arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شد

این هفته در جهان خودرو از نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس الکتریکی بنز، اولین مدل کاملا الکتریکی لکسوس و راه حل رنو برای تولید سریع‌تر مدل‌های جدید الکتریکی رونمایی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: این هفته در جهان خودرو: رونمایی از نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس الکتریکی بنز، اولین مدل کاملا الکتریکی لکسوس و راه حل رنو برای تولید سریع‌تر مدل‌های جدید الکتریکی.

لیموزین الکتریکی ب‌ام‌و

ب‌ام‌و نسل جدید لوکس‌ترین مدل خود، سری ۷ را رونمایی کرد. سری ۷ جدید به گفته کارخانه پیشرفته‌ترین ماشینی است که ب‌ام‌و تولید کرده و یک مدل کاملا الکتریکی از آن هم تولید می‌شود.

برخلاف بنز که مدل‌های لوکس الکتریکی و بنزینی‌اش را از هم جدا کرده، ب‌ام‌و یک بدنه برای هر دو مدل طراحی کرده است. ب‌ام‌و با این کار هزینه ساخت را کاهش داده تا سود بیشتری از فروش این مدل کسب کند.

مدل الکتریکی که با نام i7 فروخته می‌شود دو موتور با مجموع قدرت ۵۴۴ اسب بخار دارد و می‌تواند با هر بار شارژ تا ۶۲۵ کیلومتر حرکت کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر پنج ثانیه و حداکثر سرعت ماشین ۲۴۰ کیلومتر در ساعت است. قیمت پایه i7 در آلمان ۱۳۸ هزار یورو (حدود ۱۵۰ هزار دلار) است.

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شد

جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های دو تکه در جلو مهم‌ترین تغییر ظاهری نسبت به نسل پیشین سری ۷ است. ابعاد ماشین کمی نسبت به قبل بزرگ‌تر شده و خطوطی که ماشین را شکل داده ساده‌تر شده است.

اتاق ماشین با چوب و کریستال تزیین شده و بر راحتی سرنشینان عقب تاکید زیادی شده است. علاوه بر یک نمایشگر ۳۸ اینچی که روی سقف نصب می‌شود، می‌توان برای صندلی‌های عقب زیرپایی سفارش داد. دو نمایشگر لمسی کوچک هم روی دستگیره‌های در عقب گذاشته شده که با آن می‌توان بخش‌هایی از ماشین را کنترل کرد.

فن‌آوری خودران ماشین به راننده اجازه می‌دهد تا حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌ها دست‌هایش را از روی فرمان بردارد. ماشین در این حالت با کمک راه‌یاب ماهواره‌ای می‌تواند بدون نیاز به دخالت راننده سبقت بگیرد یا از بزرگراه خارج شود. راننده در این حالت همچنان باید حواسش به جاده باشد.

ب‌ام‌و می‌گوید منتظر مجوزهای قانونی برای ارائه قابلیت فن‌آوری خودران تا سطح سه در سری ۷ است. در این سطح راننده می‌تواند در مسیرهایی محدود پس از سپردن رانندگی به ماشین، نگاهش را از جاده بردارد. کارخانه آلمانی می‌گوید که سطح ۳ خودران تا دو سال دیگر به ماشین اضافه خواهد شد.

ب‌ام‌و انتظار دارد که مدل الکتریکی سری ۷ در اروپا طرفدار زیادی داشته باشد و مشتریان آمریکایی بیشتر مدل بنزینی و هیبرید بخرند. موتورهای بنزینی شش و هشت سیلندر است. قوی‌ترین مدل ۵۳۶ اسب بخار قدرت دارد و قیمتش کمی ارزان‌تر از مدل الکتریکی است.

شاسی‌بلند الکتریکی بنز

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شد

شاسی‌بلند EQS یکی از ۹ مدل الکتریکی است که بنز تا پایان سال جاری میلادی به خریداران ارائه خواهد کرد

بنز لوکس‌ترین شاسی بلند الکتریکی خود به نام EQS را رونمایی کرد. این ماشین که از پاییز امسال به بازار عرضه می‌شود، با شاسی‌بلند الکتریکی ب‌ام‌و iX و تسلا مدل X رقابت می‌کند.

شاسی بلند EQS از نظر فنی و ظاهری به سدان EQS بنز شباهت زیادی دارد. ارتفاع مدل شاسی‌بلند حدود بیست سانتی‌متر از مدل سدان بیشتر است و می‌توان برایش ردیف سوم صندلی سفارش داد. به مدل شاسی‌بلند امکانی اضافه شده که کنترل ماشین را در جاده‌های ناهموار آسان‌تر می‌کند.

مرسدس-بنز می‌گوید EQS شاسی‌بلند با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۶۰ کیلومتر حرکت کند. برای راحت‌تر شدن رانندگی در خیابان‌های باریک با چرخاندن فرمان جهت چرخ‌های عقب هم تغییر می‌کند. برای داشبورد هم می‌توان یک نمایشگر ۵۶ اینچی سفارش داد.

