arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۱۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۰۱ تير ۱۳۹۱

جنجال بر سر برگزاری آزمون دکترا در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دویچه وله با اشاره به "جنجال بر سر برگزاری آزمون دگترا در ایران" گزارش داد: : در ایران اعتراض‌ها به برگزاری آزمون دکترا به برکناری رئیس سازمان سنجش منجر شده است. اعتراض‌ها پس از آن شکل گرفت، که میزان پذیرش متقاضیان کمتر از تعدادی بود که پیشتر اعلام‌شده‌ بود.



این آزمون "به یک جنجال تمام عیار" تبدیل شده است؛ طوری که به تجمع اعتراض‌آمیز صدها دانشجو مقابل مرکز سنجش آموزش در تهران منجر شده است. این اعتراض‌ها در نهایت موجب برکناری رئیس این مرکز و تعیین رئیس جدید شد.

معترضان چه می‌گویند؟

از روز یکشنبه ۲۸ خرداد و با معرفی نام پذیرفته‌شدگان آزمون دکترا برای مصاحبه به دانشگاه‌ها، اعتراضات از فضای مجازی آغاز شد و با تجمع داوطلبان مقابل سازمان سنجش شدت بیشتری گرفت.

معترضان می‌گویند سازمان سنجش برخلاف اعلام پیشین خود به جای سه برابر ظرفیت، تنها یک و نیم برابر ظرفیت دانشگاه‌ها، اسامی معرفی شدگان به دانشگاه‌ها برای انجام مصاحبه را اعلام کرده است.

به این ترتیب تعداد بسیاری از کسانی که در آزمون دکترای سال ۹۱ رتبه بالایی کسب کرده‌اند در فهرست چند برابر ظرفیت دانشگاه‌ها جای نگرفته‌اند.

بسیاری از داوطلبان نیز که نام آن‌ها در فهرست افراد مجاز برای انتخاب رشته معرفی شده بوده برای مصاحبه به هیچ دانشگاهی معرفی نشده‌اند یا تنها به دانشگاه‌های غیرانتفاعی و شبانه معرفی شده‌اند.

در همین زمینه یکی از شرکت‌کنندگان در آزمون دکترای سال ۹۱ به سایت فرارو گفته است: «بنده در کنکور سراسری دکتری شرکت کردم و مجاز به انتخاب رشته شدم. حدود ۲۰ روز تمام از خانه بیرون نرفتم و خودم را برای مصاحبه آماده کردم چون اعلام شده بود که نمره مصاحبه اهمیت زیادی دارد (ضریب ۲) و نمره کتبی ملاکی برای قبولی نیست و من امیدوار به این‌که می‌توانم از مصاحبه موفق بیرون بیایم شروع به مطالعه مطالب درسی مربوط به رشته‌ام را نمودم اما روز ۲۸ خرداد با ناباوری دیدم که هیچ کد رشته محلی برای مصاحبه بنده مشخص نشده است.»

برکناری رئیس سازمان سنجش

بنا بر گزارش‌ها با تداوم تجمع معترضان مقابل سازمان سنجش و افزایش اعتراضات، محمدحسین سرورالدین رئیس سازمان سنجش روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ساعاتی پیش از برکناری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از تخلف پیش آمده سلب مسئولیت کرد و این تخلف را به گردن وزارت علوم انداخت.

رئیس سازمان سنجش در این گفت‌وگو ضمن تایید این نکته که باید سه برابر ظرفیت، داوطلبان به دانشگاه‌ها معرفی می‌شدند درباره این‌که چرا تنها یک‌ و نیم برابر ظرفیت، داوطلبان برای انجام مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شدند اعلام کرد: «بدون اطلاع من و با همکاری یکی از مشاوران وزارت علوم، اسامی معرفی‌شدگان به دانشگاه‌ها به صورت یک و نیم برابر ظرفیت اعلام شد. من در جریان این موضوع نبودم و نمی دانم روی چه اصولی این تصمیم گرفته شده است. این طرح بدون اطلاع من و با تایید یکی از مشاوران وزارت علوم صورت گرفته است.»

بعد از انجام این گفت‌و‌گو خبرگزاری‌ها از تغییر ریاست سازمان سنجش توسط کامران دانشجو وزیر علوم و انتصاب ابراهیم خدایی به جای محمدحسین سرورالدین رئیس پیشین این سازمان خبر دادند.

"سازمان سنجش آموزش كشور" با هدف گزینش داوطلبان ورود به نظام آموزش عالى ، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اقدام به برگزاری کنکور می‌کند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
0
همه با هم سر کاریم !!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
0
عکس قشنگه !!
دادا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
0
پوشش این خانمهامطلوب نیست وبه عنوان دانشجوی دکتراسبب الگوبرداری جوانان ازاین پوشش میشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
0
عكس چه ربطي به خبر داشت؟
نظرات بینندگان