arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

سخنگوی وزارت‌ خارجه: امیدواریم خویشتن‌داری ما در مرز افغانستان، باعث سوء برداشت طرف مقابل نشده باشد

خطیب‌زاده اظهار داشت: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نا آشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده با خویشتنداری برخورد کرده است. مرزداران ما مسؤولیت دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و آمادگی داریم تعلیمات را به مرزبانان افغانستان بدهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده در خصوص تنش بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون اظهار داشت: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نا آشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده با خویشتنداری برخورد کرده است. مرزداران ما مسؤولیت دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و آمادگی داریم تعلیمات را به مرزبانان افغانستان بدهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: تکرار این قضیه جای نگرانی جدی دارد. امیدواریم خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

وی درباره اعزام یک دیپلمات از هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: رفت و آمد دیپلمات ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشورها صورت می‌گیرد ری است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده و امر جدیدی نیست. ربطی به شناسایی و موضوعات دیگری ندارد. سفارتخانه افغانستان با آمار چند هزار مراجعه کننده روبرو است و تعداد زیادی کارمند لازم دارد و باید مساعدت کنیم کارهای این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانشان بخوابد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حق آبه هیرمند خاطرنشان کرد: حق‌ آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها پیش وجود داشته و ایران تلاش می کند نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین حل کند و کمیساران آب با هم دیدارهایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است.

 

نظرات بینندگان