arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۱

افزایش آمار ایدز جنسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افزایش آمار ابتلا به ایدز جنسی، وضعیت شیوع سرطانها در کشور، ماجرای استفاده از ضدعفونی کننده در شیرهای پاستوریزه و استرلیزه، تهدید سلامت جامعه پزشکی و... از مهمترین اخبار حوزه سلامت در این هفته بوده است.

به گزارش مهر، حوزه بهداشت و درمان کشور در این هفته شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی بوده است که چکیده ای از مهمترین آنها را در گزارش ۷ روز با سلامت مرور می کنیم.

اولین روز هفته در حوزه سلامت با خبری مبنی بر آغاز ثبت نام از پزشکان شروع شد.

دکتر علیرضا مصداقی نیا معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر نام نویسی از پزشکان برای اجرای برنامه پزشک خانواده آغاز شده است خاطر نشان کرد که ‌آموزش پزشکان به منظور آشنایی با خط مشی و نحوه اجرایی برنامه ، برگزاری دوره های تخصصی پزشک خانواده ویژه پزشکان و ارتقاء پشتوانه های علمی برنامه پزشک خانواده از جمله برنامه هایی است که به منظور اجرای صحیح این برنامه انجام می شود.

در همین روز بود که دکتر محمد شریعتی رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده به تشریح جزئیات اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور پرداخت و گفت: بیش از ۵۳ میلیون شهروند در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش این برنامه قرار می گیرند.‌

وی افزود: شهروندان در قالب گروههای ۵۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ نفری زیر پوشش پزشک خانواده قرار می گیرند و هر ۱۰ هزار نفر از جمعیت شهری زیر پوشش خدمات تیم سلامت که علاوه بر پزشک، شامل پرستار، ماما و کارشناسان بهداشت محیط است قرار می گیرند.

این در حالی بود که شمس الدین شمس عضو شورای عالی نظام پرستاری در همان روز عنوان داشت که اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور از هدف اصلی خود دوره شده است. زیرا هدف اصلی این برنامه در تمام دنیا در مرحله اول حفظ و ارتقای سلامت مردم است ولی در کشور ما در عمل همان کار درمان محوری دنبال شد.

وی معتقد است که هدف از برنامه پزشک خانواده این است که جمعیتی تحت پوشش تیم سلامت باشند تا نه خدمات درمانی بلکه خدمات سلامت به آنها ارائه شود خدمات سلامت نیز در ۳ سطح ۱، ۲ و ۳ تعریف می شود و قطعاً موثرترین و کارآمدترین افراد در تیم سلامت پرستاران هستند که متاسفانه جایگاه آنها در این طرح مشخص نیست.

روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار ایدز در کشور آغاز شد.

بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور تا تاریخ ۱/۱/۱۳۹۱ مجموعاً ۲۴۲۹۰ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS درکشور شناسایی شده اند که ۸/۹۰ درصد آنان را مردان ۲/۹ درصد را زنان تشکیل می دهند.

علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۶۹/۶ درصد)، رابطه جنسی (۵/۱۰ درصد)، دریافت خون و فرآورده های خونی (۱درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱درصد) بوده است. راه انتقال در ۹/۱۷ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال ۱۳۹۰ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۵/۶۲ درصد، برقراری روابط جنسی ۲/۲۱ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۹/۳ را تشکیل داده است. در ۴/۱۲درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلاء از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده است.

بررسی آمار سه ماهه آخر سال ۹۰ و مواردی که تاکنون در کشور گزارش شده است، نشان می دهد که میزان ابتلا به ایدز از طریق برقراری روابط جنسی حدود ۲ برابر شده است.

خبری بعدی حوزه سلامت در روز یکشنبه مربوط بود به تعرفه های درمانی و اینکه دکتر علیرضا اولیایی منش مدیر کل تدوین استاندارد و تعرفه های نظام سلامت وزارت بهداشت عنوان داشته که تعرفه ها در بخش دولتی واقعی نیست و واقعی نبودن تعرفه ها باعث می شود که گاهی اوقات پدیده زیرمیزی رخ می دهد.

