arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

آتش‌سوزی شبانه در خوابگاه دانشجویی دانشگاه امیرکبیر / ۱۱ نفر دچار دودگرفتگی شدند / دانشگاه امیرکبیر: منشاء آتش سوزی، زباله و ضایعات روزانه دانشجویی بود

خوابگاه دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در خیابان به‌آفرین دچار آتش‌سوزی شبانه شد. محل حادثه یک ساختمان ۱۰ طبقه بود که از آن به عنوان خوابگاه دانشجویی آقایان استفاده می‌شد و به گفته مسئولان خوابگاه حدود ۴۰۰ نفر در این خوابگاه حضور داشتند. ۱۱ نفر دچار دودگرفتگی شده که بنابر اعلام فرمانده حاضر در محل ۱۰ نفر از آن‌ها مشکل خاصی نداشته، به صورت سرپایی مداوا شده و یک نفر برای اعزام به مراکز درمانی تحویل عوامل اورژانس شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم نوشت: خوابگاه دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در خیابان به‌آفرین دچار آتش‌سوزی شبانه شد.

ساعت ۲۳:۳۱ شب گذشته یک مورد حادثه آتش‌سوزی در یک ساختمان تجمعی در خیابان کریمخان، خیابان به‌آفرین به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان سه ایستگاه آتش‌نشانی با امکانات کامل به محل حادثه اعزام شدند و نخستین گروه از آتش‌نشانان در مدت زمان دو دقیقه به محل حادثه رسیدند.

محل حادثه یک ساختمان ۱۰ طبقه بود که از آن به عنوان خوابگاه دانشجویی آقایان استفاده می‌شد و به گفته مسئولان خوابگاه حدود ۴۰۰ نفر در این خوابگاه حضور داشتند.

در قسمت حیاط پشتی این خوابگاه (حیاط خلوت) به وسعت حدود ۱۴ تا ۱۵ متر مقدار زیادی ضایعات جمع و دچار آتش‌سوزی شده بود.

دود حاصل از آتش‌سوزی از طریق راهرو و رایزر‌ها به داخل طبقات و حتی سقف‌های کاذب سرایت کرده بود.

پیش از رسیدن آتش‌نشانان تعدادی از نفرات از ساختمان خارج شده و به خیابان آمده بودند، تعدادی به سطح پشت‌بام رفته و تعدادی نیز داخل طبقات حضور داشتند.

آتش‌نشانان همزمان با خاموش کردن آتش به داخل ساختمان نفوذ کرده و موفق شدند هم افرادی را که در سطح پشت‌بام و هم افرادی را که داخل طبقات حضور داشتند، نجات دهند.

به گفته سید جلال ملکی؛ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این حادثه در مجموع حدود ۱۵۰ نفر با کمک آتش‌نشانان از محل حادثه خارج شدند و این حادثه خوشبختانه مصدومیت حاد یا تلفات جانی نداشت، اما ۱۱ نفر دچار دودگرفتگی شده که بنابر اعلام فرمانده حاضر در محل ۱۰ نفر از آن‌ها مشکل خاصی نداشته، به صورت سرپایی مداوا شده و یک نفر برای اعزام به مراکز درمانی تحویل عوامل اورژانس شد.

این عملیات در ساعت ۱:۱۵ بامداد پایان یافت و محل حادثه تحویل مسئولان شد.

 

زباله و ضایعات روزانه دانشجویی منشاء آتش سوزی خوابگاه امیرکبیر

ایرنا نوشت: رییس اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه منشاء اصلی آتش سوزی شب گذشته خوابگاه دانشجویی دانشگاه امیرکبیر واقع در خیابان کریم خان زند تهران، زباله و ضایعات دانشجویی بوده است، گفت:‌ علت اصلی حریق هنوز مشخص نیست.

مرتضی محمدی افزود:‌ حدود ساعت ۲۳:‌۴۵ شب گذشته دانشجویان احساس می کنند که فضای ساختمان را دود فرار گرفته است و ‌بلافاصله با آتش نشانی تماس می گیرند.

وی بیان کرد:‌ ماموران آتش نشانی بلافاصله در محل حاضر شده و آتش سوزی که در طبقه همکف خوابگاه در محل جمع آوری زباله ها و ضایعات روزانه دانشجویان ایجاد شده بود، ‌خاموش کردند.

محمدی گفت: با توجه به این اتفاق و دود ایجاد شده در ساختمان، ‌۱۰ دانشجویی که بیماری زمینه ای یا مشکلات تنفسی داشتند، احساس تنگی نفس کردند که با حضور اورژانس به صورت سرپایی مداوا شدند و مشکلی برای آنها پیش نیامد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های خوابگاه از قبیل آب و برق و گاز دچار مشکل نشده است، ادامه داد: خوابگاه بعد از گذشت چند ساعت به مدار خدمات رسانی خود بازگشت و دانشجویان در اتاق های خود اسکان یافتند.

رییس اداره امور خوابگاه های دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: تولید زباله در خوابگاه های دانشجویی زیاد است، ‌اتاق مخصوصی برای جمع آوری زباله ها داریم که در مواقعی که نیروهای خدماتی نیستد، ‌زباله ها در این اتاق دپو می شود تا در روز عادی از دانشگاه خارج شوند، ‌این ضایعات شامل ظرف های یکبار مصرف غذای دانشجویی و زباله های روزانه آنها است که عموما پلاستیکی هستند.

وی با اشاره به اینکه در این خوابگاه ۴۰۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ورودی سال ۱۴۰۰ مستقر بودند، افزود: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خوابگاه خودگردان وجود ندارد و در حال حاضر ۲۹ خوابگاه با حضور پنج هزار دانشجوی دختر و پسر به صورت مستقیم تحت نظارت دانشگاه صنعتی امیرکبیر دایر است.

محمدی یادآور شد:‌ در دوران کرونا با توجه به تعطیلی خوابگاه ها تعدادی از خوابگاه ها مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفتند، خوابگاه خیابان کریم خان نیز از جمله خوابگاه هایی است که مورد بازسازی قرار گرفته بنابراین منشاء آتش سوزی را نمی توان مشکلات تاسیساتی و زیرساختی خوابگاه دانست.

نظرات بینندگان