arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۱

پلیس آگاهی کرمان در مورد ترفند «پانزی» کلاهبرداران هشدار داد

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان در خصوص ترفند کلاهبرداران موسوم به "«پانزی»" به شهروندان هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان در خصوص ترفند کلاهبرداران موسوم به "«پانزی»" به شهروندان هشدار داد.

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ یدالله حسن پور روز پنجشنبه افزود: در ترفند پانزی، افرادی با هویت نامعلوم یا اسامی مستعار تحت عنوان شرکت های سرمایه گذاری فعالیت می‌کنند.

به گفته وی این افراد با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی یا تبلیغات چهره به چهره با دادن قول سودهای نجومی و تضمینی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان و بخصوص افراد ناآگاه و ساده لوح می کنند و فعالیت اینگونه شرکت ها به هیج وجه شفاف نیست و هیچ گونه توضیحی نیز به سرمایه گذاران خود (افراد جذب شده) نمی دهند.

وی ادامه داد: این شرکت ها فاقد مکان خاصی هستند یا آدرس های اعلامی برای تبلیغات خود در شبکه های اجتماعی کاملا واهی است و صحت ندارند؛ از طرفی هیچگونه مجوزی از سوی سازمان های دولتی برای آنها صادر نمی شود.

رییس پلیس آگاهی استان تصریح کرد: این شرکت ها هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری ندارند و سودهای پرداختی به سرمایه گذاران قدیمی را از طریق دریافت پول از سرمایه گذاران مغفول جدید جذب می کنند و عمر فعالیت آنها تا زمانی است که افراد ناآگاه سرمایه گذار به اندازه کافی وجود داشته باشند و از میزان کلاهبرداری و پول به‌دست آورده راضی باشند.

این مقام انتظامی بیان کرد: فعالیت این گروه های به اصطلاح فعال اقتصادی، ولی در واقع کلاهبردار و شیاد شامل چهار مرحله تبلیغات فریبنده به هر نحو ممکن در فضای واقعی یا مجازی،کسب و جذب سرمایه افراد سرمایه گذار ناآگاه و ساده لوح، پرداخت سود از پول اعضای جدید به منظور جلب اعتماد و جذب سرمایه گذار جدید به سرمایه گذاران قدیمی و در نهایت کلاهبرداری و فرار است.

سرهنگ حسن پور گفت: چند نشانه از فعالیت این گونه کلاهبرداران که به طرح پانزی معروف است را می‌توان پرداخت سودهای نجومی و تضمین شده، معلوم نبودن هویت گردانندگان،شفاف نبودن فعالیت ها، نبود اطلاعات تماس یا آدرس دفاتر محل فعالیت،روش‌های عجیب دریافت پول و نداشتن مجوزهای قانونی دانست.

وی از شهروندان خواست قبل از فعالیت در هر حوزه‌ای ،خصوصا در فضای مجازی، نسبت به مطالعه و افزایش دانش و آگاهی خود در خصوص موضوع مربوطه اقدام کنند.

این مسینا همچنین افزود که شهروندان تنها به ظاهر مطالب پیرامون مجوزها و نظارت مراکز معتبر برای کسب و کارهای اینترنتی اکتفا نکنند و حتماً برای راستی آزمایی به صورت مستقیم از این مراکز و درباره این وب سایت ها اعتبارسنجی و به تبلیغات وسوسه انگیز و غیرمنطقی شک کنند و تحقیقات گسترده ای برای اطمینان از صحت این تبلیغات انجام دهند.



نظرات بینندگان