arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۱

از " دوباره هاشمی " روزنامه دولت تا ...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی دو هفته قبل از فيلتر سايت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود كه ایشان دوباره هدف اتهامات برخي از هواداران دولت قرار گرفته و كليد آن نيز توسط روزنامه ايران خورده بود 26  آذر ماه سال 1390  بود كه روزنامه دولتي ايران در تيتر صفحه يك خود در مطلبي با عنوان «دوباره هاشمي» به بازخواني نامه‌هاي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در انتخابات گذشته پرداخت .

برگ دیگری از پرونده خانواده هاشمی ورق خورد، البته به نفع آنها. پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی که چندی است مجددا بر راس مجمع تشخیص مصلحت‌نظام تکیه زده، حدود پنج ماه پیش براساس دستور مقام‌قضایی فیلتر شده بود، روز گذشته رفع فیلتر شد و مجددا در دسترس قرار گرفت. این سایت البته با شکل و شمایلی جدید و برخی تغییرات به عرصه آمده است.

از ظاهر سایت نیز پیداست که برخی محتویات مورد نظر کارگروه فیلترینگ حذف شده تا مجددا پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی‌رفسنجانی فعالیت خود را در عرصه مجازی از سر بگیرد. این در حالی است که تصاویری از عکس‌های قدیمی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در کنار افراد دیگر در این سایت قرار گرفته از جمله عکس‌های دوران استانداری احمدی‌نژاد در اردبیل. دوره‌ای که هاشمی‌رفسنجانی سمت ریاست‌جمهوری را عهده‌دار بود.

این تارنما که اکنون رفع فیلتر شده چند ماهی را در سال گذشته بیش از پیش به انتشار خاطرات و اظهارنظرهای هاشمی‌رفسنجانی پیرامون وقایع مختلف می‌پرداخت و از آنجا که هاشمی دیگر خطبه‌های نمازهای جمعه را نمی‌خواند، به مرجع و ماخذی برای یافتن نظرات عضو خبرگان رهبری تبدیل شده بود. اما هشتم دی سال گذشته خبر از دسترس خارج شدن این سایت روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

خبری که خیلی زود رنگ واقعیت به خود دید؛ دسترسی کاربران به این پایگاه غیرممکن شد و این نشان از آن داشت که دیگر باید آن را در ردیف سایت‌های ممنوعه جست‌وجو کرد. هنوز ساعاتی از انتشار این خبر نگذشته بود که محمد هاشمی، مسوول دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با تایید مسدود شدن سایت گفته بود:

«با توجه به اینکه سرور اصلی سایت هاشمی از طریق شرکت افرانت پشتیبانی می‌شود، شرکت افرانت اعلام کرد که بنا به دستور ابلاغ شده، این شرکت دیگر قادر به سرویس‌دهی سایت آیت‌الله رفسنجانی نمی‌باشد و متعاقبا پس از چند دقیقه، سایت از دسترس خارج شد.» وی درخصوص دلیل این اقدام افزوده بود: «چند روز پیش از مدیریت سایت درخواست شده بود که اقدام به پالایش سایت کند و مصادیق پالایش را حذف خطبه‌های آخرین نمازجمعه آیت‌الله رفسنجانی اعلام کرده بود.»

هرچند مسوولان سایت دلیل فیلترشدن آن را قرار دادن خطبه‌های آخرین نمازجمعه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ورودی این پایگاه اعلام کرده بودند اما دو روز بعد سخنگوی دستگاه قضایی ضمن رد این موضوع، دلیل فیلتر شدن آن را وجود «مصادیق مجرمانه» دیگری روی سایت عنوان کرد. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که در بیست‌وچهارمین نشست خبری خود در میان خبرنگاران سخن می‌گفت، به تشریح قانون رسیدگی به جرایم رایانه‌ای که با استناد به آن، این سایت فیلتر شده در این قانون پرداخت و گفت: «طبق قانون این کارگروه با هفت نفر رسمیت پیدا می‌کند و مصوباتش با اکثریت آرا قابلیت اجرا دارد. رویه کار هم این است که ابتدا به افراد گفته می‌شود سایت خود را ثبت کنند.

