد داشت.

کی‌یف از تلفات سنگین ارتش روسیه در دونباس خبر داد
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۳:۲۹

ستاد کل ارتش اوکراین روز شنبه مدعی شد که نظامیان این کشور تلفات و خسارات سنگینی را به نیروهای روسیه در اطرف شهرهای دونتسک و لوهانسک واقع در استان دونباس وارد کرده‌‌اند.

در بیانیه ستاد کل ارتش اوکراین آمده است: «خسارات قابل توجهی به مهاجمان روسی وارد کرده‌ایم.» در این بیانیه به طور مشخص به انهدام سه هواپیما، هشت تانک و کشته شدن ۱۷۰ سرباز روس اشاره شده است.

"خانواده مخفی" لاوروف در لیست تحریم‌های دولت انگلیس
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۲:۴۹

به نظر می‌رسد آخرین دور تحریم‌های انگلیس علیه مقام‌های روسیه از مجازات‌های مالی علیه افراد سرشناس و خانواده‌های شناخته شده آنها فراتر رفته است.

به گزارش دیلی بیست، در فهرست ۶۵ فرد و سازمان جدیدی که برای «کمک به حمله روسیه به اوکراین» هدف قرار گرفته‌اند، وزارت خارجه انگلیس «خانواده مخفی» لاوروف در لندن را در لیست تحریمی‌ها آورده است.

نام پولینا کووالوا، که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه او را دخترخوانده خود توصیف می‌کند. در این فهرست به چشم می‌خورد.

به نظر می رسد گنجاندن کووالوا در این فهرست گزارش تیم الکسی ناوالنی، دشمن کرملین را تأیید می‌کند که لاوروف ۷۱ ساله نزدیک به دو دهه است که "زندگی دوگانه" داشته است. یک "همسر مخفی" که توسط متحدان ناوالنی به عنوان سوتلانا پولیاکوا، یک هنرپیشه و یک رستوران دار با نفوذ در وزارت خارجه روسیه شناسایی شده است.

یک منبع در وزارت خارجه به خبرنگاران گفت که تمام این وزارتخانه می‌دانند که این زن همسر لاوروف است و تقریباً تأثیرگذارترین فرد در وزارت خارجه.

در گزارش تیم ناوالنی آمده است که او می‌تواند هر کسی را که دوست ندارد اخراج کند. ظاهراً پولینا کووالوا دختر پولیاکوا از ازدواج قبلی او است. گفته می شود که او در یک آپارتمان مجلل در کنزینگتون زندگی می‌کند که در سن ۲۱ سالگی به قیمت ۴.۴ میلیون پوند (۵.۸ میلیون دلار) خریداری کرد.

قانونگذاران بریتانیایی با این استدلال که می‌توان از او برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد، خواستار اضافه شدن او به فهرست افراد مورد هدف در این ماه شده بودند. خود لاوروف هم اکنون در لیست سیاه ایالات متحده و بریتانیا قرار دارد.

تغییر موضع روس‌ها همزمان با افزایش فشار‌های بین‌المللی و مقاومت اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۰۹:۵۲

در یک چرخش استراتژی جدی، یک ژنرال عالیرتبه روس گفته است که هدف اولیه مسکو در اوکراین حاصل شده و حالا کرملین تمرکز خود را بر شرق اوکراین خواهد گذاشت.

سرگئی رودسکوی فرمانده مدیریت عملیاتی نیروهای روسیه گفته است توان و ظرفیت جنگی نیروهای نظامی اوکراین به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته و همین به روسیه اجازه می‌دهد که حالا بر "آزادی سازی" منطقه دونباس در شرق اوکراین تمرکز کند. 

این در حالی است که پیشتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، گفته بود که «نازی‌زدایی هیئت حاکمه اوکراین» (که عموماً به تغییر رژیم تعبیر می‌شود) انگیزه اصلی حمله به اوکراین بوده است.

