arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

وزيرنفت عقب‌ماندگی فاحش در میادین‌ مشترک را تاييدكرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: وزیر نفت با اشاره به عقب ماندگی فاحش ایران در توسعه میادین مشترک نفت، اعلام کرد: حجم بدهی‌های شرکت ملی گاز به بانکها 9 هزار میلیارد تومان شده است.
 
رستم قاسمی وزیر نفت صبح امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در کشور اظهار داشت:‌ در حال حاضر کشور ما با 600 میلیارد بشکه نفت درجا که 155 میلیارد آن قابل برداشت است و 34 تریلیون متر مکعب گاز بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان است.
 
وزیر نفت در خصوص اولویت این وزارتخانه در موضوع اکتشاف میادین نفت و گاز گفت: در حال حاضر 337 مخزن نفتی و گازی در کشور کشف شده است و هم اکنون 197 میدان نفت و گاز در کشور فعالیت می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون در بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز نسبت به شرکا عقب ماندگی بسیار فاحشی داریم به طوری که برداشت بسیار کمی از آنها می‌کنیم، گفت:‌ در حال حاضر دارای 26 میدان مشترک نفت و گاز هستیم که 15 عدد آن دریایی و 11 عدد در خشکی هستند و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سالجاری تمامی میدان‌های مشترک تعیین تکلیف شده و عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.
 
قاسمی اضافه کرد: از ابتدای امسال نیز قرارداد 12 میدان مشترک که شامل 6 میدان دریایی و 6 میدان خشکی بوده بسته و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.
 
وی با اشاره به این که هم اکنون در پارس جنوبی که یکی از میادین بزرگ کشور است هم در بحث گاز و هم در بحث نفت پروژه‌هایی آغاز شده به طوری که هم اکنون در حال حفاری لایه نفتی این منطقه هستیم، گفت: با تصمیم دولت در حال اجرای پروژه در همه فازهای پارس جنوبی هستیم و امیدواریم تا پایان سال آینده 8 فاز آن به بهره برداری برسد تا 250 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت گازی کشور افزوده شود.
 
این عضو کابینه دولت دهم با ابراز امیدواری از اتمام همه پروژه‌های پارس جنوبی تا پایان سال 93، از نمایندگان مجلس درخواست مساعدت جدی کرد.
 
اتلاف روزانه 38 میلیون متر مکعب گاز
به گفته وی تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت استخراج نفت به 5.6 میلیون بشکه در روز و ظرفیت استحصال گاز نیز به یک میلیارد و 480 میلیون متر مکعب خواهد رسید.
 
قاسمی در ادامه با اشاره به سوختن روزانه 38 میلیون متر مکعب گاز همراه نفت در کشور، گفت: البته با شروع برخی از پروژه‌ها این میزان ظرف یکی دو سال آینده به نصف تقلیل خواهد یافت و تا پایان برنامه این رقم به 6 میلیون متر مکعب خواهید رسید.
 
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برنامه وزارت نفت برای برداشت صیانتی و ازدیاد برداشت از میادین مشترک نفت و گاز گفت:‌در حال حاضر برداشت فعلی کشور 25 درصد از میادین مشترک است که از میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است.
 
وزیر نفت ادامه داد:‌ با توجه به برنامه اگر یک درصد به ظرفیت برداشت اضافه شود معادل با تولید 6 میلیارد بشکه نفت و یا به عبارتی تولید 5 سال کشور خواهد بود. بنابراین یکی از برنامه‌های مهم وزارت نفت توجه به این موضوع است.
 
وی با بیان اینکه 20 پروژه برداشت صیانتی از میادین مشترک داریم، تاکید کرد: روزانه 12 میلیون متر مکعب گاز به میدان‌های نفتی و 500 هزار بشکه آب به میدان‌های دریایی کشور تزریق می‌شود و تا پایان برنامه با استفاده از روش‌های نوینی که در دنیا متداول است این میزان به دو برابر افزایش خواهد یافت.
 
2.5 برابر ترکیه انرژی مصرف می‌کنیم
قاسمی در ادامه وضعیت مصرف انرژی در کشور را بسیار بد توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه تامین 99 درصد انرژی در کشور از منابع نفت و گاز است، متاسفانه شدت مصرف ایران چهار برابر متوسط جهانی است به طوریکه مصرف گاز در کشور ما بیشتر از چین و 2.5 برابر ترکیه است.
 
