arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
وزیر کار مطرح کرد؛

معیار دهک بندی‌ها؛ از درآمد فرزندان گرفته تا خودرو، سود‌های بانکی و گردش مالی

عبدالملکی گفت: معیار دهک‌بندی مجموعه‌ای از متغیر‌های مالی مثل خودرو گردش بانکی سود‌های بانکی است ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست و بعد خانواده را با درآمد، جریان مالی، حقوق و سود بانک را در نظر می‌گیریم. به گفته عبدالملکی، برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم فرزندان خانواده شاغل هستند درآمد و ماشین دارند عملا جدا شدند، اما در سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار تمام درآمد و دارایی خانواده را ملاک قرار می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: معیار دهک‌بندی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی مثل خودرو، گردش مالی، سودهای بانکی است.

حجت‌الله عبدالملکی گفت: مبنای کار دولت عدالت است در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی با بی‌عدالتی شدید روبه رو بودیم در جریان ارز ۴۲۰۰ تومانی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت می‌شد چون دلار و ارز حاصل از صادرات دست مردم را نمی‌گرفت چون بخشی از آن در جیب دلال‌ها، قاچاقچیان، خارجی‌ها، تولید کننده خارجی می‌رفت و فقط و بخش کمی از آن به مردم می‌رسید اما حالا ۱۰۰ درصد این ارز به مردم داده می‌شود.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حالا دلار به نرخ روز به واردکننده‌ها داده می‌شود و بقیه پول به دهک‌های پایین می‌رسد که ۴۰۰ هزارتومان درماه به دهک‌های پایین و ۳۰۰ هزار تومان به دهک‌های بالاتر داده می‌شود و نتیجه هم از بین رفتن قاچاق، افزایش تولید، کنترل قیمت و فاصله طبقاتی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

او گفت: افزایش قیمت در برخی کالاها مثل مرغ، روغن و تخم مرغ بر بالا رفتن قیمت سایر اقلام اثر دارد اما این افزایش بسیار محدود و ناچیز است و مجموعا برآورد ما این است که جمع افزایش قیمتی که در سهم کالاهای مختلف اتفاق می‌افتد سر جمع از میزان افزایش درآمد مردم با یارانه بیش‌تر خواهد بود و این یارانه باعث افزایش رفاه و قدرت خرید در دهک‌های مختلف می‌شود.

عبدالملکی گفت: معیار دهک‌بندی مجموعه‌ای از متغیرهای مالی مثل خودرو گردش بانکی سودهای بانکی است ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست و بعد خانواده را با درآمد، جریان مالی، حقوق و سود بانک را در نظر می‌گیریم و دهک‌بندی را انجام می‌دهیم این اطلاعات را هم از خزانه کل کشور، بانک مرکزی، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی گرفته‌ایم.

به گفته عبدالملکی، برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم فرزندان خانواده شاغل هستند درآمد و ماشین دارند عملا جدا شدند اما در سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار تمام درآمد و دارایی خانواده را ملاک قرار می‌دهد.

نظرات بینندگان