شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | Saturday, 13 August 2022
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | Saturday, 13 August 2022
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو /  تصویری واضح از لحظه حمله به سلمان رشدی

ویدیو / تصویری واضح از لحظه حمله به سلمان رشدی

فیلمی از لحظه حمله به سلمان رشدی

فیلمی از لحظه حمله به سلمان رشدی

ویدیو / انتقال سلمان رشدی به بیمارستان با بالگرد

ویدیو / انتقال سلمان رشدی به بیمارستان با بالگرد

ویدیو / شیائومی از ربات انسان نمای «سایبر وان» رونمایی کرد

ویدیو / شیائومی از ربات انسان نمای «سایبر وان» رونمایی کرد

فیلم دیده نشده از شعرخوانی ابتهاج برای محمود دولت‌آبادی

فیلم دیده نشده از شعرخوانی ابتهاج برای محمود دولت‌آبادی

ویدیو / حمله به ماشین‌های مردم در ارزنه؛ شکستن شیشه خودروی گردشگران

ویدیو / حمله به ماشین‌های مردم در ارزنه؛ شکستن شیشه خودروی گردشگران

کد خبر: ۶۶۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اجتماع >> جامعه
پ

از اظهارات ترانه علیدوستی تا اتفاقات مشهد؛ سیاه نمایی کدام است؟

محمدرضا بیاتی: چند هفته پیش ترانه‌ علیدوستی -در جشنواره‌ای خارجی با خبرنگاری خارجی- درباره‌ی محدودیت‌های نامعقولِ زنان در یکی از ورزش‌ها مصاحبه‌ای کرد. طبق معمول، مدعیان دو آتشه‌ به او حملات انتقادی کردند. نگفتند دروغ می‌گوید؛ گفتند چرا خوراک رسانه‌ای به دشمن می‌دهی. حالا شما بگویید رسیدنِ خبر بلیت‌فروشی و ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه -برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال- و حمله با اسپری فلفل به آن‌ها به گوش میلیارد‌ها نفر در جهان، و دیدن فیلم‌های این حادثه، سیاه‌نمایی از ایران است یا تماشای فیلمی سینمایی در یک جشنواره که حداکثر چند هزار نفر مخاطب دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیاه‌نماییِ زنانه در استادیوم

پایگاه خبری «انتخاب» / محمدرضا بیاتی: چند هفته پیش ترانه‌ علیدوستی -در جشنواره‌ای خارجی با خبرنگاری خارجی- درباره‌ی محدودیت‌های نامعقولِ زنان در یکی از ورزش‌ها مصاحبه‌ای کرد. بنابه توضیح خودِ او، حرف‌های‌اش صرفاً توصیف واقعیِ برخی ممنوعیت‌های عقل‌ستیز بود. طبق معمول، مدعیان دو آتشه‌ به او حملات انتقادی کردند. نگفتند دروغ می‌گوید؛ گفتند چرا خوراک رسانه‌ای به دشمن می‌دهی. همان اَنگِ حکاکی‌شده بر پیشانی سینمای ایران یعنی سیاه‌نمایی! یعنی شما سینماگران روشنفکر با نمایش مفرطِ بدبختی، کاسبی می‌کنید و در جشنواره‌های خارجی برای خوشایند اجنبی با خوار و خفیف کردنِ ایران جایزه می‌گیرید.

اگر سیاه‌نمایی به این معنی است که تصویری از ایران در ذهن خارجی‌ها بسازیم که با واقعیت فرهنگ و تمدن ما فاصله دارد، مایه‌ی سرافکندگی باشد و ما را بدتر از آن‌چه هستیم نشان بدهد، بله سیاه‌نمایی وجود دارد، اما علت این سیاهی، سینمای ایران نیست بلکه اتفاقات اجتماعی و سیاسی نابخردانه‌ای است که در جامعه‌ی ما رخ می‌دهد و هیچ وجدان آزاده و عقل سلیمی نمی‌تواند از آن‌ها دفاع کند؛ بلیت‌فروشی و ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه -برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال- و حمله با اسپری فلفل به آن‌ها تنها یکی از این اتفاقات است.

