arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۱

مذاکرات حساس اخوان المسلمین و شورای نظامی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الاهرام نوشت: منابع نزدیک به شورای نیروهای مسلح و اخوان المسلمین تایید کردند که طرفین در حال انجام مذاکرات در سطح بالا هستند که می تواند منجر به توافقی سیاسی شود.

به گزارش شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، بنا به گفته یک منبع نزدیک به مذاکرات، شورای نظامی از مرسی می خواهد که از اعلام پیروزی خود خودداری کند. آنها همچنین از مرسی می خواهند که حامیانش را از میدان التحریر خارج کند و  موافقت کند که در درون پارامترهای تعیین شده توسط شورای نظامی در متمم قانون اساسی عمل کند.

این متمم که اوایل هفته گذشته توسط شورای نظامی تبدیل به قانون شد، در کنار اعطای حق قانونگذاری به ارتش، به این نهاد بخشی از اختیارات رییس جمهور را می دهد.

به نوشته الاهرام، مرسی و اخوان المسلمین تاکید می کنند که پارلمان منحل نشود و انتخابات مجدد تنها برای یک سوم از کرسی ها برگزار شود.

اخوان المسلمین همچنان از شورای نظامی می خواهد که از متمم قانون اساسی قسمتی که به نظر مستقیما اختیارات رییس جمهور از جمله حق تعیین وزیر دفاع را تضعیف می کند، حذف کند.

یک منبع که با طرفین گفت و گو کرده است، می گوید: احتمال دستیابی به توافق وجود دارد. شورای نظامی می تواند تصمیم بگیرد که برگزاری انتخاباب مجدد پارلمانی را محدود به یک سوم کرسی ها کند. در عوض، مرسی و اخوان المسلمین هم موافقت می کنند که حداقل فعلا متمم قانون اساسی دست نخورده باقی بماند.

این منبع و منبع دیگری تایید کردند که هنوز طرفین به توافقی دست پیدا نکرده اند.

منابعی در اخوان المسلمین می گویند: اگر اخوان المسلمین و شورای نظامی به توافق دست یابند، محمد مرسی به عنوان رییس جمهور اعلام می شود.

یک مقام برجسته ی اخوان المسلمین گفت: اگر توافقی حاصل نشود و شورای نظامی بر روی گرفتن همه امتیازات و ندادن هیچ امتیازی به ما تاکید ورزد، ما از اینکه شفیق رییس جمهور اعلام شود، تعجب نخواهیم کرد.
نظرات بینندگان