arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۱

انحلال پارلمان مصر به نفع مرسی در انتخابات ریاست جمهوری تمام شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: مصری ها روز شنبه در اولین انتخابات آزاد تاریخ کشورشان شرکت کردند. آنها با انتخابی بین بد و بدتر مواجه هستند. یکی از کاندیداها، مردی نظامی است که در دوران استبدادی حسنی مبارک فعالیت داشته است و دیگری یک اسلام گرا که می گوید برای خدا کاندیدا شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از شفقنا، مردم که از حکم دو روز پیش دادگاه عالی قانون اساسی در جهت انحلال پارلمان تحت تسلط اخوان المسلمین شوکه هستند، در خصوص اینکه آیا ژنرال هایی که مبارک را سال گذشته به منظور آرام کردن مردم کنار گذاشتند، به قول خود، مبنی بر اجازه ی حکمرانی به یک دولت مردمی عمل می کنند یا خیر.

روزنامه ی مصری الیوم با تاکید بر روی تردیدی که بسیاری از مصریان، 16 ماه پس از سرنگونی مبارک، احساس می کنند اینگونه تیتر زد: امروز مصر رییس جمهوری بدون قانون اساسی و پارلمان را انتخاب می کند.

هم اکنون پارلمان و قانون اساسی جدید به منظور تعریف قدرت رییس جمهور وجود ندارد و انتخابات شنبه و یکشنبه هم این موضوع را حل نخواهد کرد. همین مساله موجب  شده است که 82 میلیون مصری، سرمایه گذاران خارجی و متحدان این کشور در آمریکا و اروپا  از اینکه چه نوع دولتی در پرجمعیت ترین کشور عرب تشکیل می شود، تردید داشته باشند.

به نوشته ی رویترز، هرکسی که پیروز شود، ارتش باز هم دست بالا را دارد. ریاست جمهوری شفیق به معنای آن است که مردی با خلقیات ارتشی به  قدرت باز می گردد، درست مانند تمام روسای جمهور سابق مصر.

اگر مرسی پیروز شود، ارتش تا پیش از تدوین قانون اساسی جدید، هنوز هم می تواند بر روی اینکه او چقدر قدرت دارد، نفوذ داشته باشد.

بسیاری نگرانند که اخوان المسلمین شکست را بی سر و صدا قبول نخواهد کرد و پیروزی شفیق می تواند سبب آشفتگی جدیدی در خیابان ها و حضور ارتش برای حمایت از شفیق و کشور شود.

شادی و رضایتمندی که در پی سرنگونی مبارک در 11 فوریه سال 2011 ایجاد شد، جای خود را به خستگی و کلافگی حاصل از انتقال قدرت و خشونت بازی که ژنرال ها ناظر آن بودند شده است.

برای کسانی که سکولارهای میانه رو، چپ گراها و اسلام گراهای میانه رو را ترجیح می دادند، دو کاندیدای دور دوم انتخابات، گزینه های ناخوشایندی محسوب می شوند.

برخی از 50 میلیون واجد شرایط برای رای دادن در مصر می گویند، برگه های رای خود را مخدوش می کنند تا از احمد شفیق فرمانده سابق نیروی هوایی و آخرین نخست وزیر مبارک حمایت نکنند.

حسن الشفیعی 33 ساله در منطقه منصوره شمال قاهره گفت: هیچکدام از این دو کاندیدا توانا نیستند ولی متاسفانه باید از این میان یک نفر را انتخاب کنیم. البته من به فکر مخدوش کردن رای خود هستم.

شفیق حمایت افرادی را داراست که به او به عنوان کاندیدایی که حمایت ارتش را برای بازگرداندن ثبات به کشور(ی که اقتصادی بر لبه بحران دارد) نگاه می کنند.

حمدی صیف دانشجوی 22 ساله در منطقه ی ناصر سیتی قاهره گفت: شفیق شاخصه هایی که یک رهبر باید داشته باشد را دارد. او مردی نظامی و قوی است که می تواند امنیت را بازگرداند و کنترل خوبی بر دولت داشته باشد.

اخوان المسلمین بیشترین کرسی ها را در انتخابات پارلمانی که در ماه ژانوه پایان یافت را به دست آورده بود. اخوان المسلمین برخلاف آنچه اعلام کرده بود، نامزدهای بیشتری را برای کسب کرسی های پارلمان معرفی کرد. این گروه به دلیل عمل نکردن به اظهارات خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برخی از مصریان را خشمیگن کرد.

حکم دادگاه عالی قانون اساسی به انحلال پارلمان، موجب از بین رفتن دستاوردهای اخوان المسلمین و از سویی دیگر موجب افزایش شمار طرفداران این گروه شد.