حالا شما بگویید رسیدنِ این خبر به گوش میلیارد‌ها نفر در جهان، و دیدن فیلم‌های این حادثه، سیاه‌نمایی از ایران است یا تماشای فیلمی سینمایی در یک جشنواره که حداکثر چند هزار نفر مخاطب دارد؟

به آتش‌کشیدنِ سفارت عربستان و پیامد‌های سیاسی و اقتصادیِ جبران‌ناپذیرش، سیاه‌نماتر است یا نمایش فقر در یک داستان؟

چرا پَر کاه را در چشم برادرت می‌بینی، اما از چوبی که در چشم خود داری غافلی؟!

هنوز که هنوز است، زنان را به ورزشگاه راه نمی‌دهیم و فیلم‌های گشت ارشاد و کار‌های غیرعقلانی، هر از گاهی به جهان مخابره می‌شود؛ افکار عمومی تمام این رفتار‌ها را در یک مقوله طبقه‌بندی می‌کند، چون برآمده از یک نگرش می‌داند.

اگر وجدان عمومی جهانیان و خوراک خبری برای‌تان مهم نیست نباید قضاوت آن‌ها در هیچ موردی و خوراکی مهم باشد، اما اگر برای‌تان اهمیت دارد باید بدانید که یکی از مهمترین عواملی که انگاره یا تصویر یک ملت را می‌سازد مجموعه‌ی ممنوعیت‌های آن‌هاست؛ ممنوعیت‌های اجتماعی و فرهنگی، تصویرسازِ ملت است و ممنوعیت‌های قانونی و سیاسی، تصویرسازِ دولت؛ بخصوص وقتی که روابط نزدیک و گسترده بین مردم کشور‌ها وجود نداشته باشد اتفاقات مهمِ اجتماعی و سیاسی و ممنوعیت‌ها به نماد ملت‌ها مبدل می‌شوند.

بنابراین، علت تلقیِ سیاه از کشور ما نه فیلم‌های داستانی که مخابره‌ی برخی واقعیت‌های مستند است. در واقع، مخاطب خارجی سینمای ما پیش از تماشای آثار فیلمسازان ایرانی با پیش‌داوری و پیش‌انگاریِ سیاه با آن‌ها مواجه می‌شود؛ به همین دلیل حتی اگر برخی فیلم‌ها در نمایش آسیب و کاستی و نومیدی افراط کرده باشند در نگرش سیاهی که از پیش در مخاطبان خارجی وجود دارد اثری ندارند و نخواهند گفت چه کشور سیاهی! بلکه تماشاچی آن سوی آب‌ها احتمالاً با خود فکر می‌کند و می‌گوید عجب! این کشور سیاه از هنر و فرهنگ هم سردرمی‌آورد! به همین دلیل حتی ناخوشایندترین آثار از دیدگاه ما شاید حتی تلطیف سیاهی در دیدگاه خارجی‌ها باشد! البته این تحلیل به معنی تجویز ناروایِ برخی زیاده‌روی‌ها یا یکسویه‌نگری‌ها نیست بلکه صرفاً می‌گوید علت اصلی سیاه‌نمایی تولیدات فرهنگی ما نیستند و در بدترین حالت این آثار سیاهیِ از-پیش-موجود را تأیید می‌کنند.

بگذارید مثالی بزنم. از ژاپن و دهه‌ی شصت شمسی. دورانی که نه از ماهواره و شبکه‌های اجتماعی خبری بود نه هر نوع امکان رسانه‌ای و ارتباطی دیگر با جهان خارج جز با زحمت و دردسر بسیار. در آن روزگار، تلویزیون ایران در خاطره‌ی کودکی و نوجوانی بسیاری از ما بیش از همه با نمایش فیلم‌ها و سریال‌های ژاپنی به یاد آورده می‌شود. از آثار درخشانِ فیلمساز برجسته آکیرا کوراساوا مثل هفت سامورایی تا داستان پُر آبِ چشمِ اوشین؛ فصل مشترکِ اغلب قریب به اتفاق آن‌ها نمایش فقر بود؛ در تمامی آن سال‌ها تماشای فیلم ژاپنی مساوی بود فقری مُهلک با بمباران سیاهی و کمبود و کاستی؛ حال باید پرسید چرا در آن دوران کسی از ژاپن تصویر سیاه نداشت و آن فیلم‌ها سیاه‌نما نبودند؟! و حتی فراتر از این، مردم عموماً ژاپن را کشوری چنان پیشرفته و پیشرو می‌دانستند که اروپا و آمریکا را در رقابت برای توسعه پشت سر گذاشته است. در آن سال‌ها هر روز خبری از اختراعی تازه در صنعت الکترونیک ژاپن به گوش می‌رسید یا خودرو‌های سخت‌جان و با کیفیت تویوتا که در جنگ آخ نمی‌گفت و بخشی جدایی‌ناپذیر از نماد‌های دفاع مقدس شد. به بیان ساده و روشن، در تقابل بین فیلم‌های داستانی ژاپنی که نمایانگر سرزمینی عقب‌مانده بود و اخبار مستند و شواهد و قرائنی که حکایت از کشوری پیشرفته داشت، بدون تردید پیشرفت بر عقب‌ماندگی، یا سپیدی بر سیاهی، غلبه کرد. این ماجرا در مورد ایتالیا هم صادق بود. تلویزیون بار‌ها و بار‌ها فیلم دزد دوچرخه و آثار مشابه ایتالیایی را نشان می‌داد و کسی فکر نمی‌کرد ایتالیا کشوری عقب‌مانده است، چون واقعیت مستند، اخبار دیگری برای ما می‌آورد.

