arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
چهل و چهارمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

بایدن روسیه را به ارتکاب «جنایتی هولناک» در کراماتورسک متهم کرد /حمله به ایستگاه قطار در شرق اوکراین دست‌کم ۳۹ کشته برجای گذاشت / رکورد کم‌سابقه قیمت جهانی مواد غذایی / کرملین: می‌پذیریم که روسیه "تلفات قابل توجهی" را متحمل شده / زلنسکی: خرابی در بورودیانکا "خیلی هولناک‌تر" از بوچا است

روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای داد که با استقبال اوکراین و امریکا رو به رو شد. در تحولی دیگر مجلس سنای آمریکا به اتفاق آرا توقف روابط تجاری عادی و ممنوعیت واردات نفت روسیه را تصویب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای داد که با استقبال اوکراین و امریکا رو به رو شد.

در تحولی دیگر مجلس سنای آمریکا به اتفاق آرا توقف روابط تجاری عادی و ممنوعیت واردات نفت روسیه را تصویب کرد. همه‌ی ۱۰۰ سناتور آمریکا به این طرح رای دادند و طرح لغو روابط تجاری عادی این کشور با روسیه در چارچوب سیاست‌های ضد روسی و حمایت از اوکراین صورت گرفت.

همچنین نیروهای مسلح اوکراین در جدیدترین اطلاعیه خود در در چهل و دومین روز جنگ گفته‌اند که نیروهای روسیه برای حمله به منطقه دونباس در شرق اوکراین آماده می‌شوند.

پارلمان اروپا نیز در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه به تصویب رسید، خواستار تحریم کلی و فوری واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه شد.

پوتین با "کیف هسته‌ای" در انظار عمومی حاضر شد
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۲۲:۵۱

ولادیمیر پوتین در مراسم تدفین یک سیاستمدار راست افراطی در مسکو "کیف هسته‌ای" خود را به همراه برد و با این کار نگرانی از یک حمله هسته‌ای بالقوه را افزایش داد.

به گزارش دیلی میل، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز جمعه با حضور در مراسم تدفین ولادیمیر ژیرنوفسکی، از سیاستمداران ملی‌گرای افراطی روسیه همراه با فردی دیده شد که کیف هسته‌ای انجام از راه دور یک حمله هسته‌ای را به همراه داشت.

پوتین که از زمان حمله به اوکراین به ندرت در انظار عمومی ظاهر می‌شود، در مراسم خاکسپاری ژیرینوفسکی دسته گلی را در کنار تابوت او قرار می‌دهد.

ژیرینوفسکی روز چهارشنبه در ۷۵ سالگی در پی عوارض ناشی از کووید درگذشت. او از مخالفان سیاسی پوتین محسوب می‌شد.

تظاهرات بزرگ طرفداران جنگ که در ۱۸ مارس در استادیوم مسکو برگزار شد، اولین حضور عمومی پوتین از زمان حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه بود.

بایدن روسیه را به ارتکاب «جنایتی هولناک» در کراماتورسک متهم کرد
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۲۲:۰۲

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه به کشته شدن دست کم ۵۰ غیرنظامی از جمله پنج کودک در حمله موشکی روز جمعه به ایستگاه قطار کراماتورسک در شرق اوکراین واکنش نشان داد و روسیه را به ارتکاب «جنایتی هولناک» متهم کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده با انشتار توییتی در این خصوص تصریح کرد: «حمله به ایستگاه قطار در اوکراین یکی دیگر از جنایات وحشتناک روسیه است که غیرنظامیان را در حال تلاش برای تخلیه و رسیدن به محلی امن هدف قرار داده است.»

جو بایدن افزود: «در حالی که نیروهای روسی برای مرحله بعدی این جنگ تغییر آرایش می‌دهند، من به دولت خود دستور داده‌ام که از هیچ تلاشی برای شناسایی و تامین سلاح‌های مدرنِ مورد نیاز ارتش اوکراین برای دفاع از این کشورش دریغ نکند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیش‌تر در واکنش به این حمله آنجه وی «شر نامحدود» روسیه و روش های «غیرانسانی» به کار گرفته شده توسط ارتش این کشور خواند را محکوم کرده بود.

