arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

گلایه سراوانی‌ها از کوتاهی در جمع‌آوری و تخلیه زباله ساکنان

مردم سراوان رشت پس از سه دهه میزبان از زباله بیش از نیمی از استان گیلان، حال گرفتار زباله های خانگی خود هستند که به دلیل برنامه نامنظم جمع آوری کوچه و خیابان این منطقه را مملو از زباله کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا، خبرگزاری دولت نوشت:  مردم سراوان رشت پس از سه دهه میزبان از زباله بیش از نیمی از استان گیلان، حال گرفتار زباله های خانگی خود هستند که به دلیل برنامه نامنظم جمع آوری کوچه و خیابان این منطقه را مملو از زباله کرده است.

 سایت محل دفن زباله سراوان رشت نزدیک به چهل سال است که فعالیت دارد و در این مدت نیز کوهی از زباله در این منطقه به وجود آمده و به گواه کارشناسان ، حدود یک میلیون تن زباله در این منطقه انباشت شده که مشکلات زیادی را برای مردم سراوان رشت به وجود آورده است.

بوی بسیار بد از انباشت زباله ، هجوم حشرات موذی به خصوص مگس به این منطقه ، شیوع بیماری های پوستی و همچنین جاری شدن شیرابه های حاصل از انباشت این زباله به رودخانه های رشت از معضلات بزرگ مردم منطقه و همچنین معضلات زیست محیطی در استان گیلان است.

این مشکلات باعث شده که طی یک دهه اخیر مردم منطقه سراوان در چند نوبت راه ورود کامیونهای حمل و تخلیه زباله به این محل را مسدود کنند که در تازه‌ترین اقدام نیز ، تعدادی از مردم این منطقه ماه گذشته دوباره راه ورود کامیونهای حمل زباله را مسدود کردند.

البته پس از مدتی و با حضور مسئولان ارشد گیلان در این منطقه و همچنین پیگیری های استاندار گیلان و ورود وزارت کشور به حل معضل زباله، باعث همراهی مردم شد تا مشکلات آنها به حداقل کاهش یافته و از سوی دیگر قرار شد سایت محل دفن زباله در سراوان رشت تا پایان سال تعطیل شود.

اما این روزها مردم منطقه با پدیده جدیدی مواجه هستند که بیشتر از بی مهری متولیان ناشی می شود. مشکلی که مردم منطقه سراوان رشت را رنج می دهد نحوه جمع آوری زباله در محله های مختلف این منطقه است زیرا به گفته مردم، زباله ها حداقل طی سه الی چهار روز در سطل های زباله انباشت می شود و سپس این زباله ها توسط کامیونها تخلیه می شود و حتی در برخی مواقع این جمع آوری تا یک هفته تاخیر دارد.

این در حالی است که یکی از رسانه ها فیلمی در فضای مجازی منتشر کرد که به انباشت زباله ها در محله های سراوان اشاره می‌کند و در این فیلم ادعا می شود که از زمان اعتراضات مردم نسبت به مسدود کردن راه ورود کامیونها، زباله های خانگی آنها جمع آوری نمی شود که البته از سوی مردم منطقه رد شد.

انباشت زباله در کوچه های سراوان ربطی به اعتراضات ندارد

یکی از ساکنان منطقه پیرسرای سراوان رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همانطور که مشاهده می کنید ،سطل های زباله در کوچه های این منطقه پر از زباله است و متاسفانه برای تخلیه این زباله‌ها اقدامی نمی کنند و چهار روز الی یک هفته طول می کشد تا این زباله ها را خالی می کنند که این نحوه کار ربطی به اعتراضات ماه گذشته ندارد .

محمدرضا شعبانی افزود: مدت زمان زیادی طول می کشد تا زباله های کوچه ها را جمع آوری کنند و در این راستا تقاضا داریم که این مشکل را نیز هر چه سریعتر برطرف کنند تا ابناشت زباله ها، برای مردم مشکلاتی را ایجاد نکند.

وی ادامه داد: البته در بعضی از مناطق سراوان بین سه الی چهار روز، نسبت به تخلیه زباله اقدام می‌کنند که این مدت زمان هم یاد است اما در این منطقه تا یک هفته هم زباله در سطل ها انباشته می شود و پس از آن نسبت به تخلیه زباله ها اقدام می شود .

شعبانی ادامه داد: البته نحوه جمع آروی زباله های این کوچه ها ربطی به اعتراضات مدم نسبت به تخلیه زباله ندارد چون محل دفن زباله با این منطقه تفاوت دارد و فقط مدت زمان جمع آوری زباله زیاد است وگرنه در بعضی از محله ها، انباشتی از زباله مشاهده نمی شود.

