arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۹ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱

پوتین: تحریم‌ ما دنیا را با بحران غذا روبرو می‌کند

ولادیمیر پوتین هشدار داد تحریم‌های غربی علیه روسیه کمبود غذا در مناطق فقیر دنیا را تشدید کرده، موج جدیدی از مهاجرت‌ها را به راه انداخته و قیمت مواد غذایی را بالاتر خواهند برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: ولادیمیر پوتین هشدار داد تحریم‌های غربی علیه روسیه کمبود غذا در مناطق فقیر دنیا را تشدید کرده، موج جدیدی از مهاجرت‌ها را به راه انداخته و قیمت مواد غذایی را بالاتر خواهند برد.

به‌گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت روسیه باید حواسش به صادرات مواد غذایی به کشور‌های غیردوست باشد، چون تحریم‌های غربی باعث به وجود آمدن بحران غذایی و افزایش قیمت انرژی در دنیا شده‌است.

تحریم‌های غربی علیه روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین، این کشور را در آستانه شدیدترین بحران اقتصادی از ۱۹۹۱ یعنی از زمان سقوط شوروی سابق قرار داده‌است؛ بنابراین مسکو اعلام کرده تأثیرات جهانی این تحریم‌ها قابل‌توجه‌تر خواهند بود.

پوتین هشدار داد افزایش قیمت انرژی به‌همراه کمبود کود‌های شیمیایی غرب را مجبور به چاپ پول برای خرید مایحتاج خود می‌کند و باعث کمبود مواد غذایی در کشور‌های فقیرتر می‌شود.

وی در اجلاسی در مورد توسعه تولید مواد غذایی گفت: «این تحریم‌ها کمبود غذا در مناطق فقیر دنیا را تشدید کرده، موج جدیدی از مهاجرت‌ها را به راه انداخته و قیمت مواد غذایی را بالاتر خواهند برد».

پوتین ادامه داد: «در شرایط فعلی کمبود کود‌های شیمیایی در بازار جهانی غیرقابل‌اجتناب است و ما باید در مورد عرضه مواد غذایی به سایر کشور‌ها محتاط باشیم و مخصوصاً صادرات خود به کشور‌هایی که با ما دشمن هستند را کنترل کنیم».

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گندم دنیاست و بیشتر صادرات آن به آفریقا و خاورمیانه می‌رود. این کشور همچنین یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان کود‌های شیمیایی حاوی پتاس، فسفات و نیتروژن در دنیاست.

روسیه بیش‌از ۵۰ میلیون تن کود‌های شیمیایی در سال تولید می‌کند که ۱۳ درصد از کل تولید جهان را تشکیل می‌دهد.

طبق گفته پوتین، تحریم‌ها بر عرضه کود‌های شیمیایی از سوی روسیه و بلاروس تاثیر گذاشته و بالا رفتن قیمت گاز طبیعی تولید این کود‌ها را در غرب گران‌تر کرده‌است.

پوتین به غرب هشدار داد مسکو هر گونه تلاش برای مسدود کردن سرمایه‌های روسیه را پاسخ خواهد داد.

نظرات بینندگان