اوکراین: در حمله موشکی به ایستگاه راه‌اهن دست‌کم ۳۹ غیرنظامی از جمله ۴ کودک کشته شدند
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۶:۳۲

سرویس امنیتی اوکراین اعلام کرد که در نتیجه اصابت موشک به ایستگاه راه‌آهن کراماتورسک دست‌کم ۳۹ نفر غیر نظامی کشته‌شده اند. ۴ نفر از قربانیان کودک هستند.

سخنگوی این سازمان دولتی در یک پست فیسبوکی مسئولیت این کشتار را  به «فاشیست‌های روس» نسبت داده است.

رکورد کم‌سابقه قیمت جهانی مواد غذایی
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۵:۰۵

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز جمعه اعلام کرد که به دلیل جنگ در اوکراین و شوک ناشی از آن به بازارهای غلات و روغن نباتی، قیمت های جهانی مواد غذایی در ماه مارس به «بالاترین سطح» خود رسیده است.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده غلات دنیا محسوب می‌شود و نهادهای ناظر پیش‌تر هم نسبت به تبعات این جنگ هشدار داده بودند.

فائو ماه پیش هشدار داده بود که جنگ در اوکراین می‌تواند به افزایش ۲۰ درصدی قیمت جهانی غذا منجر شود.

۳۰ کشته در حمله راکتی روسیه به یک ایستگاه راه‌آهن در شرق اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۵:۰۴

در حمله روسیه به ایستگاه قطار در شرق اوکراین ۳۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

به گزارش گاردین؛ شرکت راه آهن دولتی اوکراین اعلام کرد در پی اصابت دو موشک روسی به ایستگاه راه آهن کراماتورسک در شرق این کشور، بیش از ۳۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

پاولو کیریلنکو، فرماندار دونتسک گفت که هزاران غیرنظامی در ایستگاه در تلاش بودند تا به مناطق امن‌تر اوکراین منتقل شوند.

کی‌یف می‌گوید ده‌ها نفر از شهروندان شرق این کشور که قصد گریز از حملات ارتش روسیه را داشتند در حمله راکتی به ایستگاه راه‌آهن کراماتورسک کشته شده اند.

اوکراین از این خط راه‌آهن برای خارج کردن اتباع خود از مناطق شرقی این کشور استفاده می‌کرده است. برخی منابع خبری تعداد مجروحان این حمله را بیش از یکصد تن اعلام کرده‌اند. 

لوکاشنکو: بدون بلاروس، توافقی در مذاکرات اوکراین حاصل نمی‌شود
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۵۴

الکساندر لوکاشنکو گفت که کشورش باید وارد مذاکرات شود تا بحران اوکراین را فیصله دهد و همچنین وی انتظار دارد که طی چند روز آینده با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری بلتا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد: در غیبت بلاروس، هیچ گونه توافق جداگانه‌ای در رابطه با بحران اوکراین حاصل نخواهد شد. از آنجایی که شما (اوکراینی‌ها) و به ویژه کشورهای غربی پای ما را به این ماجرا کشیدید، طبیعتا موضع بلاروس هم باید در این مذاکرات شنیده شود.

ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس نیز گفت که رئیس‌جمهوری این کشور باید وارد مذاکرات شود.

بلاروس می‌گوید نیروهای نظامی این کشور در جنگ اوکراین دخیل نبوده و نخواهند بود. با این حال، اتحادیه اروپا و ایالات متحده، تحریم‌هایی را علیه بلاروس به دلیل "همدستی این کشور با روسیه" اعمال کرده‌اند.

لوکاشکنو افزود: ما جنگ نمی‌خواهیم. زیرا در نتیجه جنگ بین روسیه و اوکراین، ما نیز احتمالا ضرر خواهیم دید.

اوکراین: ۷۵ سرباز روسی در معرض تشعشعات چرنوبیل قرار گرفته‌اند
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۱:۱۴

 به گفته وزیر انرژی اوکراین، ۷۵ سرباز روسی پس از آنکه در معرض تشعشعات اتمی چرنوبیل قرار گرفتند، در بلاروس در حال سپری کردن مراحل درمان هستند.