یکی دیگر از ساکنانمنطقه همچنین به وجود بوی بسیار بد از انباشت زباله در این سطل ها اشاره کرد و گفت: به خاط اینکه زباله ها مدت زمان زبادی در این سطل ها باقی می مانند و روی هم ابناشته می‌شوند، بوی بسیار بدی حاصل می‌شود که امر ما را اذیت می کند.

وی خاطرنشان کرد: بخاطر انباشت شدن زباله ها، مگس در این کوچه ها نیز زیاد است و این هم یکی دیگر از مشکلات مردم و محلی های این منطقه است چون هنگام استراحت و حتی هنگام غذا خوردن این مگس ها باعث اذیت و آزار مردم می شوند.

علاوه بر این دهیاری سراوان سطل های بزرگ زباله را در کوچه ها قرار داده تا مردم ، زباله های خود را در آن سطل قرار دهند اما به دلیل تاخیر در جمع‌آوری و تخلیه زباله ها از این سطل ها، باعث شده تا بوی بد ناشی از انباشت زباله در این سطل ها و وجود مگس و سایر حشرات و همچنین تجمع حیوانات موذی همانند موش، مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه به وجود آورده است.

انباشت زباله در منطقه پیرسرای سراوان رشت به طور وضوح نمایان است و مردم نیز از نحوه تخلیه زباله ها گله مندند و از مسئولان درخواست دارند که در این خصوص تصمیمی اتخاذ شود تا هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود.

لزوم جمع آوری روزانه زباله

یکی از بانوان که در خیابان انقلاب سراوان سکونت دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه نحوه جمع آوری زباله در این خیابان بسیار نامناسب است همانطور که می بینید سطلی که برای جمع آوری زباله اینجا قرار دارد، مملو از زباله است.

این بانو در ادامه بیان کرد: به طور معمول در شهرها روزی حداقل یک بار ماموران شهرداری اقدام به جمع‌آوری زباله می کنند اما متاسفانه در این منطقه سه الی چهار روز طول می کشد تا این زباله ها را جمع آوری کنند که این شیوه جمع آوری زباله، مشکلات زیادی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: من به همراه همسرم محل قرارگیری سطل زباله را تغییر دادیم چون این سطل جلوی درب خانه ما قرار داشت و آن را چند متر جلوتر بردیم تا بوی بد از انباشت زباله کمتر ما را اذیت کند و از سوی دیگر به دلیل انباشت زباله، مگس هم در این منطقه نیز زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: در اخبار شنیدیم که مسئولان برای مشکلات محل دفن زباله در این منطقه اقداماتی را انجام دادند و انتظار داریم که در این زمینه نیز تلاش کنندتا هر روز این زباله ها جمع آوری شود تا مشکلات ساکنان این منطقه کاهش یابد.

مشکلی با مسئولان نداریم، مشکل ما جمع آوری صحیح زباله است

یکی دیگر از ساکنان سراوان رشت نیز در خصوص ابناشت زباله در خیابان و کوچه های این منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مردم این منطقه مدت زیادی است که از بوی بد حاصل از انباشت زباله و سایر معضلات در رنجند و همچنان این مشکلات را تحمل می‌کنند اما انتظار داریم که مشلات کوچکی همانند جمع آوری زباله های کوچه ها هر چه سریعتر برطرف شود.

این ساکن محله سراوان رشت به فیلمی که در فضای مجازی پخش شده اشاره کرد و افزود: ما مشکل و مخالفتی با مسئولان نداریم و تنها مشکل ما وجود زباله در خیابانها و کوچه ها می باشد که نحوه جمع آوری آن بسیار بد است که این امر باعث انباشت زباله در سطل های زباله شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه زباله ها را هر چند روز به چند روز و حتی پس از یک هفته جمع آوری می کنند و که البته این نحوه جمع آوری تازگی ندارد و ربطی تقاضای ما این است که زمان جمع آوری زباله کوتاه شود و اگر قادر نیستند هر روز این کار را انجام دهند ، هفته ای سه بار، مبادرت به جمع آوری زباله کنند که به طور حتم این کار مسئولان ، مردم را راضی خواهد کرد چون دیگر زباله در این سطل ها انباشته نمی شود.

با این حال مردم بعضی از مناطق سراوان رشت از انباشت زباله در کوچه ها گله‌ دارند و با توجه به اینکه سطل هایی را برای قرار دادن زباله‌های خانگی در کوچه ها درنظر گرفتند، اما نحوه و زمان تخلیه زباله‌های این سطل ها باعث اعتراض مردم شده است.

با این وجود و پس از اینکه مسئولان اقداماتی را نسبت به برطرف کردن معضلات محل دفن زباله در سراوان رشت درنظر گرفتند، مردم این محله ها نیز منتظرند که هر چه سریعتر مسئولان نسبت به این معضل نیز، اقداماتی را انجام دهند که تنها خواسته آنان نیز، جمع آوری روزانه زباله‌های خانگی است .

نظرات بینندگان