دکتر حسین معصومی رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماریهای منتقله از آب و غذا شایعترین نوع بیماریها هستند که به ویژه در فصل گرما افزایش می یابد، گفت: ‌از ابتدای امسال تا کنون موردی از بیماری التور (وبا) در کشور گزارش نشده است.

معصومی با تاکید بر لزوم رعایت موازین بهداشتی به منظور پیشگیری از بروز بیماریهای منتقله از آب و غذا در فصل گرم سال خاطر نشان کرد: ‌بیماریهای منتقله از آب و غذا بیماریهایی هستند که با خوردن آب یا غذای آلوده به افراد منتقل می‌شوند و بروز این بیماری‌ها در فصل گرم سال نسبت به سایر فصول بیشتر است.

دکتر محمدرضا شیرزادی رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت گفت: سالانه ۱۹ هزار مورد ابتلا به سالک در کشور ثبت می شود که سه هزار مورد آن مربوط به استان فارس است.

سالک یکی از بیماریهای بومی ایران است که در اغلب استانهای کشور قابل رویت است و منشاء آن موش صحرایی آلوده است. در شهرستان فسا مبتلایان از بیش از ۱۰۰۰مورد در سال ۸۶ به ۱۸۰ مورد در سال ۹۰ کاهش یافته است.

ابتلای روزانه ۷ هزار نفر به ویروس ایدز در دنیا خبر دیگری است که روز یکشنبه به نقل از دکتر عباس صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام شد.

بر اساس اعلام مشترک دفتر ایدز سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت روزانه ۷ هزار نفردر جهان به ویروس ایدز آلوده می شوند که ۹۷ درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه، کشورهای با درآمد پایین و متوسط است. از این ۷ هزار نفر هزار مورد جدید آلودگی به ویروس ایدز، یک هزار مورد مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال و ۵۱ درصد این مبتلایان زنان و ۴۱ درصد آن را افراد ۱۵ تا ۲۴ سال تشکیل می دهند.

دکتر حسین معصومی رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت، با اعلام اینکه بیماریهای منتقله از آب و غذا در هر محلی قابل وقوع است، در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماریهای فصل گرما توصیه هایی را به شهروندان ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه در فصل گرما فعالیت عوامل بیماریهای منتقله از آب و غذا بیشتر می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: امکان انتقال این بیماریها به دنبال مصرف میوه، سبزی و مسافرتها افزایش می‌یابد و لازم است که میوه و سبزیجات قبل از مصرف به خوبی شستشو و ضدعفونی شود.

روز دوشنبه در حوزه سلامت با خبری از شیوع افسردگی در زنان و مردان آغاز شد.

به گفته دکتر کامران باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت با اعلام اینکه زنان ۲ برابر بیشتر از مردان احتمال دارد دچار افسردگی شوند، گفته است که سالهای از دست رفته عمر به دلیل ناتوانی در خانمها بیشتر است.

وزیر سابق بهداشت در ارتباط با سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، گفت: وقتی در مورد سلامت زنان صحبت می کنیم باید یک دید جامع نگر به موضوع داشته باشیم. به طوریکه تصمیم گیری و تصمیم سازی در سطوح مدیریتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت به آمار ابتلا به بیماریهای منتقله از آب و غذا در کشور اشاره کرد و گفت: ‌در ابتدای انقلاب موارد ابتلا به حصبه، بیماریهای انگلی روده ای و التور (وبا) سالانه به ۳۰ هزار مورد می رسید در حالی که هم اکنون این رقم به کمتر از ۵۰۰ مورد و آن هم در مناطق مرزی رسیده است.