وی در خصوص سطح برخورداری مردم از گاز گفت: به طور متوسط 87 درصد خانوارها، 99 درصد شهرها و 57 درصد روستاها در کشور دارای گاز هستند و به 12 هزار و 780 روستاها گاز رسانی شده است به طوری که طی 3 سال گذشته گازرسانی به روستاها 100 درصد افزایش یافته است.
 
وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون اکثر واحدهای صنعتی و نیروگاهی از گاز برخوردارند، تبیین کرد: با کنترل مصرف، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و اصلاح الگوی مصرف امکان صادرات بیشتر گاز فراهم خواهد شد.
 
وی در عین حال تصریح کرد: متاسفانه با اینکه سومین تولید کننده گاز در جهان هستیم اما تراز ما در واردات و صادرات گاز مساوی است به طوری که روزانه 600 میلیون متر مکعب گاز استخراج می‌کنیم که 500 میلیون متر مکعب آن به مصرف خانوار، ‌مراکز صنعتی و نیروگاهی و 100 میلیون متر مکعب آن نیز به پتروشیمی‌ها اختصاص دارد.
 
بدهی 9 هزار میلیارد تومانی شرکت گاز
قاسمی در خصوص برنامه توسعه گازرسانی در کشور توضیح داد: براساس برنامه ریزی انجام شده به روستاهای بالای 100 خانوار گازرسانی انجام خواهد شد اما شرکت ملی گاز به دلیل لزوم بازپرداخت وام‌های 9 هزار میلیارد تومانی که درسال‌های گذشته دریافت کرده است با مشکلات جدی مواجه شده به طوری که هم اکنون نیازمند کمک جدی است.
 
به گفته وی ظرفیت موجود پالایشی پالایشگاههای کشور در حدود 1.7 میلیون بشکه نفت خام فرآوری شده است که تا پایان برنامه این روند به 2.5 میلیون بشکه نفت خام فرآوری شده خواهد رسید.
 
وزیر نفت اضافه کرد: با توجه به اینکه هم اکنون 13 شرکت بخش خصوصی در زمینه تبدیل نفت خام به محصولات دیگر فعال هستند، پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم ایران به عنوان صادر کننده 165 میلیون لیتر فرآورده نفتی به شمار آید.
 
وی در ادامه افزود:‌ وزارت نفت با اقداماتی مانند احداث 2100 واحد جایگاه CNGدر کشور و همچنین واقعی کردن قیمت‌ها از روند مصرف غیرمنطقی انرژی به خصوص قاچاق آن جلوگیری به عمل آورد.
 
آغاز ساخت 70 واحد جدید پتروشیمی
 
 وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش صنعت پتروشیمی را یکی از مزیت‌های نسبی کشور به شمار آورد که منجر به ایجاد ارزش افزوده با تولید 54 میلیون تن در سال می‌شود و پیش‌بینی کرد این رقم تا پایان برنامه پنجم به حدود 100 میلیون تن خواهد رسید.
 
وی با بیان اینکه در حدود 70 واحد پتروشیمی در کشور شروع به فعالیت کرده اند، ابراز امیدواری کرد: با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بتوان به این بخش از صنعت کشور کمک شایان توجهی کرد.
 
قاسمی در ادامه با بیان اینکه مجموع سرمایه گذاری‌های مورد نیاز صنعت نفت که در برنامه پنجم 250 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است، گفت: بر این اساس سالانه باید 50 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری شود تا از برنامه عقب نیافتیم البته تحقق آن را قابل وصول می دانیم.
 
به گفته وی با پروژه‌های وسیعی که وزارت نفت در زمینه بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز و توسعه آنها در نظر گرفته تا پایان برنامه پنجم میزان برداشت ما چهار برابر وضع موجود در نفت و 2.5 برابر وضع موجود در گاز خواهد بود.
 
وزیر نفت در بخش دوم سخنانش و در پاسخ به نمایندگان مجلس در خصوص طرح اماک گفت: طرح آماک به اتمام رسیده اما هنوز در کنار آن طرح‌های جدیدی را برای گازهایی که همراه نفت می‌سوزند در برنامه پیش بینی کرده‌ایم.
 
