arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

واکنش پلیس به زورگیری‌های خشن/آمادگی برای اعزام تیم‌های پلیسی به قطر

سخنگوی فراجا از آمادگی برای اعزام تیم‌های پلیس به قطر به منظور تأمین امنیت جام‌جهانی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایسنا :سخنگوی فراجا از آمادگی برای اعزام تیم‌های پلیس به قطر به منظور تأمین امنیت جام‌جهانی خبر داد.

 سردار مهدی حاجیان در حاشیه نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران در موضوعات مختلف پاسخ داد. او درباره پرسشی پیرامون وضعیت امنیتی مرزها و دیدار اخیر بین جانشین پلیس کشور با مقاماتی از دولت افغانستان، گفت: مشکل پیش آمده بین مرزبانی ایران و افغانستان به دلیل عدم اشراف طرف افغانستانی با پروتکل‌های مرزی بود. خوشبختانه در جلسه‌ای که جانشین انتظامی کل کشور با مسئولان دولت اسلامی افغانستان در تایباد داشتند این مشکل مرتفع شد.

وی افزود: در حال حاضر باید بگویم که وضعیت امنیتی در تمامی مرزهای آبی، خاکی ما به طور مطلوبی وجود داشته و هیچ نگرانی از این بابت نداریم و مرزبانان در آمادگی کامل هستند.

سخنگوی انتظامی کل کشور در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره اینکه تمهیدات پلیس برای مشارکت در تأمین امنیت جام جهانی فوتبال در قطر چگونه خواهد بود؟، گفت: این موضوع در داخل و خارج کشور بررسی و برای آن برنامه‌ریزی شده است. در داخل کشور ما آمادگی کامل داشته و زیرساخت‌های امنیتی ما در جزیره کیش و دیگر استان‌های جنوبی از جمله بوشهر و هرمزگان اندیشیده شده و ما جلسات مختلفی در این خصوص داشتیم که این جلسات همچنان نیز به صورت مستمر ادامه دارد.

حاجیان افزود: آمادگی کامل برای تأمین امنیت گردشگران در داخل کشور و در ایام برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال وجود دارد.

احتمال اعزام تیم‌های پلیسی به قطر در ایام جام‌جهانی

وی درباره اقدامات مشارکتی برای تأمین امنیت جام‌جهانی قطر در خاک این کشور نیز گفت:‌ با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران از موسسین اینترپل است همکاری و مشارکت خوبی نیز از طریق اینترپل در رویدادهای جهانی از جمله همین برگزاری جام‌جهانی فوتبال داریم. در رابطه با مشارکت در تأمین امنیت جام‌جهانی فوتبال نیز ما آمادگی خود را برای اعزام تیم‌های پلیسی به قطر اعلام کرده‌ایم و خوشبختانه طرف قطری نیز آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرده‌اند.

واکنش پلیس به زورگیری‌های خشن

حاجیان در پاسخ به پرسشی درباره برخی ویدئوهای منتشر شده از زورگیری‌های خشن در فضای مجازی اظهار کرد:‌ در این ارتباط پلیس اقدامات زیادی را انجام داده و این به عنوان یک موضوع مهم و اولویت‌دار در دستور کار ما است و با مرتکبان آن به طور قاطع برخورد می‌شود. حفظ جان، مال، ناموس و امنیت و آرامش مردم خط قرمز پلیس است و هر کسی که بخواهد آن را خدشه‌دار کند پلیس با آن برخورد می‌کند. در اینجا پلیس به عنوان یک جرم مشهود با چنین موردی برخورد کرده و سریعا وارد عمل می‌شود.

وی با اشاره به مواردی که منجر به قدرت‌نمایی مجرمان در برابر پلیس می‌شود، گفت: چنین مواردی معدود است اما اگر فردی در حین جرم به دستور پلیس تمکین نکند پلیس چنان برخوردی می‌کند که دیگر توان بلند کردن آلات و ادوات جرم را نیز نداشته باشد. اگر همین فرد در حین جرم تمکین کرده و خود را تسلیم پلیس کند آن وقت برابر قانون به جرم‌اش رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی فراجا از عدم تناسب مجازات با اقدامات مجرمان نیز انتقاد کرد و گفت: مجازات‌ها باید متناسب با جرم باشد اما متأسفانه در مواردی این طور نیست. ما نیازمند افزایش اختیارات قانونی،‌ تناسب جرم و مجازات، بازنگری در برخی از مجازات‌های قانونی و نظام تربیت و اصلاح مجرمان هستیم. این‌ها جزو وظایف پلیس نیست و باید در جای دیگر پیگیری و حل و فصل شود.

وی ادامه داد: وظیفه پلیس ردیابی، شناسایی و دستگیری مجرمان است که ما آن را انجام می‌دهیم و برای دیگر موارد باید دستگاه‌های دیگر نیز کمک کرده و پای عمل بیایند.

نظرات بینندگان