نکته‌ی مهم این‌جاست که تنها وقتی می‌توانید از اتفاقات ناخوشایند، سیاه‌زدایی کنید که حقانیت شما از موضع عقلانی و اخلاقی قابل دفاع و اثبات باشد؛ در غیراین صورت نه فقط با تکرار حوادث مشابه با ورزشگاه مشهد، سیاهی بر سیاهی تلنبار می‌کنید بلکه زمینه را برای پروپاگاندای کسانی فراهم می‌کنید که معتقدید دشمن ما هستند؛ بنابراین با نگرشی که برای جلوگیری از تماشای یک بازی، اسپری فلفل به زنان می‌پاشد یا منجر به دیگر وقایع اجتماعی و سیاسی می‌شود، حتی اگر روزانه ده‌ها فیلم سفیدنما بسازیم نمی‌توانیم مستند‌های سیاه را بی‌اثر کنیم.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

مرد عاشق پیشه بعد از چند سال ترک همسرش با یک بچه به خانه بازگشت

مرد عاشق پیشه بعد از چند سال ترک همسرش با یک بچه به خانه بازگشت

ستاره‌های شکست‌خورده سینما/ 6 چهره‌ای که نتوانستند به گیشه 8 فیلم در حال اکران رونق ببخشند

ستاره‌های شکست‌خورده سینما/ 6 چهره‌ای که نتوانستند به گیشه 8 فیلم در حال اکران رونق ببخشند

افشای فساد اخلاقی اسطوره قرمزها

افشای فساد اخلاقی اسطوره قرمزها

پای گفت‌وگو با یکی از «شرخر»‌های معروف ایران/ چند می‌گیری «پولش» کنی؟

پای گفت‌وگو با یکی از «شرخر»‌های معروف ایران/ چند می‌گیری «پولش» کنی؟

جزئیات قتل وحشتناک پرستار جوان در مشهد؛ قاتل: پشیمانم!

جزئیات قتل وحشتناک پرستار جوان در مشهد؛ قاتل: پشیمانم!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: مراسم یادبود هوشنگ ابتهاج در خانه هنرمندان

تصاویر: مراسم یادبود هوشنگ ابتهاج در خانه هنرمندان

۲/۴
تصاویر: روز دریای خزر

تصاویر: روز دریای خزر

۳/۴
تصاویر: مسابقه چوگان آقایان جام مالکین

تصاویر: مسابقه چوگان آقایان جام مالکین

۴/۴
تصاویر: آخرین اَبَرماه ۱۴۰۱ در گیلان

تصاویر: آخرین اَبَرماه ۱۴۰۱ در گیلان

خرید و فروش بیتکوین
ببینید!

ویدیو / رفتار غیرحرفه‌ای با اموال مردم در یک شرکت پستی؛ تیپاکس عذرخواهی کرد

ویدیوی نایاب / وقتی غلامرضا تختی به دیدار هوشنگ ابتهاج رفت

ویدیو / پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس: ما در سال حدود ۱۷ هزار نفر تلفات جاده‌ای داریم؛ حتی از افغانستان و عراق هم بیشتر است

ویدیو / معاون سازمان سنجش: در کنکور امسال برخی روی کفش خود دوربین نصب کرده بودند

ویدیو / ۱۵ درس از کوکاکولا + زیرنویس فارسی

ویدیو / شعرخوانی پراحساس هوشنگ ابتهاج در دانشگاه مریلند در حومه شهر واشنگتن

ویدیویی از جمع آوری دکورهای «خندوانه»