اگر مصادیق مجرمانه‌ای در سایت دیده شود، تذکر داده می‌شود. اگر به تذکر توجه شد و مورد را برداشتند که هیچ، ولی اگر برداشته نشد بستگی به نوع اقدام مجرمانه تا سه بار تذکر داده می‌شود و بعد از آن سایت فیلتر می‌شود.» سخنگوی دستگاه قضایی پس از این توضیحات درباره فیلتر شدن سایت هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «در مورد این سایت هم همین اتفاق افتاد. در مهر ماه این کارگروه موارد خلاف را بررسی کرد و تذکر داده شد که پنج یا شش مورد مجرمانه‌ای را که وجود دارد، بردارند. این موارد برداشته شد. ضمن اینکه این سایت به نام محسن هاشمی‌رفسنجانی است، در حالی‌که در روزنامه‌ها مطرح شده که سایت متعلق به آقای هاشمی‌رفسنجانی است.»

محسنی‌اژه‌ای افزود: «بعد از مدتی مجددا هم موارد قبلی و هم موارد جدیدی روی سایت گذاشته شد و دوباره نسبت به رفع آن تذکر داده شد که در این مورد اقدامی صورت نگرفت تا اینکه این سایت در هفتم دی فیلتر شد و الان هم فیلتر است.»البته قبل از فیلترشدن سایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یکی، دو هفته‌ای بود که عضو خبرگان رهبری دوباره هدف اتهامات برخی از هواداران دولت قرار گرفته و کلید آن نیز توسط روزنامه ایران خورده بود. 26 آذر بود که روزنامه دولتی ایران در تیتر صفحه یک خود در مطلبی با عنوان «دوباره هاشمی» به بازخوانی نامه‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات گذشته پرداخت و ضمن تحلیلی بر عملکرد سایت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نتیجه گرفت:

«به نظر می‌رسد هاشمی و اطرافیانش که تجربه دو شکست سخت در انتخابات سال‌های 84 و 88 را دارند، برای انتخابات مجلس نیز به شدت نگران پایگاه مردمی رییس‌جمهور بوده و می‌خواهند به هر نحو ممکن در برابر آن قد علم کنند. آنها به‌خوبی این مهم را درک کرده‌اند که این پایگاه می‌تواند سرنوشت هر انتخاباتی را رقم زند. از همین جهت در تلاشند اساس این ظرفیت را با خدشه روبه‌رو کنند.»و این گزارش تحلیلی روزنامه دولت در پی این اتفاق افتاد که سایت هاشمی‌رفسنجانی که به انتشار اخبار، دیدگاه‌ها و خاطرات وی می‌پردازد، نامه‌ای بدون «سلام» با امضای پنج شخصیت برجسته انقلاب خطاب به امام خمینی (ره) را منتشر کرد و با تیتر: «نامه بی‌سلام خواص انقلاب به محضر امام (ره) در سال 1358» در توضیحی آورد:

«این نامه یکی از اضلاع مثلث نامه‌های تاریخی سه‌گانه‌ای است که ضلع دومش در سال 1359 و ضلع سومش در سال 1388 نگاشته شد؛ مثلثی تاریخ‌ساز که روی در شناساندن جریان انحرافی انقلاب در ذیل تابلو دو رییس‌جمهور داشت.»این نامه اما در کنار نامه دیگری که هاشمی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 به مقام معظم رهبری نوشت، منتشر شده بود تا به گفته برادر هاشمی‌رفسنجانی و علی عسگری نشانی از واکنش رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بزنگاه‌های تاریخی باشد. این‌گونه بود که با واکنش دیرهنگام روزنامه «ایران» نگاه‌ها بیش از پیش به سوی پایگاه اطلاع‌رسانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جلب شد. اکنون پس از پنج ماه و در میان تایید و تکذیب‌هایی که طی این مدت درخصوص رفع فیلتر شدن این سایت صورت گرفته بود روز گذشته در دسترس کاربران قرار گرفت.

عشرت عبدالهی

روزنامه شرق

یکم تیرماه 1391

نظرات بینندگان