arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

لولا داسیلوا مجددا نامزد رئیس‌جمهوری برزیل شد

لوئیز لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل که چند سال پیش به اتهام فساد اداری به زندان هم رفت، دوباره اعلام کرده قصد نامزد شدن در انتخابات آینده برزیل را دارد تا به گفته خودش "کشور را نجات و دموکراسی آن را حفظ کند".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: لوئیز لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل که چند سال پیش به اتهام فساد اداری به زندان هم رفت، دوباره اعلام کرده قصد نامزد شدن در انتخابات آینده برزیل را دارد تا به گفته خودش "کشور را نجات و دموکراسی آن را حفظ کند".

او که رهبر جناح چپ سیاسی در برزیل است روز شنبه - هفتم مه - در جریان یک میتینگ و در میان هوادارنش گفت که "به میدان می‌آید تا از دموکراسی در برابر ژائیر بولسنارو" دفاع کند.

آقای بولسنارو که یک نظامی سابق است، از زمان به قدرت رسیدن، دولت راست‌گرا و محافظه‌کاری را سر کار آورد و با آغاز همه‌گیری کرونا و پیامدهای سنگین انسانی و اقتصادی آن در برزیل، به شدت تحت فشار و انتقاد بوده است.

آقای لولا از سال ۲۰۰۳ به مدت ۷ سال رئیس‌جمهور برزیل بود اما پس از خروج از قدرت حتی به اتهام فساد دولتی محاکمه و به زندان رفت هر چند سال گذشته دیوان عالی برزیل محکومیت او را غیرقانونی تشخیص داد و به این ترتیب آزاد شد و دوباره اجازه فعالیت سیاسی گرفت.

میتینگ انتخاباتی که روز شنبه در برزیل برگزار شد تحت عنوان "پیشواز" کارزار اصلی شکل گرفته بود چرا که رقابت‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری برزیل از ماه اوت - ۳ ماه دیگر - کلید خواهد خورد.

ستاد انتخاباتی آقای لولا می‌گوید او نامزد "دموکرات‌ها از همه اقشار، طبقه، نژاد و باور مذهبی" خواهد بود.

آقای لولا - ۷۶ ساله - روز شنبه، در جمع هواداران پرشور خود در شهر سائوپائولو گفت: "من دوباره به میدان مبارزه بازگشتیم

شعارهای او در حول "گردهم آوردن ملت، ایجاد وحدت و مقابله با اقتدارگرایی" است.

آقای لولا که از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور برزیل بود، اصلی‌ترین چهره چپ‌گرای این کشور محسوب می‌شود که توانست در ۷ سال زمامداری خود، با بهبود وضع اقتصادی کشور، دهها میلیون برزیلی را به بالای خط فقر بیاورد.

با این حال، در سال ۲۰۱۸ به عنوان ارشدترین مقام دولتی و در جریان تحقیقات از پرونده فساد دولتی که به "عملیات کارواش" شهرت یافته بود محکوم و به زندان افتاد.

او علاوه بر محکومیت و حبس به ۱۲ سال محرومیت از حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری هم محکوم شده بود اما سال گذشته، دیوان عالی برزیل که بالاترین نهاد قضایی در این کشور است محکومیت آقای لولا را متاثر از مناقشات سیاسی تشخیص داد و حق حضور دوباره او در رقابت‌های ریاست جمهوری را احیاء کرد.

چندی پیش آقای بولسنارو، رئیس جمهوری فعلی برزیل، گفته بود که بازگشت لولا به کاخ ریاست‌جمهوری مانند "بازگشت مجرم به صحنه جرم" است.

همزمان بسیاری در برزیل نگران آنند که چنانچه در جریان رای‌گیری اکتبر آینده آقای لولا پیروز شود شاید آقای بولسنارو حاضر به واگذاری قدرت نشود. آقای بولسنارو - که بسیاری به او لقب ترامپ برزیل داده‌اند - بارها صحت انتخابات پیش رو را به علت استفاده از سیستم رای‌گیری الکترونیکی زیر سوال برده است. ‌

آقای لولا به عنوان یار انتخاباتی و معاون آینده خود، جرالدو آلکمن، فرماندار فعلی سائوپائولو را برگزیده که یک چهره میانه‌رو است.

او امیداور است با انتخاب آقای آلکمن بتواند آنهایی که لزوما حامی رویکرد سیاسی چپ‌گرایانه او نیستند اما از عملکرد آقای بولسنارو هم دل‌خوشی ندارند، جذب کند.

 

نظرات بینندگان