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

سلمان رشدی در نیویورک با چاقو مورد حمله قرار گرفت / ضارب دستگیر شد / پلیس: سلمان رشدی از ناحیه گردن چاقو خورده / شاهدان عینی: «بین شش تا هشت بار» با چاقو مورد حمله قرار گرفت / فرماندار نیویورک: او زنده است؛ یک افسر پلیس جانش را نجات داد

فیلمی از لحظه حمله به سلمان رشدی

پیشنهاد اتحادیه اروپا به ایران برای حل و فصل ماجرای پادمان / پاسخ تهران به سئوالات آژانس پیش از اجرای توافق احیای برجام / اجرای توافق متکی بر ارزیابی آژانس از همکاری ایران خواهد شد / اتحادیه اروپا گفته تا ۲۴ مرداد پاسخ مثبت یا منفی را اعلام کنید

جزئیات مسمومیت ۲۰۰ نفر از اهالی یک روستای همدان؛ یک کودک جان باخت / اهالی روستا: علت مسمومیت شربت‌های توزیع شده بوده

باغ محتشم رشت آرامگاه ابدی مرحوم هوشنگ ابتهاج می‌شود

اولیانوف: متن توافق هسته‌ای تقریبا مورد موافقت قرار گرفته / ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده؛ ممکن است اصلاحاتی را برای متن نهایی به غرب پیشنهاد کند / طرفین به پایان مذاکرات رسیده اند؛ یا شکست یا توافق

ویدیو / تصویری واضح از لحظه حمله به سلمان رشدی

رئیسی: استان جنوبی کرمان حتما تشکیل خواهد شد

وصیت ابتهاج: پیکرم را زیر درخت ارغوانم به خاک بسپارید

خاطره‌ی عجیب هوشنگ ابتهاج: آن مرد گفت در ۹۴ سالگی می‌میری!

ویدیو / سه ماه زندگی پرنده‌ای کوچک در موهای یک زن

چرا نصف بیشتر کنکوری‌های مجاز، انتخاب رشته نمی‌کنند؟

ویدیو / تصاویر جدید از هالک ایرانی پیش از مبارزه جنجالی؛ مشت زدن به شکم مجری نمایش

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۵ مرداد ۱۳۷۸: سازمان انرژی اتمی می‌گوید اسرائیل نخستین سلاح اتمی اش را در سال ۱۳۶۰ آزمایش کرده

هوشنگ ابتهاج (سایه) درگذشت

ویدیو / لحظه وارد شدن آب هیرمند به ایران

وصیت ابتهاج: پیکرم را زیر درخت ارغوانم به خاک بسپارید

ویدیویی وحشتناک از لحظات اولیه سیل در شهرستان استهبان فارس

خاطرات حسن روحانی، شماره ۱۰۸: با لباس نظامی درب خانه‌ی آیت الله خامنه‌ای را زدم؛ گفتند آمده اید آقا را ببرید؟

خاطره‌ی عجیب هوشنگ ابتهاج: آن مرد گفت در ۹۴ سالگی می‌میری!

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۸ مرداد ۱۳۷۸: آنچه ملک عبدالله گفت و به مذاق بعضی خوش نیامد

مسیر آب در امامزاده داوود به طور قطع دستکاری شده بود / توپوگرافی این مسیر به گونه‌ای است که نباید با بارش‌های ۲۰ تا ۳۰ میلیمتری چنین حادثه‌ای رخ دهد

ویدیو / فیلمی جدید از لحظه وقوع سیل در استهبان؛ فریادهای زنان و مردان برای نجات مردم

ویدیو / سه ماه زندگی پرنده‌ای کوچک در موهای یک زن

ویدیو / این حیوان عجیب الخلقه در عراق، شیر منقرض شده آشوری است؟

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

سیلی «ویل اسمیت» به صورت مجری اسکار به خاطر شوخی با همسرش / تصویر واکنش حاضران در سالن / گریه و عذرخواهی اسمیت پس از دریافت جایزه: عشق موجب می‌شود کارهای دیوانه‌واری انجام دهیم؛ وقتی در اوج هستی، شیطان دقیقا همان موقع سراغت می‌آید +عکس و ویدیو

درگذشت ناگهانی بازیگر مشهور سینمای ایران/ علت فوت به روایت خبرگزاری قوه قضاییه: خودکشی

صوت / اظهارات شهره (مازیار) لرستانی درباره تغییر جنسیتش: عرفا و شرعا دیگر زن نیستم

خرید و فروش بیتکوین
خواندنی ها
بازیگران هالیوودی و سختی هایی که به خاطر گریم و لباس نقش خود متحمل شدند

بازیگران هالیوودی و سختی هایی که به خاطر گریم و لباس نقش خود متحمل شدند

ناسا: یک سیارک خطرناک به اندازه یک نهنگ آبی از کنار زمین عبور می‌کند

ناسا: یک سیارک خطرناک به اندازه یک نهنگ آبی از کنار زمین عبور می‌کند

مرد برزیلی از روی ویدئوی آموزشی یوتیوب بینی خود را عمل زیبایی کرد!