روز سه شنبه هم با خبری از برنامه پزشک خانواده و اظهارنظر رئیس مجلس در مورد این برنامه آغاز شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت برنامه پزشک خانواده، گفته است که یکی از مواردی که ما برآن تاکید داریم و امیدواریم با دقت دنبال شود پزشک خانواده است که می‌دانم دکتر دستجردی برآن اهتمام ویژه‌ای دارد، زیرا این هم از امور پایه‌ای وزارت بهداشت برای سلامت مردم است.

به گفته وی، پزشک خانواده نوعی عدالت بهداشتی را در کشور می‌تواند تامین کند. امیدواریم این مسئله پیگیری و عام شود و در همه کشور بسط پیدا کند.

دکتر محمدرضا نوروزی مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی با اعلام اینکه جامعه پزشکی را از نظر سلامت به مفهوم کلی در معرض خطر می بینیم، گفته است که در حدود ۵۰ درصد جامعه پزشکی در معرض بیماریهایی قرار دارند که از اضطراب شروع می شود و به سرطانها ختم می شود.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر تاثیرگذار بودن معیشت و امرار معاش پزشکان بر مسائلی مثل طلاق و...، گفته است که آمار طلاق و جدایی در بین جامعه پزشکی مشهود است. وقتی پزشک به خاطر امرار معاش مجبور است بیشتر در محل کار بماند، در نتیجه وقت کمتری برای خانواده می گذارد و رابطه خانوادگی دچار مشکل می شود.

دکتر اعظم السادات موسوی رئیس انجمن سرطانهای زنان ایران گفته است که سرطانهای معده و کلورکتال از جمله سرطانهای شایع در مردان ایرانی و سرطانهای پستان، معده و دهانه رحم جزو سرطانهای شایع در زنان کشورمان است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۸ شیوع سرطان در مردان ایرانی ۱۲۱ تا ۱۲۳ در صد هزار بوده است و شیوع سرطان در ایران کمتر است. از سوی دیگر سرطانهای معده، کلورکتال از جمله سرطانهای شایع در مردان ایرانی و سرطانهای پستان، معده و دهانه رحم جزو سرطان‌های شایع در زنان کشورمان است.

روز چهارشنبه نشست خبری معاون سازمان غذا و دارو را داشتیم که در رابطه با موضوع استفاده از ضد عفونی کننده ها در شیرهای پاستوریزه و استرلیزه برگزار شد.

دکتر بهروز جنت معاون غذای سازمان غذا و دارو با اشاره به شایعاتی مبنی بر استفاده از ماده ضدعفونی کننده در شیرهای پاستوریزه و استریلیزه، تاکید کرد: مردم با خیال راحت شیرها را بخورند چون انگیزه ای برای کارخانه دار وجود ندارد که بخواهد از مواد ضدعفونی کننده درون شیر استفاده کند.

وی در خصوص استفاده از شیرهای باز، اظهارداشت: وزارت بهداشت مصرف این قبیل شیرها را به هیچ وجه توصیه نمی کند.

جنت در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص استفاده از شیر خشک در محصولات لبنی و واردات شیر خشک از کشور چین، اظهارداشت: استفاده از شیرخشک در محصولات لبنی هیچ ایرادی ندارد. ضمن اینکه وزارت بهداشت هیچ مجوزی برای واردات شیرخشک از کشور چین صادر نشده است.

مهندس سیدرضا غلامی رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت، رعایت بهداشت فردی در استخرها، سونا و جکوزی را مهمترین عامل سلامتی معرفی کرد.

با توجه به شروع فصل گرما و استفاده مردم از استخرهای عمومی دستورالعمل مبنی بر تشدید بازرسیها، به معاونتهای بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است و براساس آن صاحبان این مراکز موظف به رعایت این دستورالعمل هستند.

مراجعه کنندگان به استخرها قبل از ورود به استخر از سلامت خود مطمئن شده و نسبت به بیماریهای قارچی، عفونی یا عفونت روده‌ای حساس باشند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابا 5 علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
1
و این است عاقبت بی بند و باری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
0
عدد هارو درست کنید
هرکدوم و از یه ور باید خوند
نظرات بینندگان