arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

پلیس آلمان: انریکه مورا پس از ترک تهران ۴۰ دقیقه بازداشت شد / این بازداشت بر اساس شاخص‌های رایانه‌ای صورت گرفت؛ یکی از دلایلش به مسیر پروازی او مربوط بود / پولیتیکو: مورا به دلیل تغییر برنامه‌هایش در تهران مجبور شد چندین بار بلیت سفرش را عوض کنند؛ همین موضوع احتمالاً باعث ارسال اتوماتیک هشدار برای پلیس مرزی شده

پلیس مرزی آلمان توضیحاتی درباره بازداشت هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در فرودگاه فرانکفورت ارائه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: پلیس مرزی آلمان روز جمعه «انریکه مورا»، مقام ارشد اتحادیه اروپا را که وظیفه هماهنگی مذاکرات وین را برعهده دارد در فرودگاه فرانکفورت بازداشت کرد. او در حال سفر از تهران به بروکسل بود.

پلیس آلمان علاوه بر «انریکه مورا» که گذرنامه اسپانیایی دارد، «استفان کلمنت» سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل و «برونو شول»، رئیس کارگروه ایران در اتحادیه اروپا را نیز بازداشت کرد، اما هر سه آنها پس از مدت کوتاهی آزاد شدند.

پلیس آلمان اندکی بعدتر اعلام کرد این سه دیپلمات را به مدت ۴۰ دقیقه بازداشت کرده؛ به گفته پلیس، این بازداشت بر اساس شاخص‌های رایانه‌ای صورت گرفته و ارتباطی به خود این اشخاص نداشته است. طبق توضیحات پلیس آلمان، یکی از دلایل بازداشت آنها به مسیر پروازی‌شان مربوط بوده است.

پایگاه خبری-تحلیلی پولیتیکو نوشته یک دلیل که در میان مقام‌های اتحادیه اروپا مطرح می‌شود این است که این سه دیپلمات به دلیل تغییر برنامه‌هایشان در تهران مجبور شده‌اند چندین بار بلیط سفرشان به اروپا را عوض کنند و همین موضوع احتمالاً باعث ارسال اتوماتیک هشدار برای پلیس مرزی شده و پلیس هم توجهی به هویت مسافران نکرده است.

انریکه مورا که برای گفت‌وگو درباره مذاکرات وین به تهران سفر کرده بود روز جمعه در توییتی نوشت: «پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت در مسیر بروکسل در حالی که از تهران برمی‌گشتم، مانع ادامه سفر من شد. هیچ توضیحی داده نشد. (متوقف کردن) یک مقام اتحادیه اروپا در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی. گذرنامه و گوشی‌هایم را گرفتند.»

بنابر پیگیری خبرنگار فارس انریکه مورا پنجشنبه شب پس از انجام گفت‌وگوها در تهران، ایران را ترک کرد.

او در ادامه در توییتی دیگر نوشت: «در حالی که منتظرم تا سفرم به بروکسل ادامه یابد، می‌خواهم تاکید کنم که در تهران، لزوم توقف اعدام «احمدرضا جلالی» را مطرح کردم و خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه شدم.»

معاون «جوزپ بورل» سپس نوشت: اکنون به همراه دو همکارم، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و رئیس گروه ویژه ایران سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آزاد شده‌ایم. ما را جدا از هم نگه داشتند. از ارائه هرگونه توضیح در مورد آنچه که به نظر نقض کنوانسیون وین است، خودداری کردند.

یک منبع در اتحادیه اروپا به پایگاه پولیتیکو گفت انریکه مورا و دو دیپلمات دیگر هنگام ایستادن در صف کنترل گذرنامه‌ها بازداشت شده و در مرکز پلیس فرودگاه فرانکفورت از یکدیگر جدا شدند.

این منبع می‌گوید پلیس درخواست علی‌رغم درخواست‌های مکرر مورا از ارائه توضیح درباره دلایل بازداشت خودداری کرده؛ اما پلیس آلمان مدعی است دلایل بازداشت برای سه مسافر شرح داده شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش کرده موضوع را کم اهمیت جلوه دهد. به نوشته پایگاه پولیتیکو او بعد از آنکه بازداشت مورا در رسانه‌ها منعکس شد گفت: «او الان در راه است و مسئله به اتمام رسیده است. مورا سوار هواپیما شده و سفرش طبق برنامه پیش می‌رود.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در توییتی به اقدام پلیس آلمان در ممانعت از ادامه سفر «انریکه مورا» در فرودگاه فرانکفورت واکنش نشان داد.

وی در این خصوص نوشت: اگر با مقامات ارشد اتحادیه اروپا با گذرنامه دیپلماتیک چنین رفتار می‌شود، مردم عادی چه انتظاری باید داشته باشند؟ بیایید امیدوار باشیم که این یک سوءتفاهم موردی بود که دیگر تکرار نخواهد شد.

نظرات بینندگان