مرد برزیلی از روی ویدئوی آموزشی یوتیوب بینی خود را عمل زیبایی کرد!

مارک کیوبن، میلیاردر آمریکایی: خرید زمین در متاورس احمقانه‌ترین کار ممکن است

مارک کیوبن، میلیاردر آمریکایی: خرید زمین در متاورس احمقانه‌ترین کار ممکن است

خرید و فروش بیتکوین
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: مراسم یادبود هوشنگ ابتهاج در خانه هنرمندان

تصاویر: روز دریای خزر

تصاویر: مسابقه چوگان آقایان جام مالکین

تصاویر: آخرین اَبَرماه ۱۴۰۱ در گیلان

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۱ مرداد ۱۳۷۸: تصویب نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات مهم است / ماجرای کوی به کجا رسید؟

خاطرات حسن روحانی، شماره ۱۲۲: پدر سید حمید زیارتی ورود به مدرسه را حرام می‌دانست و از چنگال و قاشق پرهیز می‌کرد

یادداشت‌های علم، جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۴۶: کسب تکلیف از شاه درمورد پذیرایی اشخاص مهم

جدول رده بندی لیگ برتر پس از پایان مسابقات روز اول هفته نخست / قهرمان قعرنشین لیگ جدید شد

سفارت ایران در یونان: نفتکش لانا بزودی عازم ایران می‌شود

رضا نصری، کارشناس سیاست خارجی در واکنش به حمله به سلمان رشدی: حال تماشا کنید چگونه لابی طرفدار اسرائیل و مخالف برجام حمله آن را به ایران و سپس به توافق هسته‌ای نسبت خواهد داد

وال استریت ژورنال: روسای جمهور چین و آمریکا با همدیگر دیدار می‌کنند

انتقاد امام‌جمعه بم به اعلام استان شدن جنوب کرمان: باید این اعلام (استان شدن) در روال قانونی خودش انجام می‌شد / محرومیت شرق استان کرمان از محرومیت جنوب استان بیشتر نباشد کمتر هم نیست؛ وظیفه نظام محرومیت زدایی است

رویترز: انتقال نفت توقیف شده ایران در یونان به یک نفتکش ایرانی آغاز شد

اسپر، وزیر دفاع ترامپ: به خاطر تهدید‌های ایران ۲۴ ساعته تحت حفاظتم

عضو کمیسیون کشاورزی: سالانه از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارندگی کشور، ۳۰۰ میلیارد آن هدر می‌رود / بارش‌های سیل آسای اخیر ارتباطی به بارورسازی ابر‌ها ندارد

برگزاری رزمایش ایران، روسیه و چین در ونزوئلا / استقبال مادورو از این رزمایش: برای به چالش کشیدن آمریکاست

علم‌الهدی: جهاد تبیین توسط رهبر معظم انقلاب بر همه آحاد ملت تکلیف شده تا هرکس که قلم در دست دارد و در فضای مجازی فعالیت دارد، در مقابل سم‌پاشی‌های دشمن مقاومت کند

وزیر ارتباطات: در چند هفته آینده ماهواره جدیدی تست می‌کنیم که می‌تواند تا ۱۰۰ کیلو را در مدار قرار دهد

آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۱ مرداد ۱۴۰۱: شناسایی ۶۴۰۴ بیمار جدید / ۶۸ تن دیگر جان باختند

گاردین: عربستان برای استقبال از رئیس جمهور چین آماده می‌شود / پکن: بی‌اطلاعیم

جانشین نیروی قدس سپاه: در سوریه و عراق مردم مغز متفکری مانند ولی فقیه ما نداشتند که داعش دست به کشتار و خونریزی زد