به گزارش  خبرگزاری کیودو، جرمن گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین اعلام کرد که این سربازان در جریان کنترل موقت نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین در معرض تشعشعات اتمی قرار گرفته‌اند.

وی افزود، این سربازان پس از ایجاد گودال‌هایی در زمین‌های اطراف این نیروگاه برای دفاع از خود در مقابل ارتش اوکراین در معرض تشعشعات قرار گرفته‌اند. این سربازان پس از آنکه احساس ناخوشایندی داشتند در کلینیک‌هایی در بلاروس تحت مداوا قرار دارند.

این وزیر اوکراینی ادامه داد: نمی‌توانم تصور کنم به کسانی دستور بدهید در داخل زمین‌هایی گودال حفر کنند که سطح بالایی از تشعشعات را دارند و تابلوهای "ورود ممنوع" و "نزدیک نشوید" در آنها نصب است. اما اینها سرباز هستند و باید از دستور اطاعت کنند.

وزیر انرژی اوکراین همچنین افزود: اوکراین کنترل کامل این نیروگاه اتمی را در دست دارد. ما مشکلی با تشعشعات نداریم و شاهد افزایش تشعشعات نیستیم.

کرملین: می‌پذیریم که روسیه "تلفات قابل توجهی" را متحمل شده؛ یک تراژدی بزرگ است
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۰:۳۴

سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای اذعان کرد که روسیه «تلفات قابل‌توجهی» را متحمل شده است و آن را یک «تراژدی بزرگ» خواند.

در اقدامی نادر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این اظهارات را در مصاحبه با اسکای نیوز عنوان داشته است.

روسیه در مورد "تلفات نیروهای خود" اطلاعات زیادی ارائه نکرده است. اعداد و ارقام قبلی گزارش شده توسط مسکو، "به طرز قابل توجهی" کمتر از برآوردهای اوکراین و ناتو بوده است.

پسکوف در اظهارات خود عنوان داشت: روسیه از روی "حسن نیت" خود، نیروهایش را از چرنیهیف و کی‌یف خارج کرده است. روسیه نشان می‌دهد که آماده است تا شرایط راحتی را برای ادامه مذاکرات ایجاد کند.

این در حالیست که مقامات آمریکا و جان کربی، سخنگوی پنتاگون درخصوص خارج‌سازی نیروهای روسیه "خوشبین" نیستند و مدعی شده‌اند که "این یک خروج واقعی نیست، بلکه تجدید قواست".

سخنگوی کرملین همچنین اتهاماتی که درخصوص بوچا و سایر مناطق در اوکراین علیه روسیه وارد شده است را رد کرد و گفت: وضعیت در اوکراین "صحنه سازی" شده و چیزی بیش از این نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما اینکه ارتش روسیه چنین جنایاتی را در خیابان‌های بوچا مرتکب شده باشد، رد می‌کنیم.

پسکوف همچنین افزود که روسیه "دلایل بسیار جدی" برای این باور دارد که بمباران یک زایشگاه در ماریوپل "جعلی" بوده است.

سخنگوی کرملین در نهایت تاکید کرد که حمله روسیه به اوکراین، یک "عملیات ویژه نظامی" است.

وزیر دفاع آمریکا: پوتین احتمالا از تصرف کی‌یف دست کشیده است
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۰۹:۴۳

وزیر دفاع آمریکا گفت، پوتین احتمالا از تصرف کی‌یف دست کشیده است.

به گزارش  خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه‌ای در کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا این اظهارنظر را مطرح کرد.

هم او و هم ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کردند که روسیه اکنون تمرکزش را در به تصرف جنوب شرق اوکراین تغییر داده است.

آستین همچنین گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فکر می‌کرد که می‌تواند به سرعت کشور اوکراین را تصرف کند و خیلی سریع پایتخت را به تصرف خود دربیاورد اما اشتباه می‌کرد.

اظهارات آستین یک روز پس از آن مطرح شد که مارک میلی در کمیته مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد و گفت که جنگ اوکراین دست کم چندین سال به طول می‌انجامد.

