arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
پنجاه و هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

روسیه: هدف، کنترل کامل دونباس و اتصال آن به کریمه است / نخست‌وزیر انگلیس: جنگ در اوکراین می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ طول بکشد / کی‌یف: مقاومت در ماریوپل با حمایت جنگنده‌های ارتش ادامه دارد / سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ممنوعیت ورود به روسیه برایم یک افتخار است

روز گذشته وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور کنترل ماریوپل، به استثنای کارخانه ذوب آهن را در اختیار گرفته است.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «آزادی» ماریوپل را «یک پیروزی» خواند و دستور محاصره کارخانه ذوب آهن را صادر کرد. اما جو بایدن ادعای پوتین مبنی بر کنترل شهر ماریوپل اوکراین را «مشکوک» خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور کنترل ماریوپل، به استثنای کارخانه ذوب آهن را در اختیار گرفته است.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «آزادی» ماریوپل را «یک پیروزی» خواند و دستور محاصره کارخانه ذوب آهن را صادر کرد.

 

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اطمینان داد که نبرد در ماریوپل همچنان ادامه دارد و این شهر بر خلاف ادعای «اشغالگران» به مقاومت در برابر ارتش روسیه ادامه می‌دهد.


تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در روز پنجشنبه نیز حفر گورهای دسته جمعی در نزدیکی ماریوپل را فاش کرد. مقامات محلی در ماریوپل، روسیه را متهم کردند که حدود ۹ هزار غیرنظامی اوکراینی را در این گورها دفن کرده‌اند.

همچنین جو بایدن ادعای پوتین مبنی بر کنترل شهر ماریوپل اوکراین را «مشکوک» خواند و گفت: «کنترل او بر ماریوپل مشکوک است. هنوز هیچ مدرکی مبنی بر سقوط کامل ماریوپل وجود ندارد.»

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

زلنسکی نسبت به تلاش روسیه برای برگزاری «همه‌پرسی نمایشی» در مناطق اشغال شده هشدار داد
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ - ۲۲:۳۹

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به شهروندان مناطق اشغال شده از سوی روسیه هشدار داد که «داده‌های شخصی» خود را در اختیار ارتش روسیه نگذارند.

او روسیه را متهم کرد که برای برگزاری «همه‌پرسی نمایشی» در مناطق اشغال شده اوکراین از جمله خرسون و زاپوریژیا تلاش می‌کند. ولودیمیر زلنسکی از شهروندان کشورش خواست تا شماره گذرنامه خود را در اختیار نیروهای روسی قرار ندهند. به گفته وی ارتش روسیه با اطلاعات شخصی شهروندان به جای ارائه کمک‌های بشردوستانه به دنبال زمینه‌چینی برای برگزاری همه‌پرسی در صورت دریافت دستوری در این راستا از سوی مسکو است.

روسیه: هدف، کنترل کامل دونباس و اتصال آن به کریمه است
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ - ۱۶:۲۰

معاون فرمانده منطقه نظامی مرکزی روسیه روز جمعه اعلام کرد که روسیه قصد دارد در مرحله دوم عملیات نظامی خود، کنترل کامل دونباس و جنوب اوکراین را به دست گیرد.

به گزارش رویترز به نقل از اینتر فکس اعلام کرد:رستم مینه‌کایف، فرمانده این حمله همچنین گفته است که روسیه قصد دارد یک کریدور زمینی بین کریمه، شبه جزیره دریای سیاه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه کرد و دونباس در شرق اوکراین ایجاد کند.

نخست‌وزیر انگلیس: جنگ در اوکراین می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ طول بکشد
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ - ۱۵:۴۹

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید سفارت کشورش در کی‌یف، پایتخت اوکراین هفته آینده بازگشایی می‌شود.

او این مطلب را در جریان نشست خبری مشترک با نارندرا مودی، همتای هندی خود بیان کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا حدود ۱۰ روز پیش به کی‌یف سفر کرده بود. وی در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود گفت «احتمال جدی» وجود دارد که جنگ در اوکراین تا «پایان سال ۲۰۲۳» طول بکشد.

 

کی‌یف: مقاومت در ماریوپل با حمایت جنگنده‌های ارتش ادامه دارد
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ - ۱۰:۳۴

بندر استراتژیک ماریوپل که مسکو مدعی است آن را تصرف کرده، همچنان در برابر نیروهای روسی مقاومت می‌کند و بر اساس اعلام اوکراین جنگنده‌های ارتش این کشور با تمام توان در حال دفاع از مجتمع عظیم ذوب‌آهن آزوفستال هستند که غیرنظامیان در آن پناه گرفته‌اند.

کاخ سفید ژنرال بازنشسته را برای هماهنگی کمک‌ها به اوکراین فراخواند
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ - ۱۰:۱۸

کاخ سفید تری ولف، یک ژنرال بازنشسته را برای هماهنگی کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین دعوت به کار کرد. آقای ولف در نبرد نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با داعش ایفای نقش کرده و به عنوان افسر زرهی ارتش ایالات متحده در پنتاگون، ستاد مشترک ارتش، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا خدمت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ممنوعیت ورود به روسیه برایم یک افتخار است
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ - ۱۰:۱۴

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که ممنوعیت ورودش به روسیه را «یک افتخار» می‌داند. 

وی گفت: «باید بگویم که برانگیختن خشم دولتی که به مردم خودش دروغ می‌گوید، با همسایگانش بدرفتاری می‌کند و به دنبال جهانی است که استقلال و آزادی در آن در معرض خطر قرار دارد برایم کمتر از یک افتخار نیست.»

 
نظرات بینندگان