رئیسی: استان جنوبی کرمان حتما تشکیل خواهد شد

مسکو: هیچ برنامه‌ای برای استقرار نیروهای کره شمالی در دونتسک و لوهانسک نداریم

وزیر ارتباطات: ماهواره خیام مربوط به تلاش همه دولت‌هاست / اینکه ساختش در روسیه اتفاق افتاده موضوع پنهانی نبود

وضعیت جاده‌ها و راه‌ها، امروز ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ /جاده امام‌زاده داوود همچنان بسته است

وضعیت آب و هوا، امروز ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ / هشدار تقویت سامانه موسمی در برخی مناطق کشور

واشنگتن پست: اف‌بی‌آی دنبال اسناد مرتبط به تسلیحات هسته‌ای در اقامتگاه ترامپ بود

اتحادیه بارفروشان: فروش میوه ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافت

روسیه: اتحادیه اروپا می‌گوید یا متن فعلی را بپذیرید یا مذاکرات وین شکست می‌خورد؛ کمیسیون مشترک برجام اجازه چنین اظهاراتی به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا نداده

ادعای بولتون: ایران به دنبال دزدیدن یا ترور من بود

مشاهده یک قلاده یوز ماده به همراه ۴ توله در محدوده جاده تهران - مشهد

شرکت اسرائیلی: عمان ظرف چند روز آینده آسمانش را به روی هواپیماهای ما باز خواهد کرد

دری نجف‌آبادی: نفت داریم اما هشت مان ، گروی نه مان است / وضعیت بهره‌وری کشور فاجعه است

ادعای وزیر جنگ اسرائیل: ایران سالیانه ده‌ها میلیون دلار به جهاد اسلامی اهدا می‌کند / تهران مصالح ساخت سلاح را به غزه می‌فرستد

وزیر نیرو: افغانستان پذیرفت که دیگر آب هیرمند را به سمت شوره زار گود زره منحرف نکند / قرار شد آب در مسیر طبیعی خود به سمت ایران جریان یابد

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران: برخی خانوار‌ها به خاطر گرانی میوه، ضایعات و دورریز میوه را می‌خرند

آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۰ مرداد ۱۴۰۱: شناسایی ۷۳۹۶ بیمار جدید / ۸۴ تن دیگر جان باختند

بلینکن در خصوص ادعای تلاش یک ایرانی برای ترور جان بولتون: پیام ما به ایران روشن است؛ تهدید به خشونت علیه آمریکایی‌ها را تحمل نخواهیم کرد

توانگر، نماینده مجلس: مدیران صداوسیما و طراحان طرح صیانت، حرمت حکم رهبری را نگه نداشتند / کار کمیسیون مشترک صیانت تمام شده / هر قانون‌گذاری در عرصه فضای مجازی باید از مسیر شورای عالی فضای مجازی بگذرد

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
وبگردی

جلوگیری از کوچک شدن مغز با بالا رفتن از پله ها!

جزئیات قتل وحشتناک پرستار جوان در مشهد؛ قاتل: پشیمانم!

واکنش عجیب مجید جلالی به حضور ساپینتو و مورایس : فقط پولمان را دور ریخته‌ایم!

پای گفت‌وگو با یکی از «شرخر»‌های معروف ایران/ چند می‌گیری «پولش» کنی؟

افشای فساد اخلاقی اسطوره قرمزها

بازداشت هفت‌تیرکش اینستاگرامی در روانسر

مرد عاشق پیشه بعد از چند سال ترک همسرش با یک بچه به خانه بازگشت

ستاره‌های شکست‌خورده سینما/ 6 چهره‌ای که نتوانستند به گیشه 8 فیلم در حال اکران رونق ببخشند

آدم ربایانی که برای آزادی پسر17ساله 30 میلیارد تومان پول طلب کردند، فقط چند ساعت دوام آوردند!

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۶۶۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اجتماع >> جامعه
پ

از اظهارات ترانه علیدوستی تا اتفاقات مشهد؛ سیاه نمایی کدام است؟

محمدرضا بیاتی: چند هفته پیش ترانه‌ علیدوستی -در جشنواره‌ای خارجی با خبرنگاری خارجی- درباره‌ی محدودیت‌های نامعقولِ زنان در یکی از ورزش‌ها مصاحبه‌ای کرد. طبق معمول، مدعیان دو آتشه‌ به او حملات انتقادی کردند. نگفتند دروغ می‌گوید؛ گفتند چرا خوراک رسانه‌ای به دشمن می‌دهی. حالا شما بگویید رسیدنِ خبر بلیت‌فروشی و ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه -برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال- و حمله با اسپری فلفل به آن‌ها به گوش میلیارد‌ها نفر در جهان، و دیدن فیلم‌های این حادثه، سیاه‌نمایی از ایران است یا تماشای فیلمی سینمایی در یک جشنواره که حداکثر چند هزار نفر مخاطب دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیاه‌نماییِ زنانه در استادیوم