وی پیشتر اوایل فوریه سال جاری میلادی پیش بینی کرده بود که کی‌یف ظرف ۷۲ ساعت به دست نیروهای روسی می‌افتد.

میلی همچنین در جریان نشست‌های غیرعلنی دوم و سوم فوریه ۲۰۲۲ کنگره گفته بود که اوکراین ۱۵ هزار سربازش را در مقایسه با ۴۰۰۰ سرباز روسی از دست می‌دهد.

وزیر خارجه انگلیس: جنگ اوکراین وارد مرحله جدید و متفاوت شده است
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۰۹:۴۲

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس، پس از نشست دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو ناتو گفت که جنگ اوکراین وارد یک "مرحله جدید و متفاوت" شده است.

وزیر امور خارجه انگلیس که برای شرکت در دو نشست پیمان ناتو و گروه هفت به بروکسل سفر کرده است به خبرنگاران گفت که حملات روسیه در اوکراین متمرکزتر شده و بر همین اساس ناتو موافقت کرده که تجهیزات جدید و سنگین‌تری را به اوکراین ارائه کند.

وی افزود: "هدف ما به عنوان انگلیس روشن است. پوتین باید در اوکراین شکست بخورد. او تاکتیک‌های خود را تغییر داده، اما قصد خود را تغییر نداده و می‌خواهد بر کل اوکراین مسلط شود."

پیشتر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود که متحدان «آماده انجام کارهای بیشتر» برای تأمین تجهیزات نظامی هستند، اما به جزئیات اشاره نکرد.

استقبال بایدن از تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۰۹:۴۱

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا با صدور بیانیه‌ای از رأی مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان مل استقبال کرد.

در بیانیه رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا آمده است: «من رأی قاطع امروز در مجمع عمومی سازمان ملل برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر را تحسین می‌کنم.»

وی همچنین مدعی شده این رأی گامی مهم از سوی جامعه بین‌المللی برای نشان دادن این است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه چگونه روسیه را به یک «کشور مطرود» در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است.

زلنسکی: خرابی در بورودیانکا "خیلی هولناک‌تر" از بوچا است / روسیه سر و کاری با حقوق بشر ندارد
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۰۹:۴۱

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نطق تازه خود در روز پنجشنبه گفته است که میزان خرابی‌ها در شهر بورودیانکا "خیلی هوناک‌تر" از آنچیزی است که قبلا در شهر مجاور بوچا آشکار شده است.

 او که از کی‌یف صحبت می‌کرد، گفت: "جستجو در میان آوار در بورودیانکا شروع شده. وضعیت در آنجا خیلی هولناک‌تر است. شمار قربانیان اشغالگران روس در آنجا حتی بیشتر است."

بوچا و بورودیانکا هر دو در اطراف کی‌یف قرار دارند و با نزدیک شدن نیروهای روسیه به پایتخت شاهد نبردهای شدیدی بودند. نیروهای روسیه اکنون از این منطقه عقب نشینی کرده‌اند.

زلنسکی در بخش دیگری از سخنان خود شهامت اوکراینی‌ها را ستود؛ شجاعتی که به گفته او باید در اطراف جهان فراگیر شود.

او گفت: "اگر همه جهانیان حداقل ۱۰ درصد شجاعت ما اوکراینی‌ها را داشتند، هیچ خطری متوجه قوانین بین‌المللی نمی‌شد. هیچ خطری متوجه آزادی ملت‌ها نمی‌شد. ما شجاعت را منتشر خواهیم کرد."

رئیس جمهوری اوکراین گفت که "شجاعت نشان ماست" و بار دیگر خواستار اعمال تحریم‌های جسورانه‌تر علیه روسیه شد.

او گفت ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین برای استفاده مقابل روسیه "قوی‌ترین تحریمی است که می‌تواند علیه روسیه وجود داشته باشد."

او همچنین به تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش نشان داد: "روسیه خیلی وقت است که سر و کاری با مفهوم حقوق بشر ندارد. این وضع شاید روزی تغییر کند. فعلا دولت روسیه و ارتش روسیه بزرگترین تهدید برای آزادی، برای بشر، و مفهود حقوق بشر در زمین هستند که واضح است."

نظرات بینندگان