اما مقام‌های امنیتی غرب به بی‌بی‌سی گفته‌اند این اقدام نشان می‌دهد که مسکو می‌داند که استراتژی پیش از جنگش شکست خورده است. یکی از این مقام‌ها گفته است این تغییر استراتژی نشان می‌دهد که مسکو فهمیده است نمی‌تواند همزمان در چند جبهه بجنگد.

وزارت دفاع روسیه گفته است جدایی ‌طلبانی که از آنها حمایت می‌کند در حال حاضر کنترل ۹۳ درصد منطقه لوهانسک و ۵۴ درصد ناحیه دونباس را در اختیار دارند.

خبرگزاری رویترز به نقل از ژنرال رودسکوی نوشته است "ارتش روسیه ابتدا درنظر داشت عملیات خود را به دونباس محدود کند اما نهایتا گسترش این عملیات نظامی در سراسر اوکراین را برگزید تا به زیرساخت‌های نظامی اوکراین آسیب بزند و بامحدود کردن نیروهای نظامی کیف، توان تقویت جبهه شرق را از این کشور بگیرد."

اعلام موضع جدید روسیه این فرصت را به پوتین می دهد که ادعای پیروزی کند. مسکو پیش تر اعلام کرده بود، هدفش غیرنطامی کردن اوکراین است، ادعایی که مقامات غربی همواره آن را رد کرده و بهانه‌ای بی اساس برای سرنگونی دولت اوکراین قلمداد کرده‌اند.

روسیه در یکماه گذشته تلفات سنگینی را در این جنگ متحمل شده است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که تا کنون ۱۳۵۱ سرباز روس کشته و ۳۸۲۵ سرباز زخمی شده اند. این درحالی است که اوکراین اعلام کرده تلفات ارتش روسیه در این تهاجم بسیار بیشتر است و بیش از ۱۵۰۰۰ سرباز روس جان خود را در این تهاجم از دست داده‌اند.

رویترز می‌نویسد به نظر می‌رسد که با فرسایشی شدن جنگ روسیه با اوکراین، مقاومت پیش‌بینی نشده اوکراینی ها و اثرگذاری فشارها و تحریم های بین‌المللی، روسها از مواضع ابتدایی خود در حمله به اوکراین عقب‌نشینی کرده‌اند.

اتحادیه اروپا: روسیه ده‌ها هواپیمای مسافربری را "دزدیده است"
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۰۹:۵۲

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا روسیه را به سرقت ده‌ها هواپیمای مسافربری متهم کرد. به گفته این آژانس شرکت‌های لیزینگ خسارت‌های میلیاردی متحمل خواهند شد.

تحریم‌های غرب شرکت‌های لیزینگ را موظف ساخته بودند که تا پایان ماه مارس به قراردادهای خود با شرکت‌های روسی خاتمه دهند. این امر باعث شد که بخش بزرگی از ناوگان هوایی روسیه زمین‌گیر شود.

شرکت‌ها روسی اما طبق یک فرمان پوتین از برگرداندن هواپیماهای لیزینگ سرباز زدند. رئیس‌جمهوری روسیه با امضای قانونی، مجوز انتقال مالکیت کامل تمام هواپیماهای لیزینگ خارجی به روسیه را صادر کرد.

هنریک هولولی، مدیرکل کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا این اقدام روسیه را ربایش توصیف کرده است. هولولی گفت روسیه قوانین حمل و نقل هوایی بین‌المللی و معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی را به طور جدی نقض کرده است.

فرانسه، یونان و ترکیه «عملیات بشردوستانه» تخلیه ماریوپل را انجام می‌دهند 
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۰۹:۵۱

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که به همراه یونان و ترکیه عملیات تخلیه ماریوپل را انجام خواهند داد.  وی گفت در این عملیات «هرکس که مایل باشد» از این ماریوپل خارج خواهد شد. 

آقای ماکرون گفت که در این باره «تا ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده» با ولادیمیر پوتین گفتگو خواهد کرد. 

نظرات بینندگان