پایگاه خبری «انتخاب» / محمدرضا بیاتی: چند هفته پیش ترانه‌ علیدوستی -در جشنواره‌ای خارجی با خبرنگاری خارجی- درباره‌ی محدودیت‌های نامعقولِ زنان در یکی از ورزش‌ها مصاحبه‌ای کرد. بنابه توضیح خودِ او، حرف‌های‌اش صرفاً توصیف واقعیِ برخی ممنوعیت‌های عقل‌ستیز بود. طبق معمول، مدعیان دو آتشه‌ به او حملات انتقادی کردند. نگفتند دروغ می‌گوید؛ گفتند چرا خوراک رسانه‌ای به دشمن می‌دهی. همان اَنگِ حکاکی‌شده بر پیشانی سینمای ایران یعنی سیاه‌نمایی! یعنی شما سینماگران روشنفکر با نمایش مفرطِ بدبختی، کاسبی می‌کنید و در جشنواره‌های خارجی برای خوشایند اجنبی با خوار و خفیف کردنِ ایران جایزه می‌گیرید.

اگر سیاه‌نمایی به این معنی است که تصویری از ایران در ذهن خارجی‌ها بسازیم که با واقعیت فرهنگ و تمدن ما فاصله دارد، مایه‌ی سرافکندگی باشد و ما را بدتر از آن‌چه هستیم نشان بدهد، بله سیاه‌نمایی وجود دارد، اما علت این سیاهی، سینمای ایران نیست بلکه اتفاقات اجتماعی و سیاسی نابخردانه‌ای است که در جامعه‌ی ما رخ می‌دهد و هیچ وجدان آزاده و عقل سلیمی نمی‌تواند از آن‌ها دفاع کند؛ بلیت‌فروشی و ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه -برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال- و حمله با اسپری فلفل به آن‌ها تنها یکی از این اتفاقات است.

حالا شما بگویید رسیدنِ این خبر به گوش میلیارد‌ها نفر در جهان، و دیدن فیلم‌های این حادثه، سیاه‌نمایی از ایران است یا تماشای فیلمی سینمایی در یک جشنواره که حداکثر چند هزار نفر مخاطب دارد؟

به آتش‌کشیدنِ سفارت عربستان و پیامد‌های سیاسی و اقتصادیِ جبران‌ناپذیرش، سیاه‌نماتر است یا نمایش فقر در یک داستان؟

چرا پَر کاه را در چشم برادرت می‌بینی، اما از چوبی که در چشم خود داری غافلی؟!

هنوز که هنوز است، زنان را به ورزشگاه راه نمی‌دهیم و فیلم‌های گشت ارشاد و کار‌های غیرعقلانی، هر از گاهی به جهان مخابره می‌شود؛ افکار عمومی تمام این رفتار‌ها را در یک مقوله طبقه‌بندی می‌کند، چون برآمده از یک نگرش می‌داند.

اگر وجدان عمومی جهانیان و خوراک خبری برای‌تان مهم نیست نباید قضاوت آن‌ها در هیچ موردی و خوراکی مهم باشد، اما اگر برای‌تان اهمیت دارد باید بدانید که یکی از مهمترین عواملی که انگاره یا تصویر یک ملت را می‌سازد مجموعه‌ی ممنوعیت‌های آن‌هاست؛ ممنوعیت‌های اجتماعی و فرهنگی، تصویرسازِ ملت است و ممنوعیت‌های قانونی و سیاسی، تصویرسازِ دولت؛ بخصوص وقتی که روابط نزدیک و گسترده بین مردم کشور‌ها وجود نداشته باشد اتفاقات مهمِ اجتماعی و سیاسی و ممنوعیت‌ها به نماد ملت‌ها مبدل می‌شوند.

