arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

میلیون‌ها دلار برای اسکلت یک دایناسور

اسکلت یک دایناسور که الهام‌بخش به تصویر کشیده شدن برخی از دایناسورهای فیلم «پارک ژوراسیک»‌ است در یک حراجی میلیون‌ها دلار فروخته شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایسنا :اسکلت یک دایناسور که الهام‌بخش به تصویر کشیده شدن برخی از دایناسورهای فیلم «پارک ژوراسیک»‌ است در یک حراجی میلیون‌ها دلار فروخته شد.

 به نقل از نیویورک تایمز، اثری که اخیرا در حراجی کریستیز به قیمت چشمگیری فروخته شد یکی از آثار «اندی وارهول» یا «آنری ماتیس» نبود،‌ بلکه این‌بار یک اسکلت دایناسور چند میلیون دلار در این حراجی به فروش رسید.

حراجی کریستیز یک اسکلت دایناسور «دینونیکوس» را به مزایده گذاشت. این نوع دایناسور پس از اکران فیلم «پارک ژوراسیک» به یکی از مشهورترین انواع دایناسور در جهان تبدیل شد. این اسکلت دایناسور در نهایت در جریان این حراجی به قیمت ۱۲.۴ میلیون دلار به یک خریدار ناشناس فروخته شد.

حراجی کریستیز روند فروش فسیل‌های گران‌قیمت را در پیش گرفته‌ است، اما این مسئله مایه رنجش برخی از دیرین‌شناسان شده است، ‌چرا که این افراد نگرانند قرار گرفتن این آثار در مجموعه‌های خصوصی به جای موسسات عمومی،‌ امکان دسترسی افراد حوزه علمی به آن‌ها را غیرممکن کند.

به گفته مسوولان حراجی کریتسیز، این فسیل دایناسور که «هکتور» نام دارد، نخستین دایناسور از نوع «دینونیکوس» است که تاکنون در یک مزایده عمومی به فروش گذاشته شده است.

مسوولان حراجی کریستیز در ابتدا ارزش تقریبی این اسکلت را ۶ میلیون دلار برآورد کرده بود.

این نوع از دایناسورها برای قرار گرفتن در مرکز توجه،‌ بیشتر مدیون «پارک ژوراسیک» هستند. جانوران عظیمی که در رمان و فیلم سال ۱۹۹۳ به عنوان «ولاسیرپتر» معرفی شده‌اند درحقیقت به «دینونیکوس»ها بسیار شباهت دارند.

این اسکلت از ۱۲۶ استخوان واقعی تشکیل شده است و باقی بخش‌های آن از جمله قسمت اعظمی از جمجمه بازسازی شده‌اند. این اسکلت که به حدود ۱۱۰ میلیون سال قبل تعلق دارد حوالی یک دهه پیش در یک ملک خصوصی توسط دو دیرین‌شناس خودآموز در «مونتانا» کشف شده است.

نظرات بینندگان