arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۵ فروردین ۱۳۷۷: پیشنهاد عضویت در شورای نگهبان / خاتمی گفت آمریکا موافقت کرده طلب هایمان را بپردازد / ماجرای نامه مهم خاتمی

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، ماجراى مذاکره با رهبرى را گفت و خواست مشورت کند. براى ناهار به دفتر ایشان رفتم. گفت، دیروز با دوستانش مشورت کرده و متن نامه‌اى را تهیه کرده و شب که به دیدن رهبرى رفته، هرچه انتظار کشیده که رهبرى مسأله آزادى شهردار را مطرح کند، نکرده‌اند. به ناچار خودش مطرح کرده و سرانجام حدودى براى مضمون نامه مشخص شده که با آنچه نوشته بوده، تفاوت دارد و لذا آن را ارایه نداده و امروز صبح نامه‌اى تهیه کرده و ارسال داشته، ولى رهبرى آن را هم برگردانده‌اند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در روز ۲۵ فروردین ۱۳۷۷ آمده است:
آقاى [سیدمحمود]دعایى، [سرپرست مؤسسه اطلاعات]آمد. براى مراسم عروسى دخترش دعوت کرد و اطلاع داد که چاپخانه [مؤسسه]اطلاعات، از دیروز حاضر به چاپ روزنامه جامعه، به خاطر مواضع بدشان نشده است. امروز جامعه هم از روزنامه اطلاعات، شکایت کرده است.

[آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نفت آمد. پیش‌نویس سیاست‌هاى کلى بخش نفت و گاز را آورد؛ اصلاحاتى انجام دادیم. آقاى دکتر [حسن]حبیبى، [معاون اول رییس‌جمهور]آمد. جریان مذاکره آقاى خاتمى با رهبرى، پس از مشورت با دوستانش در مورد آقاى کرباسچى را گفت و اینکه نامه آقاى خاتمى از طرف رهبرى، براى رفع اشکالات برگردانده شده و بهتر است من نامه را بنویسم. خواست که عضویت در شوراى نگهبان در دوره جدید را بپذیرم. دکتر [عبدالله]جاسبى، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی]آمد. از اقدامات ایذایى دکتر [مصطفی]معین، [وزیر فرهنگ و آموزش عالی]و دکتر [محمد]فرهادى، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]و... در دانشگاه آزاد اسلامى نگران است و براى رفع مزاحمت استمداد کرد.

آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، ماجراى مذاکره با رهبرى را گفت و خواست مشورت کند. براى ناهار به دفتر ایشان رفتم. گفت، دیروز با دوستانش مشورت کرده و متن نامه‌اى را تهیه کرده و شب که به دیدن رهبرى رفته، هرچه انتظار کشیده که رهبرى مسأله آزادى شهردار را مطرح کند، نکرده‌اند. به ناچار خودش مطرح کرده و سرانجام حدودى براى مضمون نامه مشخص شده که با آنچه نوشته بوده، تفاوت دارد و لذا آن را ارایه نداده و امروز صبح نامه‌اى تهیه کرده و ارسال داشته، ولى رهبرى آن را هم برگردانده‌اند و سه اشکال گرفته‌اند: ۱- عدم تقاضاى آزادى شهردار در نامه ۲- تند و منبرى بودن ۳- عدم اعتراض به تندروى‌هاى دوستانش. متن جدیدى را آماده‌کرده بود و نظرات اصلاحی دادم. بنا شد عصر ارسال کند. احتمال دارد این را هم نپذیرند؛ چون محاکمه آقایان [علی]رازینى و [محمدرضا]نقدى هم در آن خواسته شده است.

سلمانى براى اصلاح آمد. گفت، مردم از بازداشت شهردار خوشحال‌اند؛ به خاطر زورگویى‌هاى شهردارى، گرچه خدماتش را هم مى‌دانند. عصر آقاى محمد اشرفى اصفهانى آمد. از مجلس و شوراى نگهبان شکایت دارد که با تصویب یک مرحله‌اى شدن انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر، حق نامزدهاى دیگر را ضایع کرده‌اند. براى شغل و نیز پرداختن تفاوت نرخ ارزى که براى چاپخانه قبلاً گرفته است، کمک خواست و از مجمع روحانیون که در انتخابات او را تأیید نکرده‌اند و از آقاى خاتمى، به خاطر ندادن پُست، گله داشت. شهرداران مناطق بیست‌گانه تهران آمدند گزارش مشکلات شهردارى و کم‌شدن درآمد و تعطیل‌شدن طرح‌هاى عمرانى را دادند و براى آزادى آقاى کرباسچى استمداد کردند. آقاى [حسین]مرعشى، براى اطلاع از نتیجه اقدام آقاى خاتمى آمد.
شب براى اصلاح دندان‌ها رفتم. در گزارش‌ها، درگیرى‌هاى اطراف دانشگاه تهران بین پلیس و دانشجویان آمده است. در درگیرى‌هاى امروز عصر، جمعى از دو طرف زخمى و جمعى بازداشت شده‌اند؛ مخالف و موافق هر دو بوده‌اند. در وزارت کشور، نمایشگاهى از خدمات شهردار بوده که فائزه، [نماینده تهران]صحبت مى‌کرده و آنجا هم شلوغ شده است.

در مذاکرات امروز ظهر با آقاى خاتمى، ایشان گفت که آمریکا به طور اصولى موافقت کرده که طلب‌هاى ما را بپردازد، ولى خواسته‌اند که از خودشان کالا بخریم. آقاى [سیدکمال]خرازى، [وزیر امورخارجه]با رهبرى مطرح کرده و ایشان قبول کرده‌اند، به شرط اینکه کالا‌ها را ما خودمان انتخاب‌کنیم و مذاکرات کار در لاهه باشد. جواب نامه آقاى [محمد]یزدى، [رییس قوه قضاییه]را هم فرستاد. رونوشت به من داده؛ نامه خیلى تُند است و از روى عصبانیت نوشته شده است؛ حتماً جواب تُندى خواهد داشت.

نظرات بینندگان