arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۱۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۱
کارشناسان آمریکایی: ویروس استاکس‌نت تاثیر زیادی بر برنامه هسته ای ایران نداشته است

ایران هر موقع اراده کند، 4 ماهه بمب اتم می سازد، البته هنوز تصمیم به این کار ندارد

کارشناسان آمریکایی می‌گویند، ایران به رغم حمله ویروس استاکس‌نت طی سه سال گذشته سرعت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده و در صورت نیاز، می‌تواند ظرف ۴ ماه سوخت مورد نیاز بمب اتمی را تولید کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناسان آمریکایی می‌گویند، ایران به رغم حمله ویروس استاکس‌نت طی سه سال گذشته سرعت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده و در صورت نیاز، می‌تواند ظرف ۴ ماه سوخت مورد نیاز بمب اتمی را تولید کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از دویچه وله ، کارشناسان آمریکایی تصریح کرده اند که ایران غنی‌سازی اورانیوم را طی سه سال گذشته افزایش داده و ویروس استاکس‌نت نتوانسته بر روی سرعت غنی‌سازی تأثیر چندانی بگذارد.

کارشناسان به کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا گوشزد کرده‌اند که «در نتیجه ایران می‌تواند در صورتی که نیاز باشد، سوخت مورد نیاز خود برای ساخت سلاح اتمی را طی ۴ ماه تولید کند.»

استفن ردمیکر (Stephen Radmaker) از مرکز سیاستگذاری دوحزبی واشنگتن (Bipartisan Policy Center) گفت، طبق یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «روشن است که ایران می‌تواند در صورت تمایل بسیار سریع سلاح اتمی تولید کند.»

ردمیکر افزود: «بر پایه داده‌های آژانس، ایران سه کیلو و ۳۴۵ گرم اورانیوم با غنای ۳ و نیم‌درجه تولید کرده است که اگر تا کنون بیشتر غنی شده باشد، اورانیوم کافی برای تولید دست کم ۲ بمب اتمی را فراهم کرده است.»

او در ادامه تصریح کرد، اگر ایران تصمیم به تولید بمب هسته‌ای گرفته باشد، «آنها [ایران] برای تولید سوخت کافی به منظور ساخت بمب به ۳۵ تا ۱۰۶ روز زمان نیاز دارند.»

دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) نیز به قانونگذاران آمریکایی گفته است: «ایران به دست کم ۴ ماه زمان احتیاج دارد تا اورانیوم با غنای بالا را برای ساخت بمب هسته‌ای تولید کند.»

برای تولید بمب اتمی باید اورانیوم ۲۳۵ را تا حدود ۹۰ درصد غنی ساخت.

جیمز کلاپر (James Clapper)، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا اینکه ایران ظرف یک یا دو سال به بمب اتمی دست یابد را "از نظر فنی باورکردنی" دانست.

رادمیکر نیز گفت: «بیش از ۹ هزار سانتریفوژ ۱۵۸ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳ و نیم درصد را در طول یک ماه تولید کرده‌اند که این سرعت سه برابر سرعت تولید در مقایسه با اواسط سال ۲۰۰۹ است، یعنی درست زمانی که ویروس استاکس‌نت به برنامه اتمی ایران حمله کرده بود.»

وی نتیجه گرفت که سرعت غنی‌سازی اورانیوم "سه برابر زمان قبل از حمله ویروس استاکسنت است که بسیاری تصور می‌کردند به برنامه لطمه زده است."

رادمیکر افزود: «بنابراین استاکس‌نت اگر هم برنامه را عقب برده باشد این میزان خیلی نبوده و دست کم به مقدار کافی نبوده است.»

حمله ویروس استاکس‌نت

حمله ویروس استاکس‌نت به برنامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی فاش شد.

به نوشته نیویورک تایمز، باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی و جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا با استفاده از ویروس استاکس‌نت برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران موافقت کرده بودند.

این روزنامه در این باره نوشته بود، استاکس‌نت، ویروسی که با همکاری اسرائيل ساخته شد، در تأسیسات اتمی نظنز اختلال ایجاد کرد، اما بعدها این ویروس به صورتی ناگهانی به خارج از ایران گسترش پیدا کرد و وارد سیستم‌های کامپیوتری کشورهای دیگر شد.

برخی از تحلیلگران و افسران سابق ارتش آمریکا حملات سایبری به تأسیسات هسته‌ای ایران را مؤثرتر از بمباران آنها می‌پنداشتند. به گفته‌آنها، بمباران این تأسیسات خطرات بزرگی به همراه خواهد داشت، بی آنکه اختلال دائمی در برنامه اتمی ایران ایجاد کرده باشد.

«ایران هنوز تصمیم به تولید بمب اتمی نگرفته»

مراکز اطلاعاتی آمریکا معتقدند که ایران هنوز تصمیم به ساخت بمب اتمی نگرفته، حتی اگر حکومت ایران به غنی‌سازی اورانیوم یا سایر فعالیت‌های لازم برای فراهم کردن توانایی تولید سلاحهای اتمی ادامه دهد.

آلبرایت در این باره گفته است: «ما واقعا نمی‌دانیم که آنها تصمیم به تولید بمب اتمی گرفته‌اند یا نه، اما شواهد حاکی از آن است که آنها دست کم مسیر انجام این کار را دنبال می‌کنند.»

وی افزود: «اگر ایران تصمیم به شروع غنی کردن اورانیوم تا حد لازم برای تولید بمب اتمی بگیرد، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد یا مراکز اطلاعاتی آمریکا ظرف یک تا سه هفته متوجه این حرکت خواهند شد.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۳
بابک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
2
6
انتخاب 3345 کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳ و نیم‌ لطفا تصحیح کنید.
غلامرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
30
23
چه کسی به امریکایی ها این اجازه را داده تا بگوید چه کسی سلاح هسته ای داشته باشد وچه کسی نداشته باشد.اصلا به شما مربوط نیست.....
در ضمن ما هر زمان که تشخیص بدهیم سلاح هسته ای تولید کرده و شما را هدف قرار می دهیم وکا رناتمام خودمان را در جنگ تحمیلی شما بر ضد ما را با ویران کردن لندن وواشنگتن و تل آویو به سر انجام نهایی می رسانیم.
پاسخ ها
سینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
اگه می تونستم بهت 100000000000000000

منفی می دادم
خلیج پارس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
4
26
بابایکی اسراییل وبگیره که 200موشک اتمی داره والا زوره
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
8
21
ما نیازی به بمب اتم نداریم،بمب اتم ماله ترسوهاییه که از بچه های توی قنداق هم می ترسن!!!
ولی اگه دوست داری بشنوی می گیم که"آره می تونیم بسازیم برو از ترس و عصبانیت بمیر"
نظرات بینندگان