با برخی از واگذاری‌ها مخالفم
وی همچنین در خصوص اقدامات وزارت نفت در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 عنوان کرد: تاکنون وزارت نفت به ارزش 40 هزار میلیارد تومان شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده است به طوری که تمام شرکت‌های پتروشیمی هم اکنون خصوصی هستند و از 9 پالایشگاه نفتی که در کشور وجود دارد 7 عدد آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
قاسمی در عین حال تصریح کرد: البته با توجه به سابقه‌ای که در این زمینه دارم با برخی از واگذاری ها مخالفم چون برخی از پروژه‌هایی که 70 یا 80 درصد پیشرفت داشته و به بخش خصوصی واگذار شده هم اکنون به حالت نیمه تعطیل درآمده است در حالی که باید این طرح‌ها به اتمام برسد و سپس به بخش خصوصی واگذار شود
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بودجه سنواتی سهم شرکت ملی نفت تنها 14.5 درصد است، گفت: اگر می‌خواهیم 50 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کنیم باید از منابع داخلی استفاده کنیم البته نمی خواهیم از بودجه جاری کشور در این بخش بهره ببریم بلکه باید بتوانیم سرمایه گذاری را در این بخش افزایش دهیم.
 
به گفته وزیر نفت با سرمایه گذاری در این بخش در پایان برنامه پنجم ارزش بازاری نفت و گاز به بیش از 300 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
 
اوپک 3 میلیون بیش از سقف تعیین شده، نفت صادر می‌کند
 این مقام مسئول در وزارت نفت در خصوص سیاست‌گذاری‌های اوپک نیز گفت: براساس مصوبه جلسه قبل اوپک مقرر شده بود که همه کشورهای عضو تنها 30 میلیون بشکه نفت تولید کنند در حالی که متاسفانه این سقف را رعایت نکردند و 33 میلیون بشکه نفت در بازار تولید شد.
 
وی افزود: البته با پیگیری‌های ایران و کشورهای همسو توانستیم بیانیه اوپک را با تولید 30 میلیون بشکه متعهد کنیم. البته طبیعتاً برخی کشورها سقف را رعایت نخواهند کرد و نفت اضافی در بازار خواهند داشت.
 
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 56 میلیارد دلار در پارس جنوبی پروژه در دست اجراست، گفت: باید سالی 20 میلیارد دلار فقط در پارس جنوبی هزینه کنیم تا بتوانیم براساس برنامه به اهداف خود برسیم.
 
وی همچنین در خصوص تعهد وزارت نفت برای اجرای پروژه‌های استانی نیز گفت: ما در حال حاضر بیش از 8 هزار میلیارد تومان تعهد اجرای پروژه در سفرهای استانی داریم و امکان اینکه این میزان تعهد را طی یکی دو سال هزینه کنیم مقدور نیست اما به تدریج آن را اجرایی خواهیم کرد.
 
تدوین طرح جامع انرژی با مشارکت وزارت نیرو
قاسمی در خصوص گازرسانی به بخشی از استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان نیز گفت:‌ هم اکنون خط هفتم گازرسانی در حال اجرا است که امیدواریم تا پایان سال 92 به اکثر نقاط کشور گازرسانی انجام شود.
 
وی همچنین در خصوص سنند راهبردی انرژی نیز گفت: در حال حاضر سند راهبردی انرژی که در قانون پیش بینی شده است با همکاری وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی در دولت منتظر تصویب است.
 
وزیر نفت در خصوص طرح جامع انرژی نیز گفت: این طرح مستلزم تصویب سند راهبردی انرژی در دولت است.
 
به گفته وی در زمینه برداشت از میادین مشترک با کشور ترکمنستان وضعیت نسبتاً خوبی داریم و عملیات اکتشاف هم اکنون در این منطقه در حال انجام است.
 
قاسمی در ادامه با بیان اینکه بیشتر تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گازر در داخل کشور ساخته می‌شود،‌ گفت:‌ برنامه ریزی صورت گرفته تا برای بخشی از تجهیزات تخصصی که از خارج از کشور وارد می‌شود با در نظر گرفتن سه اصل کیفیت، سرعت و اقتصادی کردن این صنایع در داخل کشور تولید شود.
 
وی افزود: همچنین در بودجه پیشنهاد کردیم صندوقی تحت عنوان صندوق حمایت از صنایع داخلی تشکیل شود تا بتوانیم با کمک این صندوق به تولیدات داخلی به ویژه در این صنعت کمک کنیم.
نظرات بینندگان