arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

شمارش معکوس برای نخستین ماه‌گرفتگی کامل سال ۲۰۲۲؛ چرایی سرخ شدن ماه در زمان ماه‌گرفتگی

یک ماه‌گرفتگی کامل شب یک‌شنبه ۲۵ اردی‌بهشت (۱۵ آوریل) تا بامداد روز دوشنبه در آسمان بسیاری از مناقط زمین قابل مشاهده است. این رویداد در آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از آمریکای شمالی، و همچنین بخش‌هایی از شرق اروپا و نیوزیلند قابل مشاهده است. میشل ثانر، یکی از دانشمندان ناسا، درباره این ماه‌گرفتگی توضیح می‌دهد: عالی‌ترین مسأله این است که وقتی ماه کاملاً در سایه قرار می‌گیرد، یعنی در تاریک‌ترین بخش سایه، در چشم ما سرخ‌رنگ یا نارنجی‌رنگ به نظر خواهد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: یک ماه‌گرفتگی کامل شب یک‌شنبه ۲۵ اردی‌بهشت (۱۵ آوریل) تا بامداد روز دوشنبه در آسمان بسیاری از مناقط زمین قابل مشاهده است. این رویداد در آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از آمریکای شمالی، و همچنین بخش‌هایی از شرق اروپا و نیوزیلند قابل مشاهده است.

میشل ثانر، یکی از دانشمندان ناسا، درباره این ماه‌گرفتگی توضیح می‌دهد : «عالی‌ترین مسأله این است که وقتی ماه کاملاً در سایه قرار می‌گیرد، یعنی در تاریک‌ترین بخش سایه، در چشم ما سرخ‌رنگ یا نارنجی‌رنگ به نظر خواهد رسید. و دلیلش این است که چشم‌های شما در حال عادت کردن به نور کمتر هستند. و عملا، تنها نوری که در این لحظه انعکاس دارد نوری است که در جو زمین پخش شده است.»

کره ماه با سنگ‌ها و صخره‌های تیره رنگی پوشیده شده است که شبانگاه نور خورشید را انعکاس می‌دهد. هنگام ماه‌گرفتگی، کره زمین بین نور خورشید و ماه قرار ‌می‌گیرد و ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد. در این حالت تنها نوری که به سطح ماه می‌رسد و به سمت زمین انعکاس پیدا می‌کند نور کمی است که در اتمسفر زمین پخش شده است. و این امر علمی دلیل سرخ یا نارنجی به نظر رسیدن ماه هنگام ماه‌گرفتگی است. پدیده سرخی افق هنگام طلوع و غروب آفتاب نیز نتیجه پدیده‌ای مشابه است.


امروزه چرخه‌های ماه‌گرفتگی به کمک علم نجوم قابل پیش‌بینی است، اما کره ماه هنوز رازهای کشف‌نشده زیادی دارد. میشل ثالر درباره دیگر پژوهش‌های مرتبط با کره ماه توضیح می‌دهد که دانشمندان از مطالعه کره ماه اطلاعات زیادی درباره منظومه شمسی کشف می‌کنند : «به نظر من یکی از جالب‌ترین مسائل درباره ماه این است که سطح آن میلیاردها سال، یعنی تقریباً از همان زمان شکل‌گیری منظومه شمسی، شاهد تغییرات ناچیزی بوده است. و طبیعتاً ما چنین فرصتی را در سطح کره زمین نداریم.»

وی ادامه می‌دهد : «بنابراین به عنوان یک دانشمند چیزهایی آن بالا هستند که به درباره تاریخ کره زمین، اینکه محیط کره زمین در فضا چگونه بوده است و چه چیزهایی به زمین برخورده‌اند که شاید به ماه هم خورده باشند اطلاعات می‌دهد.»

کره ماه به همچنین می‌تواند آزمایشگاه و زمین تمرین برای فرستادن فضانوردان به کره مریخ باشد، چرا که فضانوردانی که روزی به مریخ خواهند رفت باید بتوانند بدون همراهی و کمک ماموریت خود را انجام دهند. ناسا اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۴ گروه جدیدی از فضانوردان از جمله یک زن رنگین پوست را برای انجام ماموریت «آرتمیس» به کره ماه خواهد فرستاد.

یکی از اهداف این ماموریت بررسی شرایط برپایی اردوگاه پژوهشی بر کره ماه است تا فضانوردان بتوانند مدت‌های طولانی بر سطح ماه حضور داشته باشند. در این مأموریت ماه‌پیمایی به نام «وایپر» یا همان افعی قرار است به قطب جنوب کاه به مدت صد روز آن منطقه را برای یافتن یخ و دیگر منابع جستجو کند.


مطالعات مرتبط با فضا تأثیر بزرگی در تکنولوژی‌های نوین داشته است. به طور مثال، لزوم کوچک کردن رایانه‌ها برای جادادان آن‌ها در فضاپیمای آپولو بود که بعدها به ساخت رایانه‌های شخصی کمک کرد.

نظرات بینندگان