arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۴۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۱

مصباح یزدی: متون درسی دانشگاه‌ها برگرفته از علوم غربی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) متون درسی دانشگاه‌ها را برگرفته از علوم غربی عنوان کرد.

به گزارش مهر، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، در ششمین جلسه از طرح معرفت افزایی ویژه استادان دانشگاه‌های استان قم با عنوان "علم دینی"، که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­های استان قم و دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به وضعیت دانشگاه های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: پس از پیروزی انقلاب، مدتی دانشگاه ها به تعطیلی کشیده شد. در پی این موضوع، فرهیختگانی که علاقه مند به ارزش های انقلابی بودند، به فکر ایجاد اصلاحات موازی با ارزش های اسلامی و انقلابی افتادند و ستادی به نام انقلاب فرهنگی را با عضویت 6 نفر تشکیل دادند تا وضعیت دانشگاه ها را سر و سامان دهند.

وی  افزود: حضرت امام (ره) نیز تأکید خاصی برای حضور متخصصان در این روند داشتند، به همین جهت ستاد عالی انقلاب فرهنگی همکاری خود را با فرهیختگان حوزوی ضمن تأسیس دفتر همکاری دانشگاه و حوزه شروع کرد.

متون درسی در دانشگاه ها اسلامی شود

نماینده مجلس خبرگان رهبری، با توجه به مفهوم اسلامی سازی دانشگاه ها، ادامه داد:  صرف ایجاد نماز جماعت و حفظ شعائر دینی در دانشگاه ها نمی توان این مراکز را اسلامی کرد، بلکه آنچه که دارای اهمیت است، اسلامی کردن متون درسی آن است.

وی با اشاره به روند اصلاح متون درسی دانشگاه ها در ستاد عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: برخی از اساتیدی که دغدغه این تحول بزرگ در دانشگاه ها را داشتند، در پی مفهوم علم دینی افتادند که به چه علمی علم دینی اطلاق می‌شود.

آیت الله مصباح یزدی موج تناسب داشتن یا نداشتن علم با دین در انقلاب اسلامی را موجی از دوره رنسانس دانست و بیان کرد: در آغاز انقلاب اسلامی، متفکران حوزوی و دانشگاهی برداشت‌های متفاوتی از تعامل دین با علم در دانشگاه ها داشتند.

علم و دین در کنار یکدیگر قرار دارند

وی علم و دین را در کنار هم دانست و یادآور شد: بسیاری از اندشمندان اسلامی حوزه و دانشگاه بر این اعتقاد هستند که می توان بین علوم و دین هماهنگی حاصل کرد، چرا که علوم در محتوا با یکدیگر اختلافی ندارند، بلکه اختلاف دیدگاه عالمان برداشت های متفاوتی از علوم را پدید می آورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اظهار این که نخست باید اسلامی سازی دانشگاه ها اصلاح شود تا در ادامه در پی شناخت علم دینی و غیردینی رویم، اضافه کرد: آنچه که مهم است متناسب کردن این علوم با مفاهیم اسلامی است.

لزوم ایجاد تحول اساسی در اسلامی سازی علوم در جهان

وی با اظهار این که باید تحول اساسی در اسلامی سازی علوم در جهان به وجود آوریم، عنوان کرد: در هر علمی از اصولی تبعیت می کنیم که در نزد دانشمندان آن علم پذیرفته شده است و در محافل علمی نیز شایع است که از اصول علمی برای شناخت اصول علوم دیگر استفاده شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که برای شناخت ماهیت بسیاری از علوم می توانیم از اصول دینی بهره مند شویم، تأکید کرد: آنچه که در علوم انسانی دانشگاه های ما مطرح می شود، مبتنی بر اصول موضوعه ای است که باید در این اصول دقت کرد که چه مقدار دارای ارزش علمی است.

اصول روانشناسی که در دانشگاه ها رواج دارد مبتنی بر ماتریالیسم است

وی با ابراز این که اصول روانشناسی که در دانشگاه های ما رواج دارد، مبتنی بر ماتریالیست است، بیان کرد: علومی که در دانشگاه های ما تدریس می شود، برگرفته از علوم غربی است پس چگونه می توان از دانشجویان ما انتظار داشت که با تحصیل این علوم که اعتقادی بر وجود روح در انسان ندارد، تربیت اسلامی پیدا کنند.

آیت الله مصباح یزدی با اظهار این که علومی که اعتقادی به وجود روح در انسان ندارند، علمی نیستند، ابراز داشت: اصول علمی که با اصول دینی در تعارض باشند، در واقع اصالتی ندارد.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
1
6
ایشون به صورت علمی ثابت کند که اونچیزی که در دانشگاها تدریس میشود نادرست و اشتباه هست بعد بیاید از این گونه صحبت ها بکند
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
1
5
صبح بخیر !!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
1
6
علم روز بحثش جدا ار علوم حوزوی است. آیا مملکت نیاز به مهندس یا متخصص مثلا مغز و اعصاب ندارد؟
نظرات بینندگان