بنابراین، علت تلقیِ سیاه از کشور ما نه فیلم‌های داستانی که مخابره‌ی برخی واقعیت‌های مستند است. در واقع، مخاطب خارجی سینمای ما پیش از تماشای آثار فیلمسازان ایرانی با پیش‌داوری و پیش‌انگاریِ سیاه با آن‌ها مواجه می‌شود؛ به همین دلیل حتی اگر برخی فیلم‌ها در نمایش آسیب و کاستی و نومیدی افراط کرده باشند در نگرش سیاهی که از پیش در مخاطبان خارجی وجود دارد اثری ندارند و نخواهند گفت چه کشور سیاهی! بلکه تماشاچی آن سوی آب‌ها احتمالاً با خود فکر می‌کند و می‌گوید عجب! این کشور سیاه از هنر و فرهنگ هم سردرمی‌آورد! به همین دلیل حتی ناخوشایندترین آثار از دیدگاه ما شاید حتی تلطیف سیاهی در دیدگاه خارجی‌ها باشد! البته این تحلیل به معنی تجویز ناروایِ برخی زیاده‌روی‌ها یا یکسویه‌نگری‌ها نیست بلکه صرفاً می‌گوید علت اصلی سیاه‌نمایی تولیدات فرهنگی ما نیستند و در بدترین حالت این آثار سیاهیِ از-پیش-موجود را تأیید می‌کنند.

بگذارید مثالی بزنم. از ژاپن و دهه‌ی شصت شمسی. دورانی که نه از ماهواره و شبکه‌های اجتماعی خبری بود نه هر نوع امکان رسانه‌ای و ارتباطی دیگر با جهان خارج جز با زحمت و دردسر بسیار. در آن روزگار، تلویزیون ایران در خاطره‌ی کودکی و نوجوانی بسیاری از ما بیش از همه با نمایش فیلم‌ها و سریال‌های ژاپنی به یاد آورده می‌شود. از آثار درخشانِ فیلمساز برجسته آکیرا کوراساوا مثل هفت سامورایی تا داستان پُر آبِ چشمِ اوشین؛ فصل مشترکِ اغلب قریب به اتفاق آن‌ها نمایش فقر بود؛ در تمامی آن سال‌ها تماشای فیلم ژاپنی مساوی بود فقری مُهلک با بمباران سیاهی و کمبود و کاستی؛ حال باید پرسید چرا در آن دوران کسی از ژاپن تصویر سیاه نداشت و آن فیلم‌ها سیاه‌نما نبودند؟! و حتی فراتر از این، مردم عموماً ژاپن را کشوری چنان پیشرفته و پیشرو می‌دانستند که اروپا و آمریکا را در رقابت برای توسعه پشت سر گذاشته است. در آن سال‌ها هر روز خبری از اختراعی تازه در صنعت الکترونیک ژاپن به گوش می‌رسید یا خودرو‌های سخت‌جان و با کیفیت تویوتا که در جنگ آخ نمی‌گفت و بخشی جدایی‌ناپذیر از نماد‌های دفاع مقدس شد. به بیان ساده و روشن، در تقابل بین فیلم‌های داستانی ژاپنی که نمایانگر سرزمینی عقب‌مانده بود و اخبار مستند و شواهد و قرائنی که حکایت از کشوری پیشرفته داشت، بدون تردید پیشرفت بر عقب‌ماندگی، یا سپیدی بر سیاهی، غلبه کرد. این ماجرا در مورد ایتالیا هم صادق بود. تلویزیون بار‌ها و بار‌ها فیلم دزد دوچرخه و آثار مشابه ایتالیایی را نشان می‌داد و کسی فکر نمی‌کرد ایتالیا کشوری عقب‌مانده است، چون واقعیت مستند، اخبار دیگری برای ما می‌آورد.

نکته‌ی مهم این‌جاست که تنها وقتی می‌توانید از اتفاقات ناخوشایند، سیاه‌زدایی کنید که حقانیت شما از موضع عقلانی و اخلاقی قابل دفاع و اثبات باشد؛ در غیراین صورت نه فقط با تکرار حوادث مشابه با ورزشگاه مشهد، سیاهی بر سیاهی تلنبار می‌کنید بلکه زمینه را برای پروپاگاندای کسانی فراهم می‌کنید که معتقدید دشمن ما هستند؛ بنابراین با نگرشی که برای جلوگیری از تماشای یک بازی، اسپری فلفل به زنان می‌پاشد یا منجر به دیگر وقایع اجتماعی و سیاسی می‌شود، حتی اگر روزانه ده‌ها فیلم سفیدنما بسازیم نمی‌توانیم مستند‌های سیاه را بی‌اثر کنیم.

رازیانه د
رومیس د
ارسال به تلگرام
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"