احمد عطیه 35 ساله، متخصص آی تی در منطقه ضمالک قاهره گفت: من می خواستم به شفیق رای دهم، اما پس از اینکه پارلمان منحل شد، نظرم را تغییر دادم و به مرسی رای دادم. دیگر هیچ نگرانی از اینکه اسلامگرایان بر قدرت تسلط پیدا کنند وجود ندارد.

وی افزود: شفیق ضد انقلاب را نمایندگی می کند.

این متخصص ای تی به افرادی پیوست که در ساعت اولیه رای گیری، رای خود را در صندوق انداخت. نتایج در ساعات اولیه شب یکشنبه اعلام می شود.

ناظران بین المللی نتایج دور اول انتخابات را تایید کرده اند و تاکنون هیچگونه تخلف بزرگی گزارش نشده است.

یک گروه ناظر بر انتخابات اعلام کرد،  نشانه ی اولیه حاکی از آن است که پروسه رای گیری بدون مشکل در حال انجام است.

قاروق سلطان، رییس کمیته انتخابات اواخر صبح شنبه به رویترز گفت: مشارکت در انتخابات تا به حال خوب بوده است.

منتقدان، حکم انحلال پارلمان را محکوم کرده و آن را یک کودتا خوانده اند و همچنین آن را با آغاز جنگ داخلی الجزایر، (زمانی که ارتش، انتخابات را که اسلام گراها در آن پیروز شده بودند، باطل اعلام کرد) مقایسه کردند.

از سوی دیگر، اخوان المسلمین استفاده از خشونت را به عنوان وسیله ای برای دستیابی به تغییر سیاسی در دهه های گذشته اعلام کرد.

قیام اسلام گرایان در اوایل دهه 1990 توسط مبارک و نیروهایش سرکوب شد.

خشونت اسلام گراهای تندرو در تونس منجر به افزایش نگرانی ها از پیروزی مرسی شده است.

ولید فارق آشپز 42 ساله با اشاره به اخوان المسلمین گفت: در خصوص شفیق، من می دانم که او چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت اما مرسی مانند گروهش مرموز است.

برخی از رای دهندگان می گویند، اگر شفیق پیروز شود، ساکت نخواهند ماند.

شریف عادل عزیر کارگر 25 ساله در فایوم، شهری در جنوب قاهره گفت: جوانان در طول انقلاب کشته شدند تا رژیم سابق بازنگردد. اگر شفیق پیروز شود من اولین کسی خواهم بود که مردم را جمع کنم و به سمت میدان التحریر بروم.

بیش از 850 نفر در طول قیامی که منجر به سرنگونی مبارک شد، کشته شدند. رییس جمهور سابق مصر و وزیر کشورش محکوم به حبس ابد شده اند اما بسیاری از حکم دوم ژوئن عصبانی بودند چراکه 6 مقام ارشد اداره پلیس تبرئه شدند. هم اکنون بسیاری احساس می کنند که مبارک می تواند می تواند در دادگاه تجدید نظر پیروز شود.

به نوشته ی رویترز، هر دو کاندیدا قول به حکمرانی بر اساس اهداف انقلاب را داده اند.

شفیق که جانشین بالقوه مبارک در دوران مبارک بود،  گفت: این حقیقت ندارد که شورای نظامی می خواهد از طریق من حکومت کند.

شفیق از طریق درب دیگری وارد یک حوزه انتخاباتی در حومه قاهره شد و رای خود را در صندوق انداخت. در همان حال، افرادی علیه او و عده ای به حمایت از او شعار می دادند. البته او این بار با پرتاب کفش یا رفتارهای دور اول انتخابات در هنگام رای دادن مواجه نشد.

مرسی انتخاب دقیقه 90 اخوان المسلمین پس از رد صلاحیت کاندیدای ترجیحی آنها، تاکنون درخصوص سخت گیری وضعیت سواحل و الکل (که ممکن است به گردشگری ضربه زند) سخن زیادی نگفته است.

مرسی در حوزه رای گیری در مدرسه رای خود را به صندوق انداخت.

کاندیدای اخوان المسلمین می گوید، او کاندیدا شده است چراکه خدا از او انتظار دارد که برای کشورش فداکاری کند. از طرفی سابقه ی شفیق در نیروی هوایی مبارک سایه به سایه او را دنبال می کند.

در طول دوره ی مبارک، ریاست جمهوری او به طور عمده در رفراندومی تک نفره تایید می شد اما در سال 2005 ، او انتخاباتی با حضور چندین کاندیدا برگزار کرد.

هیچکس در آن زمان از اینکه مبارک به پیروزی آسانی دست یافت تعجب نکرد چرا که قوانین رقابتی واقعی را امکان ناپذیر کرده بودند.
نظرات بینندگان