تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

تغییر کیفیت خیره‌کننده تصویربرداری فضایی؛ تلسکوپ جیمز وب جدیدترین تصاویر آزمایشی خود را مخابره کرد

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، در روزهای اخیر نخستین تصاویر آزمایشی از تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد. این تصاویر که در طی مراحل تست قطعات تلسکوپ جیمز وب گرفته شده‌اند، کهکشان «ابر ماژلانی بزرگ» را در همسایگی کهکشان راه شیری نشان می‌دهند. مقایسه کیفیت این تصاویر با تصاویر قبلی گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی بازنشسته اسپیتزر، تفاوتی خیره‌کننده را به نمایش می‌گذارد.

یورونیوز: سازمان فضایی آمریکا، ناسا، در روزهای اخیر نخستین تصاویر آزمایشی از تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد.

اسپیتزر که زمانی یکی از تلسکوپ‌های فضایی متعلق به برنامه رصدخانه‌های بزرگ ناسا بود جزو اولین تلسکوپ‌هایی به شمار می‌رفت که تصاویری با وضوح بالا از کیهان در نور مادون قرمز ثبت کرد. این تلسکوپ یک تلسکوپ تک‌آینه بود، در حالی که جیمز وب ۱۸ آینه غول‌پیکر دارد که هر کدام از آن‌ها از آینه اسپیتزر بزرگ‌تر هستند. این آینه‌ها به همراه آشکارسازهای حساس نصب شده روی آن‌ها می‌توانند جزئیات بیشتری را معلوم کنند و اجازه اکتشافات بیشتری را به دانشمندان بدهند.

مارسیا ریکه، مسئول ارشد دوربین مادون قرمز نزدیک وب از دانشگاه آریزونا، گفت: «تا زمانی که کیفیت تصویر ارائه‌شده را نبینید، دقیقا آن را درک نخواهید کرد و فریاد تعجب‌تان بلند نمی‌شود.»

مایکل مک الواین، محقق در رصدخانه جیمز وب ناسا در مریلند، در یک کنفرانس خبری گفت: «اینها واضح‌ترین تصاویر مادون قرمزی هستند که توسط تلسکوپ فضایی گرفته شده‌ است. این تصاویر که برای چشم انسان نامرئی است، برخی از نخستین کهکشان‌هایی را که پس از شکل‌گیری کیهان ایجاد شده‌اند، به تصویر می‌کشند.»

آقای مک الواین گفت این تصاویر، که جزئیات بی‌سابقه‌ای از تجمع گاز‌های بین‌ستاره‌ای را در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ نشان می‌دهند، در پس از تراز کردن قسمت‌های مختلف آینه عظیم تلسکوپ گرفته شده‌اند. تصاویر واضح و با فوکوس خوب نشان می‌دهند که چهار ابزار رصدخانه آماده کار هستند.

ابر ماژلانی بزرگ نزدیک‌ترین کهکشان به زمین است و در فاصله ۱۶۰ هزار سال نوری از ما قرار دارد. دانشمندان تخمین می‌زنند این کهکشان و کهکشان راه‌ شیری ۲.۴ میلیارد سال دیگر در هم ادغام شوند.

محققان پروژه جیمز وب می‌گویند حدود هزار مرحله برنامه را برای آماده‌سازی راه‌اندازی نهایی پیش‌بینی کرده‌اند که اکنون تنها ۲۰۰ مرحله از تکمیل فعالیت باقی مانده است. این مراحل به این منظور طراحی شده‌اند تا دانشمندان اطمینان حاصل کنند تلسکوپ برای جمع‌آوری صحیح داده‌ها آمادگی کامل دارد.

کریستوفر ایوانز، دانشمند پروژه وب در آژانس فضایی اروپا، در کنفرانس خبری گفت: «وقتی اولین رصدهای این تلسکوپ منتشر شود، علم نجوم دیگر مثل سابق نخواهد بود.»

جیمز وب بزرگترین و قدرتمندترین رصدخانه نجومی است که تا کنون سیاره زمین را ترک کرده است. این تلسکوپ که از آخرین فناوری‌ها بهره می‌برد با بودجه ۱۰ میلیارد دلاری که هزینه‌ آن شد گران‌ترین دستگاهی است که در این زمینه تاکنون طراحی و ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب هفت تن وزن دارد و به افتخار جیمز ادوین وب، مدیر برنامه‌های دهه شصت ناسا، نامگذاری شده است. این دستگاه صد برابر از تلسکوپ هابل قویتر است، گرچه دانشمندان با توجه به تفاوت‌ها در کارکرد این دو دستگاه از مقایسه این دو خودداری می‌کنند. این تلسکوپ در تاریخ ۲۵ دسامبر سال گذشته به فضا پرتاب شد.

دانشمندان هویت اولین هدف رسمی وب را مخفی نگه داشته‌اند و کسی هنوز نمی‌داند اولین شکار اصلی جیمز وب از کیهان چه خواهد بود. انتظار می‌رود رصد‌های علمی در اواسط ماه ژوئیه یعنی حدود دو ماه دیگر آغاز شود.