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شد

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شد

بنز پیش‌بینی می‌کند که شاسی‌بلند EQS از مدل سدان در آمریکای شمالی محبوب‌تر شود. قرار است این ماشین در کارخانه‌ای در ایالت آلاباما تولید شود و از آنجا به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

شاسی‌بلند EQS را می‌توان با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. قوی‌ترین مدل ۵۳۶ اسب بخار نیرو دارد و به گفته کارخانه می‌توان باتری‌هایش را تا ۸۰ درصد در نیم ساعت شارژ کرد.

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شد

شاسی‌بلند EQS در کارخانه جدید بنز در آمریکا تولید می‌شود

شاسی‌بلند EQS یکی از ۹ مدل الکتریکی است که بنز تا پایان سال جاری میلادی به خریداران ارائه خواهد کرد. این شرکت می‌گوید از فروش محصولات الکتریکی‌اش راضی است. بنز در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۲ هزار دستگاه ماشین الکتریکی فروخته که سه برابر مدت مشابه در سال گذشته است. اما سهم ماشین‌های الکتریکی از کل فروش بنز هنوز بسیار کم است. در سال ۲۰۲۱، ماشین‌های الکتریکی تنها ۲/۳ درصد از کل فروش بنز را شامل شدند.

لکسوس الکتریکی

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شدRZ در برنامه الکتریکی شدن محصولات لکسوس نقش مهمی دارد

لکسوس اولین مدل کاملا الکتریکی خود را از پاییز امسال به بازار عرضه می‌کند. خودروساز ژاپنی هفته گذشته این ماشین را که نامش RZ 450e است، در برنامه‌ای رونمایی کرد که زنده در اینترنت پخش شد.

لکسوس RZ از نظر فنی به شاسی‌بلند الکتریکی تویوتا به نام bZ4X شبیه است، اما قدرت و شتاب بیشتری دارد. دو موتور الکتریکی ماشین در مجموع ۳۱۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. شتاب صفر تا ۱۰۰ ماشین زیر شش ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است. لکسوس می‌گوید RZ با هر بار شارژ بیش از ۴۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند.

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شد

اتاق ماشین براساس الگوی تازه‌ای طراحی شده که قرار است در مدل‌های دیگر لکسوس هم تکرار شود. طراحان لکسوس می‌گویند برای طراحی اتاق از سوارکاران ماهر الهام گرفته‌اند که با کوچکترین حرکت افسار، اسب را کنترل می‌کنند. لکسوس این فلسفه طراحی را "تازونا" نامیده که در ژاپنی به معنی افسار اسب است.

لکسوس در واکنش به انتقاد‌ها از نمایشگر نسل کنونی ماشین‌هایش، سیستم کاملا جدیدی طراحی کرده که در آن بخش‌های مختلف خودرو با یک نمایشگر ۱۴ اینچی لمسی کنترل می‌شود. از جمله امکانات دیگر، فرمانی به شکل سکان هواپیما است که به گفته کارخانه کنترل ماشین را راحت‌تر می‌کند.

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شددو موتور الکتریکی ماشین در مجموع ۳۱۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند

RZ در برنامه لکسوس برای الکتریکی شدن نقش مهمی بازی می‌کند. خودروساز لوکس گروه تویوتا می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ همه محصولاتش در آمریکا، اروپا و چین الکتریکی باشد. این شرکت تاکنون تنها یک مدل بنزینی خود را به باتری مجهز کرده که فروشش در سال گذشته به شش هزار دستگاه نرسید.

لکسوس با اولین مدل کاملا الکتریکی می‌خواهد نقش جدی‌تری در بازار ماشین‌های الکتریکی داشته باشد. این کارخانه پیش‌بینی می‌کند که در سال اول حداقل ۳۳ هزار دستگاه RZ بفروشد.

شرکت جدید رنو

جهان خودرو؛ نسل جدید سری ۷ ب‌ام‌و و شاسی‌بلند لوکس بنز رونمایی شدرنو می‌خواهد به بازیگری مهم در بازار ماشین‌های الکتریکی تبدیل شود

رنو می‌گوید در حال بررسی طرحی است که با اجرای آن زیرمجموعه ماشین‌های الکتریکی‌اش از کارخانه جدا می‌شود و سهامش به عنوان شرکتی مستقل در بورس فروخته خواهد شد.

با افزایش فروش ماشین‌های الکتریکی، اکثر خودروسازان قدیمی طرح‌هایی مشابه را در نظر دارند. استدلال آنها این است که ساختار مدیریتی خودروسازان قدیمی برای رقابت در بازار ماشین‌های الکتریکی مناسب نیست. همچنین با از رونق افتادن ماشین‌های بنزینی، خودروسازان قدیمی زیان‌ده خواهند شد و با جدا کردن این دو بخش بهتر می‌توانند این ضرر را مدیریت کنند.

رنو در رقابت با فولکس‌واگن، تسلا و خودروسازان چینی سخت در تلاش است تا بتواند با عرضه بیشتر ماشین‌های الکتریکی، به بازیگری اصلی در بازار تبدیل شود. برای این کار رنو به سرمایه زیادی نیاز دارد و امیدوار است بتواند بخشی از این سرمایه را با فروش سهام زیرمجموعه الکتریکی کارخانه به دست آورد.

رنو می‌گوید در صورتی که این طرح تصویب شود، سهام بخش الکتریکی کارخانه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ در بازار بورس عرضه خواهد شد.

نظرات بینندگان