arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

اجرای یک نمایش در قم به دلیل حجاب تماشاگران و رنگ چتر توقیف شد

اجرای نمایش «رابینسون کروزو» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی در شهر قم بعد از یک شب اجرا متوقف شد. سعید برجعلی، بازیگر و دستیار کارگردان این نمایش درباره دلیل توقیف آن می‌گوید: گفتند مدیر کل ارشاد قم دستور داده این نمایش به دلیل حجاب تماشاگران و نیز رنگ یک چتر که در این نمایش استفاده شده است، توقیف شود؛ چون معتقد بودند رنگ این چتر، نماد هم‌جنس‌گرایی است، در حالیکه نمایش ما درباره جنگ و صلح است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اجرای یک نمایش در قم به دلیل حجاب تماشاگران و رنگ چتر توقیف شدایسنا: اجرای نمایش «رابینسون کروزو» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی در شهر قم بعد از یک شب اجرا متوقف شد.

سعید برجعلی، بازیگر و دستیار کارگردان این نمایش درباره دلیل توقیف آن به ایسنا می‌گوید: به ما گفته شده این نمایش به دلیل حجاب تماشاگران و نیز رنگ چتری که جزو آکسسوار کار است، توقیف شده است.

او درباره پروسه آماده‌سازی این نمایش توضیح می‌دهد: این نمایش پیش از این سال ۹۸ و پیش از دوران کرونا به مدت ۲۸ شب در قم اجرا شده است. بعد از فروکش کردن کرونا و از آنجاکه آقای کوشک‌جلالی، کارگردان این نمایش که مقیم آلمان است، بار دیگر به ایران آمد، فکر کردیم از حضور ایشان استفاده کنیم و بار دیگر نمایش را روی صحنه بیاوریم. به همین دلیل اردیبهشت ماه بار دیگر نمایش بازبینی شد و ۴ مورد اصلاحیه از سوی شورای نظارت و ارزشیابی قم اعلام شد که آنها را انجام دادیم و شورا هم مجوز اجرای این نمایش را صادر کرد.

برجعلی با اشاره به اجرای این نمایش درتالار فرهنگ و هنر وزارت ارشاد استان قم ادامه می‌دهد: بعد از اینکه اولین اجرای خود را روی صحنه بردیم، ناگهان اعلام شد که این نمایش از سوی مدیر کل ارشاد استان قم توقیف شده است و زمانی که دلیل این توقیف را جویا شدیم، گفتند مدیر کل ارشاد قم دستور داده این نمایش به دلیل حجاب تماشاگران و نیز رنگ یک چتر که در این نمایش استفاده شده است، توقیف شود؛ چون معتقد بودند رنگ این چتر، نماد هم‌جنس‌گرایی است، در حالیکه نمایش ما درباره جنگ و صلح است و به این مقوله هیچ ربطی ندارد.

او اضافه می‌کند: بعد از این ماجرا از ما خواستند سه روز صبر کنیم تا مشکل را حل کنند و ما هم صبر کردیم. برای ما عجیب بود که نمایش چرا به این دلایل توقیف شده است. اولا که حجاب تماشاگران به گروه اجرایی ربطی ندارد و حراست سالن می‌تواند در این زمینه به آنان تذکر بدهد. همچنانکه در همان اولین شب اجرای ما برای اولین بار دیدیم ماموران حراست در سالن حضور داشتند و به تماشاگرانی که از نظر آنان حجاب‌شان قدری مساله داشت، اجازه ورود نمی‌دادند. از طرف دیگر، مساله چتر هم به راحتی قابل حل است. ما می‌توانیم از چتری با رنگی دیگر استفاده کنیم و هیچ یک از این دلایل، دلیل بر توقیف یک اثر نمایشی نیست.

برجعلی با اشاره به پیگیری‌هایی که برای حل مشکل این نمایش با شورای نظارت و ارزشیابی شهر قم انجام داده، می‌افزاید: ما با شورا جلسه گذاشتیم تا بار دیگر فیلم اجرای اول‌مان را ببینند. ضمن اینکه اعضای شورا در همان اجرای اول در سالن حضور داشتند. آنان بعد از بازبینی فیلم کار، نامه کتبی دادند مبنی بر اینکه نمایش مشکلی برای اجرا ندارد ولی در این مدت مدیر کل ارشاد حضور نداشته است و به مدت بیش از یک هفته ما را بلاتکلیف نگه داشتند تا اینکه دوباره اعلام کردند نمایش توقیف است و اجازه نداند خبرنگاران قم در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

او با ابراز تاسف از زیانی که این مساله برای گروه اجرایی در پی داشته است، می‌افزاید: ما درخواست دادیم توقیف‌مان را در قالب نامه‌ای کتبی ارایه دهند که این کار را نکردند. این نمایش به دلایلی عجیب توقیف شده درحالیکه برای آماده‌سازی این کار هزینه شده و وقت و انرژی زیادی صرف شده است. ما این نمایش را با هزینه شخصی آماده کرده‌ایم. برای تولید آن آقای کوشک‌جلالی کارگردان کار مدام به قم رفت و آمد داشته‌اند ولی همه این تلاش‌ها بر باد رفته است.

برجعلی که از فعالان تئاتر استان قم است، ادامه می‌دهد: دو سال پیش هم در زمان همین مدیر کل در قم اجرا شد و حالا اعضای شورای نظارت که مجوز اجرای این نمایش را صادر کرده‌اند، هم به این توقیف معترض هستند.

او با اشاره به اینکه این نمایش در شهرهای گوناگونی روی صحنه رفته است، درباره موضوع آن توضیح می‌دهد: نمایش «رابینسون کروزو» درباره جنگی است که به صلح می‌رسد. جنگی بی‌رحمانه بین دو انسانی که زبان و فرهنگ یکدیگر را نمی‌شناسند درمی‌گیرد ولی رفته رفته این جنگ به آشتی می‌رسد و در این دوستی دیگر زبان یا فرهنگ، عامل تعیین‌کننده‌ای نیست و کاملا مشخص است که این نمایش هیچ ارتباطی به همجنس‌گرایی ندارد.

این بازیگر در پایان می‌گوید: آخرین نمایشی بود که در این استان کار کردم. هیچ انگیزه و انرژی برای کار کردن در این شرایط سخت و بی‌مهری‌ها ندارم و برای همیشه از این شهر خداحافطی می‌کنم.

نظرات بینندگان